Wat is er nieuw

van het ene aqua naar het andere

• Onderwerp starter Onderwerp starter lis
  • Startdatum Startdatum
L

lis

Guest
hoi allemaal,

ik zal me eerst even voorstellen. ik ben lisa, bijna 18 en student. ik lees al dik een jaar hier op het forum maar ik wilde me nu toch maar eens aanmelden.

ik ben anderhalf jaar begonnen met het houden van een aquarium, met 0,0 verstand er over. ik dacht toen dat ik me goed had ingelezen, maar dat viel vies tegen.
het was een 54 liter bakje en in de dierenwinkel werden mij, je kent ze wel, 2 dwergmaanvissen verkocht. thuis pas gaan lezen en er natuurlijk snel achter gekomen dat maanvissen geen dwergvissen zijn en veel ruimte nodig hebben.
super stom en ik had er nooit in moeten trappen, maar ik had ze gekocht en terug mochten ze niet.

ik was op dat moment gelukkig bijna jarig en mijn ouders waren zo lief om mij een deel van een groot aquarium te schenken. zelf het andere deel bijgelegd, en daar stond een 180 liter in mijn kamer.
het is een hele tijd goed gegaan tussen de 2 vissen die ondertussen enorm waren geworden. op een gegeven moment is er ruzie tussen de twee ontstaan en bleven ze vechten wat de dood van de kleinste is geworden.
heel impulsief heb ik 3 jonge maanvissen erbij gekocht, schooltje, gezellig. ook stom, want nu was er weer te weinig ruimte.

mijn vriend deelt gelukkig dezelfde hobby maar is laatst overgestapt op een zee aqua en heeft dus nu een bak van 240 liter leeg staan. ik denk dat ik niet de enige ben die dit denkt, maar hoe groter hoe beter met aquaria.
ik mag hem zo hebben als ik wil..

nu vraag ik me af hoe ik van het ene aqua naar het andere moet gaan en hoe ik dat allemaal aan moet pakken. ik lees geweldige dingen hier met zelfbouw en projecten enzo. ook vraag ik me af of ik er wel zo verstandig aan doe om de maanvissen te houden. ik heb veel geleerd van de fouten die ik heb gemaakt en ik heb enorm veel gelezen maar ik heb het gevoel dat ik niet genoeg kennis etc. in huis heb om deze mooie beesten te verzorgen en dat dit een ondoordachte actie was.

ik heb geen zin om met dit verhaal naar de dierenzaak te gaan, daar is een vis geld en geen teer dier wat veel verzorging vereist. omdat de meeste leden hier dat laatste wel zo zien, vraag ik het hier. ik weet niet of ik het in de juiste rubriek heb geplaatst maar ik kan me even geen betere bedenken dus sorry daarvoor.

ik ontvang jullie tips tops en feedback heel graag want ik zit even met de handen in het haar.

groetjes lisa

Hallo Lisa.

Wil je bakken omruilen,moet je eerst zorgen,dat de kleine bak opzij kan.

Dat hij op een plaats kan staan,waar hij even door kan draaien,in de tijd dat de grote indraait.

Van zoveel mogenlijk water op,voor de nieuwe bak.

Vang desnoods de vissen tijdelijk uit.
Zet de bak opzij,dan de vissen terug.

Wil je de bodem 3/4 meenemen?

Neem ook zoveel mogelijk filtermedia mee, zodat er al een bacteri�n kolonie in het filter zit van de nieuwe bak. Of beter: zet het oude filter samen met de nieuwe in de nieuwe bak.

mocht je de zelfde filter gebruiken en 3/4 van de bodem zou je er voor kunnen kiezen t water over te pompen en zo een "doorstart" te maken ( technisch gezien komt er dan 60 liter nieuw water bij dus zou een verversing kunnen zijn in dit geval ) dit kan de bacterie cultuur opvangen en zou geen problemen op moeten leveren zodat je in een keer alles over zou kunnen zetten (ik heb er noot problemen mee gehad wel de eerste tijd de waardes in de gaten blijven houden (of dit hier een legale methode is onder de experts laat ik graag aan bertus over aangezien hij een behoorlijke ervaring heeft ) maar voor mij werkte dit in het verleden goed bij vrienden en collega's

wbt de maan vissen ik heb hier een 250 liter staan en heb een tijdelijke opvang verzorgd voor maantjes van een collega persoonlijk vind ik maanvissen dus niks gewoon mijn mening of er genoeg ruimte voor is zal je in jou maat bak altijd horen van de ene wel genoeg ruimte en van de andere niet genoeg ruimte persoonlijk vind ik het te klein voor dat formaat vissen (puur omdat ik liever een overcapaciteit aan ruimte heb voor mn visjes dan dat ze elkaar afmaken om een liter water 😛 ook omdat je er nog decoratie en planten in gaat doen hou je een minder aantal liters voor je vis over ik zeg dus vanuit mn persoonlijke gevoel niet in die bak maar anderen zullen hier weer anders op reageren is puur mijn gevoel wat spreekt

Tja, ik zet er eerst een extra filter bij,die eerst een n tijdje mee draait.
Die zet je dan op de nieuwe bak.

Voor uitspraken te doen over wat er qua filter mogelijk is lijkt het me van belang eerst eens te weten wat voor filter er nu op de 180 liter bak staat.

Heb je verder nog andere vissen Lis?

~ Ivo

had me om een of andere reden ingebeeld dat er een 901e greenline in zat komt vast omdat ik die er een paar weken terug bij mijzelf ingezet had haha

Mascha&Ivo zei:
Voor uitspraken te doen over wat er qua filter mogelijk is lijkt het me van belang eerst eens te weten wat voor filter er nu op de 180 liter bak staat.

Heb je verder nog andere vissen Lis?

~ Ivo

Is ook een punt ,ja.

heel erg bedankt voor jullie reacties!
het 180 l aquarium draait nu op de interne juwel filter die er standaard in zit , die eigenlijk vrij weinig voorsteld en een tetra 700 buitenfilter. ik zou uit het andere aquarium de juwel pomp er uit halen omdat het een log ding is en de werking toch niet super is.

het visbestand bestaat uit
4 maanvissen
8 neon tetra's
5 marmer bijlzalmen
2 corydora's julii ( wilde ik uitbreiden maar is nu geen goed plan haha)
ik heb een bakje staan waar de overige vissen in kunnen maar ik heb geen flauw idee waar ik de maanvissen moet laten, de oudste is erg groot dus ik kan ze niet bij wijze van spreken even in een tupperware doosje proppen..

wat voor filter raden jullie mij aan voor de 240?

groetjes

Volgens de fabrikant zou die tetratec ex700 moeten voldoen voor aquaria tot 250 liter.

Kun je tijdelijk de nieuwe bak �n de oude in de ruimte kwijt (laten we zeggen een paar dagen)? In dat geval zou ik het namelijk wat anders aanpakken dan als dat je ze niet even tegelijk kwijt kan.

dat zou wel moeten lukken voor een paar dagen ja, dan kan de juwel filter door blijven draaien op de oude bak en de tetra op de nieuwe.
de oude bak zou tijdelijk wel op de grond moeten staan, is dit een probleem?

groetjes lisa

Zolang de vloer vlak is en je er niet zomaar tegenaan trapt, lijkt het mij geen probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan