Van kraanwater naar aquariumwater


Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
Morgen ga ik mijn aquarium (60L) inrichten. Nu heb ik op dit forum te horen gekregen dat het vullen kan met kraanwater (hardheid 8,50 dH) en dat ik géén extra middelen hoef toe te voegen om van kraanwater aquariumwater te maken? Klopt dit of ga ik dan volledig de mist in?
Volgens de informatie over mijn vissen/planten zal ik een GH tussen de 5-8 moeten hebben, een KH van 4-5, een ph van 6,8 en een temperatuur van 26 graden.

Even wat extra informatie over mijn in te richten aquarium. Mijn visbestand bestaat uit:
  • 10x Boraras Maculatus - Dwerg Rasbora (of: Rasbora hengeli/espei/kubotai/galaxy)
  • 8x Corydoras habrosus
  • 2x Trichogaster Chuna - Honinggoerami
  • 5x Caridina Multidentata – Japonicagarnaal
Mijn plantenbestand bestaat uit:
  • Anubias Barteri var. Nana
  • Javavaren Microsorum pteropus
  • Echinodorus bleheri
  • Nymphaea lotus
  • Echinodorus magdalenensis
  • Vesicularia dubyana dome Javamos
  • Salvinia natans
  • Gymnocoronis spilanthoides
Al met al geen moeilijke vis- en plantensoorten. Verder zal ik gebruikmaken van filterzand (0,4mm-0,8mm) met voedingstabletten bij de Echinodorus en de lotus. Ook zal ik geen gebruikmaken van extra middelen voor mijn planten, zoals de all-in-one box van PlantedBox en/of de EasyLife producten, omdat mij ook verteld is dat dit niet noodzakelijk is. Uiteraard zal ik het aquarium eerst 4 weken inlaten draaien voordat ik het eerste soort vissen toevoeg.
 
Helemaal goed zo, alleen de temperatuur naar een 23 graden en starten maar.

Wat voor plantenvoeding wil je gaan gebruiken als je geen oia of easylife wilt?
 
Indien je in nederland woont klopt dat, in belgie is het wel aan te raden.

Chuna’s op 26 graden betekend dat de man constant in de paarstemmin zit, iets wat de vrouw absoluut niet leuk gaat vinden.

Filterzandbodem heb ik ook, prima spul.
Kleibollen/caspules erbij ook prima.
 
Wat voor plantenvoeding wil je gaan gebruiken als je geen oia of easylife wilt?
Enkel alleen de voedingstabletten in de bodem en mochten de planten het niet goed doen, dan schaf ik alsnog een fles OIA of EasyLife aan.

Verder zal ik de temperatuur wel verlagen naar 23 graden en zal ik mijn aquarium gewoon vullen en verversen met kraanwater, bedankt voor de reacties!
 
Let er op dat de Gymnocoronis spilanthoides toch wel graag licht heeft, plaats deze dus zo veel mogelijk onder de lamp, en veel licht wil ook een sterke voedingsbehoefte zeggen, dus ik denk dat plantenvoeding voor in het water wel zinvol is.
 
Heb geen verstand van planten, maar weet wel dat vaak het beschikbare licht in 60cm bakken zwaar tegen valt.
tenzij je zelf aan de klus gaat met extra lampen ect. dus licht behoevende planten zullen afvallen.
 
Ik ga gebruikmaken van een standaard JBL TL T8 15W 438mm lamp (9000K). Dit werd mij aangeraden door de verkoper, vanwege het feit dat ik nog maar een beginner ben. Is dit genoeg licht (8-10u per dag)? De Salvinia natans is wel een drijfplant en die zal wel een groot deel van het licht blokkeren.
 
Ik heb die 15W ook boven de 60cm bakjes zitten en zoals Richard al zegt geven die niet echt heel veel licht en zul je planten moeten nemen die niet veel licht eisen. Ook zal de vraag naar voeding daardoor beperkt zijn.
De Bleheri zal denk ik snel te groot worden omdat je waterhoogte slechts 30cm is maar goed dat is meer wat ik verwacht.
 

Terug
Bovenaan