Wat is er nieuw

van 60, naar 80, naar 100 van Klaske

• Onderwerp starter Onderwerp starter Klaske
  • Startdatum Startdatum
K

Klaske

Guest
Hallo,

Ik heb even gezocht naar een ander 80cm of 100 cm aquarium om helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Ik heb een aquarium, met kast en filter (aquapro 2) gevonden en deze staat nu in de woonkamer. Komt tegen de muur te staan naast de bank. Lijkt me al een gigantische verbetering tegenover de 80cm op de eettafel!

198292_0_82_imag05861.jpg

298274_0_82_imag05901.jpg

499947_0_82_imag05921.jpg

Ik twijfel nog over de bodem. Ik heb zwart grind staan, maar wil ook het de vissen naar de zin doen die een zandbodem willen. Ook vind ik dat het zwarte grind erg viezig lijkt na een paar maanden. Ik zit te kijken naar een combinatie maar weet niet of dat mogelijk is. De achterwand is wat een rare constructie, maar is van binnen helemaal zwart. Is dan een zwarte bodem wel mooi?

De vissen die er in komen:

Koppel honinggourami`s
1 man 3 vrouw mollys (plus 3 jongen in de kweekbak)
2 platy`s (plus een jong die nog in de kweekbak zit)
4 corydora*
1 muisbotia*
2 netbotia`s*

*hier zou nog wat bij wegkunnen, als het nodig is??

Mijn vriend wil heel graag vuurgarnalen, maar botia`s eten deze toch? Of is een grote hoeveelheid, met veel schuilopties wel mogelijk?

Ik heb gelezen dat de kleine blackmolly variant zonder zout kan leven, maar de grote soort niet. De vrouwtjes lijken de grote variant te zijn, de man is van de kleine soort (heb ik mij laten vertellen) Ik denk dat het dan ook beter is om de grote vrouwtjes te ruilen/verkopen voor een kleinere variant. Is dit een verstandig plan?

Qua inrichting spiek ik hier veel op het forum. Zit eraan te denken om een starterspakket voor beginners bij aquarplantsonline te kopen iemand ervaring met deze pakketten? De reviews zijn erg goed!

http://www.aquaplantsonline.nl/p/520:c: ... et-100x40/

Ik zal hier foto`s blijven plaatsen!

En daarbij nog: Het aquarium staat op een ijzeren frame. Moer er door het midden van de kast niet nog iets van ondersteuning komen voor het aquarium?

Klaske zei:
En daarbij nog: Het aquarium staat op een ijzeren frame. Moer er door het midden van de kast niet nog iets van ondersteuning komen voor het aquarium?

Ik zou er een houten plaat op leggen en daar het aquarium op plaatsen.

Ludger zei:
Klaske zei:

Ik zou er een houten plaat op leggen en daar het aquarium op plaatsen.

Ja dat leek mij ook wel verstandig! Ga ik dat nog even regelen voor ik het grind erin. doe.

Garnalen in het kleine aquarium geplaatst. 10 vuurtjes, 10 citroentjes en 3 appelslakjes in het kleine aquarium. 7 appelslakken in het grote aquarium geplaats. Ik vind ze erg leuk! leuker dan dat ik had verwacht, wat een actie!

Een paar planten uit het 80cm aquarium gehaald (linksachter) en planten gekocht bij apo. De bak draait nu 3 dagen, met pomp, verwarming en planten.

De planten uit de oude bak zien er slecht uit omdat ik de bemesting ophad. ze hebben een paar weken amper voeding gehad.

De netbotia en een groot deel van de black molly`s heb ik weggedaan. Wat ik er verder nog bij wil weet ik nog niet. In elk geval de corry`s uitbreiden. Het visbestand van beide bakken is nu:

3 black molly + ienimienie babys
2 honinggourami`s
2 platy`s
4 cory`s
10 appelslakken + 4(!) nesten
ong 20 garnalen
1 turbo slak
1 onbekende slak

Ben benieuwd naar jullie mening
vooraanzicht:
513247_0_82_imag06221.jpg

zijkant, vanaf bank:

811478_0_82_imag06241.jpg

Ziet er mooi uit, nu de planten laten groeien. Wel mooi gezicht de twee soorten zand met verschillende kleuren op de bodem. Het zand vinden de cory's wel fijn.
Van black molly's heb ik geen verstand, ik kan je daar dus niets over vertellen. Ik zou wel het water wel vullen t/m de onderrand van de kap, dat staat wat mooier.

groeten

Albert

Bednakt! Ja klopt water moet nog tot aan de rand. Ik had de pomp niet helemaal recht staan en was hierdoor wat water verloren en dat heb ik nog niet aangevuld!

De twijfels zijn toegeslagen. Ik twijfel over de bodem. Het irriteert mij als ik plantjes verplaats of iet moet doen met de bodem het zand steeds meer door het zwarte gring mengt. Ik vind het zelf ook mooier staan met mijn witte kast.

Kan ik het zand eventueel mengen met het grind? dan haal ik eerst wel het grootste deel grind weg. Ben benieuwd naar jullie mening?

Zou het niet mengen gaan hoor want dan kan het dichtslaan.

Mengen zou ik inderdaad ook niet doen.

Ik heb ook zwart heel fijn grind gecombineerd met licht zand en het door elkaar lopen irriteert mij inderdaad ook heel erg. Maar aan de andere kant vind ik het lichte zand juist wel heel mooi bij het witte van het aquarium en alleen zwart vind ik ook wel weer wat somber, het lichte zand maakt het wat lichter en luchtiger.

Ik heb er nu plantjes tussen staan als afscheiding, maar dat werkt ook niet echt, dus ga het nog eens proberen met kleine steentjes zodat in ieder geval het bovenste deel dat in het zicht ziet niet door elkaar gaat lopen. Hoop dat het werkt!

Heb het toch maar gelaten zoals het was.

In de 80cm problemen met het filter. Had het waterververst en hiervoor het filter uitgezet. Helaad wilde het filter niet meer aan. Ander filter was te licht en na een paar dagen een gigantische nitriet piek.

Heb besloten de vissen over te zetten naar de meter bak. Meet nu dagelijks de nitriet en wacht de eerste pieken nu maar af. Andere bak draait nog voor de eieren van de appelslakken en door de piek is een black Molly bevallen. De meeste jongen over kunnen zetten en werden gelijk opgegeten. De laatsten laten zitten bij de slakken met een zuurstof pompje.

Corydorassen zijn blij met het zandbakje en ploeteren er de hele dag doorheen.

Ook de black mollys filteren het zand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan