Van Easy-Life naar losse poeders [enkele vragen] - Aquariumbemesting.nl


Ondertussen viel bij mij ook het kwartje dat ik mijn eigen methode en EI nu aan het combineren ben. :DD
 
Maar als ik dan Magnesiumnitraat zou gebruiken i.p.v. Magnesiumsulfaat kom ik dan vervolgens weer zwavel tekort? Want zwavel zit dus wel in het sulfaat maar niet in het nitraat. Ik ga het kraanwater dus niet verdunnen met osmose water.


Ik begrijp het, bedankt voor je uitleg Tonio!

sulfaat voeg je al toe met kaliumsulfaat, opzich maakt het in jouw geval niet uit welke nitraat je kiest omdat je geen extra magnesium hoeft toe te voegen. Je kunt magnesiumsulfaat dus sowieso weglaten imo.

bemesten wordt heel erg snel een klusje, eerste keer is het allemaal interessant met poedertjes en flesjes enzo, maar dat gaat heel snel over.
En klusjes moet je gewoon zo gemakkelijk mogelijk maken, ik heb ook tijden gehad met 5 verschillende flesjes naast de bak en een heel schema.... geloof me daar ben je snel klaar mee. Het enige wat ik nog moet bemesten is de microvoedingstoffenmix, (macro's zitten al in mijn mineralen-mengsel) en ik betrap mezelf erop dat ik te lui ben om het spuitje, dat letterlijk aan mijn aquarium hangt, te pakken en dus gewoon een scheutje uit het flesje giet. :oopss:

Houd het zo simpel mogelijk, een macro en een micro mix zoals bij EI is lekker overzichtelijk, geen gepruts met testjes en doses uitrekenen. etc, maar gewoon vaste doseringen. doseerflessen of flessen met een doseerpompje zijn ook ideaal (zo'n zeeppompje achtig iets)

deze calculator gebruik ik graag; https://rotalabutterfly.com/nutrient-calculator.php heeft wat meer opties dan die van aquariumbemesting die opzich ook prima is.
 
"...ik heb zelf trouwens altijd met 2 flessen gewerkt."
Ik neem aan dat je dan een fles met Makro oplossing en een fles met de Micro oplossing bedoelt?
Als mijn huidige capsules voor in de bodem op zijn kom ik bij je aankloppen trouwens. :thumbs:

Waar zien jullie de fles met macro voeding. Heb destijds zo,n grote fles Basis gekocht maar mis nu dus fosfaat en nitraat.
In het bericht van Cornelius dat ik hieronder quote. Daar staat in de afbeelding "Recept voor de Makro oplossing". Dat dus bestaat uit KNO3, KH2PO4 en K2SO4.

"sulfaat voeg je al toe met kaliumsulfaat, opzich maakt het in jouw geval niet uit welke nitraat je kiest omdat je geen extra magnesium hoeft toe te voegen. Je kunt magnesiumsulfaat dus sowieso weglaten imo...."
Gedaan, ik heb Kaliumnitraat (KNO3), Kaliumfosfaat (KH2PO4), Kaliumsulfaat (K2SO4), Sporenelementen (Tenso cocktail), 2 doseerflessen en een weegschaal besteld. :DD
De hoeveelheid heb ik gekozen voor 12 maanden, leek me wel zo verstandig gezien de huidige situatie in Nederland en de rest van de wereld.

"bemesten wordt heel erg snel een klusje, eerste keer is het allemaal interessant met poedertjes en flesjes enzo, maar dat gaat heel snel over.
En klusjes moet je gewoon zo gemakkelijk mogelijk maken, ik heb ook tijden gehad met 5 verschillende flesjes naast de bak en een heel schema.... geloof me daar ben je snel klaar mee..."
Ik zal even mijn eigenwijze hoed afzetten en gewoon dit advies van je aannemen. Ik ken mezelf redelijk goed inmiddels en dit klinkt mij erg bekend in de oren. Het lijkt allemaal hartstikke leuk en interessant. En dat is het ook zeker, maar ik voorspel ook dat ik dat na een aantal maanden niet meer heb en het een routine klusje geworden is. Laat ik maar gelijk goed beginnen en het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Namelijk door op juiste wijze de EI-methode te gaan gebruiken.

"Houd het zo simpel mogelijk, een macro en een micro mix zoals bij EI is lekker overzichtelijk, geen gepruts met testjes en doses uitrekenen. etc, maar gewoon vaste doseringen. doseerflessen of flessen met een doseerpompje zijn ook ideaal (zo'n zeeppompje achtig iets)..."
Ik zal het zo simpel mogelijk proberen te houden en inderdaad een Makro en een Micro mix gaan gebruiken. Daarnaast zal ik wel ter controle metingen blijven verrichten in het water. En ik heb er dus doseerflessen bij besteld.


Ik wil heel graag nogmaals iedereen bedanken voor de reacties op dit topic! :petjeaf:
 
Correct, 1 fles macro en 1 fles micro.
En door meten heb ik het recept in de macro fles aangepast op de behoefte van m’n aquarium en dus van EI afgestapt.
 
waarom niet in poedervorm in je aquarium gooien?
 
Ik denk dat als je de poeder in je bak gooit dat je sneller kans op fouten hebt want je moet wekelijks afmeten en ook nog vrij kleine hoeveelheden waardoor de kans op fouten wordt vergroot.
 
waarom niet in poedervorm in je aquarium gooien?
Poeder gaat zo verrot door m’n doseerpompen in mijn geval.
Maar wat John al zegt kan het afwegen wat problemen met zich mee brengen als je dagelijks droge poeders in je aquarium gooit
 
waarom niet in poedervorm in je aquarium gooien?
Eigenlijk heb ik hierboven het antwoord al gegeven op je vraag. Maar door oplossingen te maken hoef ik niet 11x per week af te wegen (44x per maand). Met een oplossing in een doseerfles hoef ik maar eens per maand 4x af te wegen en een oplossing aan te maken. Het doseren vanuit deze doseerflessen gaat met grotere hoeveelheden dan met de losse poeders en dat maakt de kans op foutjes weer een stuk kleiner. Zoals John hierboven ook al aangaf. :thumbs:

Poeder gaat zo verrot door m’n doseerpompen in mijn geval.
Maar wat John al zegt kan het afwegen wat problemen met zich mee brengen als je dagelijks droge poeders in je aquarium gooit
Ik werk nog niet met een doseerpomp maar wil dit op termijn wel gaan doen. Ik kan mij voorstellen dat poeders moeilijk door de pomp te krijgen zijn. :DD

Flink blazen wil weleens helpen Wouter :DD :DD;).
Ik zie het al helemaal voor me. 0,17 gram kaliumfosfaat door een doseerpomp heen proberen te drukken. Lukt niet, slang loskoppelen, blazen op de slang en er vervolgens 3 gram kaliumfosfaat je bak in blazen. :juggle:
 
Ik zie het al helemaal voor me. 0,17 gram kaliumfosfaat door een doseerpomp heen proberen te drukken. Lukt niet, slang loskoppelen, blazen op de slang en er vervolgens 3 gram kaliumfosfaat je bak in blazen.

Gelukkig heb je het al helemaal door Daan en ben je al goed voorbereid :p
 
Ik vroeg van de week een vriend van mij om een weegschaaltje om kleinere hoeveelheden mee af te wegen en vertelde dat ik er poeders voor het aquarium mee ga afwegen. Volgens mij had hij serieus het idee dat ik in code taal over cocaïne aan het praten was want hij vroeg of ik zakjes of envelopjes bij wilde om het te verpakken. :juggle: :DD
 
Ik vroeg van de week een vriend van mij om een weegschaaltje om kleinere hoeveelheden mee af te wegen en vertelde dat ik er poeders voor het aquarium mee ga afwegen. Volgens mij had hij serieus het idee dat ik in code taal over cocaïne aan het praten was want hij vroeg of ik zakjes of envelopjes bij wilde om het te verpakken. :juggle: :DD

Tja, ik weet niet wat voor idee diegene al had bij jouw voor je hem dit vroeg :DD :DD ;)
 
Ik ben een hele brave burger hoor. Met zo nu en dan zijn ondeugende streken, dat zal ik niet ontkennen.
 
Eigenlijk heb ik hierboven het antwoord al gegeven op je vraag. Maar door oplossingen te maken hoef ik niet 11x per week af te wegen (44x per maand). Met een oplossing in een doseerfles hoef ik maar eens per maand 4x af te wegen en een oplossing aan te maken. Het doseren vanuit deze doseerflessen gaat met grotere hoeveelheden dan met de losse poeders en dat maakt de kans op foutjes weer een stuk kleiner. Zoals John hierboven ook al aangaf. :thumbs:
heb lang met stockoplossingen gewerkt en door 1 of andere reden heb ik een tijdje geexperimenteerd met no3/po4 verhouding vond dit gemakkelijke / vlugge manier van toedienen
Dagelijks doseer ik met een zeer kleine maatlepel ( uit de jbl testkit ) 5 lepels kaliumnitraat en 2 kaliumfosfaat in de skimmer /filter .
Dit is gemakkelijk aan te passen als 1 van beide waardes eventueel scheve verhouding zou krijgen
 
Maar als ik dan Magnesiumnitraat zou gebruiken i.p.v. Magnesiumsulfaat kom ik dan vervolgens weer zwavel tekort? Want zwavel zit dus wel in het sulfaat maar niet in het nitraat. Ik ga het kraanwater dus niet verdunnen met osmose water.


Ik begrijp het, bedankt voor je uitleg Tonio!

Misschien kom je dan nitraat tekort. Magnesiumnitraat en magnesiumsulfaat zijn verschillende dingen. Zou het puur gaan om een teveel aan magnesium kan je ook kiezen voor kaliumnitraat.
 
Even het topic weer leven inblazen. De laatste tijd (1-2 maanden) verbruikt mijn bak nauwelijks nitraat. Na een waterwissel van 50% meet ik daarna ca. 10 mg/l nitraat en 0,1 mg/l fosfaat. Het fosfaat vul ik aan naar 1 mg/l maar nitraat voeg ik dus niet toe om op 10:1 uit te komen. Als ik nu een oplossing zou aanmaken waar fosfaat en nitraat in een fles zitten en ik dit iedere week middels de EI methode zou toevoegen verwacht ik dus een ophoping van nitraat in mijn bak te krijgen.

Zou het toch niet verstandiger zijn om de Redfield Ratio aan te houden en met een fles Tenso Cocktail te gaan werken, een fles nitraat en een fles fosfaat?
Dit om de balans te behouden en een piek in de nitraatwaarde te voorkomen.

Als ik trouwens de voorgeschreven dosering aan zou houden voeg ik 0.4 ppm Fe (ijzer) toe iedere week. Zou dit een voldoende hoeveelheid zijn voor de rode planten in mijn bak of zou het verstandig zijn om dit wat extra toe te voegen. Het gaat o.a. om de Alternanthera Cardinalis Variegata.
 
Als je de normale EI zou volgen dan kom je in theorie niet boven de 40/4 uit omdat je de boel wekelijks ververst/reset. Ook zou je de helft wekelijks kunnen doseren waardoor je niet boven de 20/2 komt.
 
Als je de normale EI zou volgen dan kom je in theorie niet boven de 40/4 uit omdat je de boel wekelijks ververst/reset. Ook zou je de helft wekelijks kunnen doseren waardoor je niet boven de 20/2 komt.
Maar stel dat ik nu na een waterwissel van 50% op 10 mg/l nitraat en 0,1 mg/l fosfaat kom. Ik vul dat aan met een hoeveelheid voeding naar 20 mg/l nitraat en 1 mg/l fosfaat. De week daarna voer ik weer een waterwissel uit van 50% en hou dan 20 mg/l nitraat over en 0,1 mg/l fosfaat en ik zou het weer aanvullen met de gemaakte oplossing dan zit ik toch op 30 mg/l nitraat en 10 mg/l fosfaat. etc. etc. Hoe kan ik dan nooit boven de 40/4 uitkomen? Het is toch veel verstandiger om de nitraat en fosfaat los toe te voegen en niet samen in een fles op te lossen of zeg ik dan iets heel vreemds?
 
Hoe kan ik dan nooit boven de 40/4 uitkomen?

Als je wekelijks de helft ververst en 20/2 toevoegt en dat zou blijven den dan zie je als je dat gaat berekenen dat je niet boven die 40/4 kan uitkomen ook al zou er geen of amper opname van voeding zou zijn. Dat komt dan weer doordat je wekelijks reset met een grote wissel. Anders zouden de gebruikers van de EI op den duur opstapeling krijgen tot hoge waarden en dat voorkom je met de wekelijkse verversing van 50%. Ik heb het in het begin ook eens uitgerekend en je ziet inderdaad dat je op den duur niet meer boven de 40/4 kan uitkomen. Maar goed dat is theorie waarbij geen rekening wordt gehouden met wat de bak zelf produceert maar aan de andere kant zal er ook verbruik zijn.
 
Dan gaan het gewoon proberen op de voorgeschreven manier. Ik maak dan een oplossing aan voor vier weken en bekijk daarna hoe het uitgepakt heeft. Bedankt voor de reacties John! :petjeaf:
 
Kan je ook de poeders in capsules verwerken. En deze in de grond duwen bij de planten..??
 
Ik durf je daar geen antwoord op te geven @henk1500. Wie weet zijn er andere leden die hier een antwoord op weten! :petjeaf:
 
Zou ik niet doen. Zodra de capsule oplost komt het poeder (zout) direct vrij en lost meteen op in het water. Het is niet zo dat het tussen de wortels blijft hangen het gaat van daar direct door je aqua.
Je krijgt plaatselijk een enorme geleiding wat voor je vissen niet fijn is wanneer ze erdoor zwemmen.
 
Kan je ook de poeders in capsules verwerken. En deze in de grond duwen bij de planten..??
Ja dat kan.
Alleen zoals raoul al aanhaalt lost de capsule op en lossen ook in 1 klap alle poeders in de capsule op waardoor je 0 controle hebt over de concentratie.
Gevolg is dat je dus gigantische pieken gaat krijgen in je waterwaardes.
 
Maar wellicht dat onze forumkabouter @tuinkabouter zijn geheim wil delen, al kun je ook gewoon voor bijna niks die pillen bij hem bestellen.
Ik kan je deze capsules van harte aanbevelen. Ik heb ze nu twee keer besteld en ben er erg tevreden over!
Bovendien zijn ze ook nog eens spotgoedkoop.
 
Kan je ook de poeders in capsules verwerken. En deze in de grond duwen bij de planten..??

Ik zie het nut er ook niet zo van in want als je over de macro s praat dan wil je vaak sturen en bepaalde waarden behalen en dat kan denk ik lastig met een capsule en opgelost kun je dat wel mooi regelen met de stockoplossing. Zo voeg ik wekelijks zo n 10/1 mg toe om aan de vraag te kunnen voldoen.
 
Het leek mij leuk eens een update te schrijven over dit verhaal. Ik gebruik de poeders nog steeds en ben erg blij dat ik de stap heb gemaakt om dit te doen. Ik maak tegenwoordig ongeveer eens per maand glazen fles aan van 1 liter. Deze vul ik met 33 gram Tenso (1 zakje) en vul ik met 1 liter kraanwater. Vervolgens doseer ik 60 ml op zondag na het onderhoud en de waterwissel, dinsdag en donderdag. Na het onderhoud voeg ik ook wat fosfaat toe en verhoog ik de hardheid door 1 schepje GH+ (niet van AquariumBemesting.nl) in het water te strooien. Zoals @Akwarium hierboven ook schrijft is het inderdaad (na verloop van tijd) het prettigst om zo efficient mogelijk te werk te gaan. Ik doe dus iedere week praktisch hetzelfde.

De voordelen:
- Meer controle over het aquarium
Door zelf de voeding aan te maken weet je precies wat je toevoegt en hoeveel je daarvan doseert. Door een aanpassing te doen in een van de onderdelen die je toevoegt is het verschil dat je daarmee bereikt beter zichtbaar. En is het, voor mij, beter te begrijpen wat de invloed is van bepaalde stoffen op de groei van planten of op het gedrag van dieren.
- Goedkoper dan kant en klare voeding
Altijd leuk natuurlijk. Toen ik begon met het toevoegen van CO2 aan mijn aquarium steeg ook de vraag naar de overige plantenvoeding. Ik heb de dosering van Profito dermate moeten verhogen dat het financieel niet meer leuk was om het toe te voegen. De poeders zijn een veel goedkopere oplossing dan de vloeibare 'standaard' voeding die vaak gebruikt wordt.
- Interessante informatie
Eigenlijk heb ik dit in het eerste punt al aangegeven maar ik vind het erg interessant om meer te lezen over plantengroei en wat daarbij komt kijken en op welke manier ik 'het beste' voor de planten kan proberen te bieden.

Maar ook een nadeel:
- Het aanmaken van de voeding
Nu ben ik ongeveer eens per maand bezig met het aanmaken van de fles met plantenvoeding (Tenso Cocktail). Ik pak de lege fles, draai de dop er af, gooi het zakje Tenso Cocktail leeg in de fles, vul deze met 1 liter lauw kraanwater, draai de dop er weer op, ik schud even en de fles is klaar voor gebruik. Dit om aan te geven dat het nadeel door mij niet perse ervaren wordt als een nadeel.

Aanvullingen op mijn voor- en nadelen zijn natuurlijk altijd welkom! :petjeaf:
 
Qua tijd is het niet iets om daarom niet te gebruiken want zo n nieuwe fles is inderdaad erg snel gevuld ook al moet je sommige poeders zoals de fosfaat wel even afmeten.
 
Per 5,3 weken jaag ik er 33 gram Tenso doorheen. Ik heb het even wat exacter uitgerekend dan mijn schatting uit het hoofd. :petjeaf:
 
Dit is toch een stuk meer dan de aanbevolen dosis ? waarom? zie je nog verschil in plantengroei ? TDS al eens gemeten ?
 

Terug
Bovenaan