Wat is er nieuw

Van binnenfilter naar extern filter...

Jaap Fresco

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Leeftijd
47
Website
www.jacobfresco.nl
Ola allemaal,

Als ik terug ben van vakantie wil ik weer eens wat nieuws doen met m'n aquarium (Lido 120). Niet dat ik helemaal opnieuw ga beginnen, maar ik wil de visjes wat meer ruimte geven. Oftewel; ik wil af van mijn binnenfilter en over naar een extern filter.

Maar... ik heb geen zin/tijd/gelegenheid/ruimte om het aquarium helemaal leeg te trekken. Dus mijn eerste vraag is; kan ik mijn visjes tijdelijk even overzetten in speciekuip en 80% van het water eruit (ook in de speciekuip), oude binnenfilter eruit, extra zand/grind erin en dan de visjes er weer in met uiteraard het nieuwe externe filter actief en een deel van het oude water? Ik wil dan gelijk de gelegenheid ten baat nemen om een deel van het grind te vervangen door zand.

En de tweede vraag: voor mijn Lido 120; welk extern filter raden jullie aan? Er zit nu een Bioflow M 3.0 in (3ltr). Ik kwam bij het googlen deze tegen: JBL CristalProfi e402 greenline. Is tot 120liter dus zou voldoende moeten zijn, of toch liever iets over capaciteit? Zoals de EHEIM buitenfilter eXperience 150?

Zoals je ziet zijn externe filters voor mij nog onbekend gebied, dus ik hoor graag de tips van experts!

E402 is te klein, nooit de grens van het filter opzoeken.

Zou gaan voor minimaal 480 L/U

Zou ook niet en-en doen omdat een groot deel van je bacteriën in de bodem leven.

Als je het externe filter ten minste 2 weken mee laat draaien om de bacteriën een kans te geven daar te groeien zou het wel moeten gaan denk ik zo

Zoals al is gezegd moet je voldoende bacterien overhouden om geen problemen te krijgen dus ik zou het eventueel een voor een doen. Nieuwe filter lekker laten meedraaien en zelf zou ik de oude pas na 4 weken verwijderen.

Helemaal met Tuinkabouter eens. Vervang of je filter, of een deel van je bodem.
Wat je wel kunt doen is het filtermateriaal van het interne filter in externe filter verwerken. Mocht je bij mij in de buurt wonen wil ik je ook wel helpen met wat extra ingedraaid filtermedium. Dan kun je waarschijnlijk alle problemen met NH3/4 en Nitriet voorkomen.

Het externe filter een tijd laten meedraaien met het interne filter is ook een goede optie.

Zou gaan voor minimaal 480 L/U

Op de 80cm hier red ik het ook prima met een Eheim 2213 van dik 360 liter dacht ik maar ja het hangt ook van je bezetting en onderhoudt af. De 80cm is ook bruto 125 liter.

Ok, even resumerend tot nu toe: nieuw filter een week of vier laten meedraaien met het oude filter. Daarna water en visjes overhevelen naar een grote kuip, intern filter eruit (moet ook nog even kijken hoe want is verlijmd), en in een later stadium pas de bodem vervangen.

Ok, even resumerend tot nu toe: nieuw filter een week of vier laten meedraaien met het oude filter. Daarna water en visjes overhevelen naar een grote kuip, intern filter eruit (moet ook nog even kijken hoe want is verlijmd), en in een later stadium pas de bodem vervangen.
Juist ja 🙂

Het internet filter van je zit waarschijnlijk aan allebei de kanten vast met 3 dotten zwarte kit. Ik heb er zelf ook al eens een verwijderd en dat was makkelijker dan dat het lijkt.

Een goed ingedraait filter moet zo'n bak in zn 1tje kunnen trekken zonder bijkomstigheid van een biologisch actieve bodem.

Ik zou als je dan toch bezig bent ook meteen de bodem meenemen.

Het internet filter
Dat is toch tegen blote vrouwen :S😀

Een goed ingedraait filter moet zo'n bak in zn 1tje kunnen trekken zonder bijkomstigheid van een biologisch actieve bodem.

Ik zou als je dan toch bezig bent ook meteen de bodem meenemen.

Dat is toch tegen blote vrouwen :S😀
Haha, een Freudiaanse verspreking vrees ik

4 weken mee laten draaien en dan idd de bak leeghalen. Zou idd dan ook gelijk de bodem vervangen, ben je in 1x klaar

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan