Wat is er nieuw

Van binnenfilter naar nieuw buitenfilter, bestaand aquarium

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Als alles meezit dan gaat het binnenkort gebeuren: meer zwemruimte (en hopelijk ook minder vuil in het water tijdens de schoonmaak) met een nieuwe buitenfilter.
Ben leek op gebied van buitenfilters en vooral a-technisch, heb er zelfs nog nooit een in het echt gezien in een ander aquarium en zie al beren op de weg met losgeraakte slangen en overstroming ;-) De filter komt in de onderkast te staan en vraag me af of het nodig is om het in een teil of losse aparte bak te zetten voor de zekerheid?

De een zegt dat je eerst moet indraaien samen met de binnenfilter, de ander zegt dat je het materiaal van de binnenfilter in de nieuwe kunt doen (welk materiaal?) en meteen al met het nieuwe filter alleen verder kunt.

Hoe gaat zo'n wisseling het beste? Wat geeft het minste stress voor de visjes?
Het binnenfilter hangt voor het oog rechts met de uitstroompijp gericht naar links bijna helemaal in een hoek. De reuze Vallisneria zou dan naar links groeien (dat is de bedoeling). Hoe richt ik straks de uitstroom buis van de buitenfilter als ik ze samen zou moeten indraaien? Wateroppervlak mag licht bewegen, niet teveel ivm. Goerami's maar wel voldoende stroming overal.
Misschien een hele domme vraag maar is het dan niet zo dat er dan teveel stroming komt (en de vissen in een soort wildwaterbaan terecht komen) als de twee filters samen draaien, hoe moet ik dit zien?
Het gaat om de Dubai 120 (240 liter) en JBL CristalProfi Greenline e901.

Alvast bedankt 🙂

Ik zou ze allee twee
Een week of 2 mee laten draaien

En je kan een emmer onder je buiten filter zetten
Is wat je zelf wil

Ik zou ze samen laten draaien en dan na een paar weken het binnenfilter eruit (heb ik zelf ook ooit gedaan) of de filterinhoud in de nieuwe pomp, maar dat past alleen niet zo makkelijk...

De uitroom (en instroom) van de cristalprofi is regelbaar en kun je dus zachtjes zetten.....

Bedankt.

Zie op de afbeelding dat er een grote hoekige buis bijzit (pomp komt volgende week), ik hoop dat dat gaat passen want het aquarium staat redelijk dicht tegen de muur of hoort deze buis aan de zijkant geplaatst te worden? Dan krijg je dus zo'n zwarte buis aan de buitenkant die uitsteekt vanuit het aquarium of zie ik dit verkeerd? (Vind nergens een duidelijke foto van een aquarium in het geheel die ook dit filter heeft, van hoe het er aan de buitenkant uit komt te zien). In het aquarium maakt niet zoveel uit aangezien de buizen zwart zijn met de zwarte achterwand.

Een bak onder je pomp is altijd verstandig. Bij mij past het niet, het moest er een keer van komen: vanmorgen dikke plas water over het laminaat.

Welke pomp heb je besteld?

Kwalitatief is een buitenfilter wel beter, (grotere inhoud, vaak meer l/h)

Bedoel je met de hoekige buis een "U" ? Deze hangt over de rand van je bak, 3 cm heb je toch wel nodig tussen het aquarium en de muur.

Heb je dat niet,dan de bak wat naar voren zetten.
OF opzij inlaten.

Bak kan vrij dicht tegen de muur staan. Buizen kunnen gewoon aan de achterkant van de bak. Ik heb zelf ook een Dubai maar dan met de jbl e1501.

even de bak naar voren zetten? Lijkt me geen goed idee vanwege het gewicht.

Ja, Wel 3/4 leeg halen,he.
Doe je ook niet elke dag.

Goldie83 zei:
Bak kan vrij dicht tegen de muur staan. Buizen kunnen gewoon aan de achterkant van de bak. Ik heb zelf ook een Dubai maar dan met de jbl e1501.

Jawel,maar slangen moet je niet strak er tussen trekken,he.

Dat de buizen aan de achterkant kunnen is natuurlijk erg mooi. Vraag me af of de klep dan nog wel goed sluit en dat het harde gedeelte (waar de slang aan moet komen) zonder te moeten zagen in de houten rand past aangezien er maar een kleine opening v amper 1 cm zit aan de achterkant van de rand.

Pomp ontvangen en het ziet ernaar uit dat de buis die over de rand komt veel te dik is, er zal dus moeten worden gezaagd in de rand omdat de inkeping veel te klein is (niet zo slim ontworpen) :-(

Vond dit het vermelden waard. Mijn advies: neem als het kan bij een nieuw aquarium meteen een buitenpomp als je ervoor gaat.

Zagen in een bestaand aquarium, hoopt dat dit gaat lukken...

De dierenwinkel heeft de uitsparingen er voor mij uitgezaagd gelukkig.... Maar is idd niet handig ontworpen.

Fijne dierenwinkel, Goldie 🙂

Vraag me nu wel af hoe wij dit gaan oplossen, dat wordt nog een leuk klusje straks. Met een dun elektrisch zaagje een keer recht en een keer links zagen, 2x, in de hoop dat het zaagsel niet in het water komt of een stofzuiger eronder houden zonder dat het allemaal nat wordt of dat de vissen van schrik uit het water springen.
Of alles moet leeg en dan pas zagen... Wat een gedoe.

Was nog vergeten te vragen: we hebben Goerami's maar ook meervallen beiden houden van een iets andere stroming. Er zit ook een lange buis bij met kleine gaatjes erin (verstuiverstraalbuis nr. 12) zodat je zo'n "bellengordijn" krijgt en die is vast leuk voor sommige vissen om in te spelen maar niet zo leuk voor Goerami's hoewel de stroming wat kan worden getemperd door planten.

Met de binnenpomp zit er nu enkel een uitstroompijpje meer niet.

Wil het graag een beetje Amazoneachtig houden met een rustige inrichting met reuze Vallisneria dan past een "bellengordijn" er denk ik niet zo mooi bij, dat is toch iets om voor zuurstofrijk water te zorgen zoals bv. bij goudvissen?
(Heb er (nog) geen verstand van).
Wanneer is het nodig om dat gordijn erbij in te doen? Of volstaat enkel de breedstroombuis nr. 11? Of is het beter om beiden te gebruiken?

Kijk of je met een stuk pijp, ter plekke warm stookt,en dan wat plat drukken.
Wordt hij wel breder,maar hoeveelheid water doorstroom blijf het zelfde.

Zou dat bellengordijn er niet bij doen.

Dat kan ook een goed idee zijn. Weet alleen niet hoe dat moet zonder beschadigingen te maken, aansteker eronder?

Keramische buisjes van het oude filter kunnen ook in de nieuwe dat scheelt weer indraaitijd maar hoeveel? Sommigen zeggen al na 24 u, zou dit ook kunnen?

Zagen was niet nodig, want de rand is van plastic wat er simpel uit gebogen kon worden met een tangetje.

De pomp zit er eindelijk in. Stroming is nog wat te sterk maar dat zal vast wel goedkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan