Wat is er nieuw

Van lichte naar donker gekleurde bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter iWishmaster
  • Startdatum Startdatum
I

iWishmaster

Guest
Ik zit sterk te overwegen het licht gekleurde filterzand in mijn aquarium te gaan vervangen door een donker gekleurde bodem. De hoofdreden is dat ik het mooier vind: het huidige zand is zo fel wit/grijs dat het aquarium erg 'flets' oogt en ook een enorme lichtbal in de huiskamer is. Als ik foto's van andere aquaria zie, oogt een donkere (zware) bodem veel rustiger en springen gekleurde vissen en planten er veel beter uit.

Nu heb ik al flink wat gelezen her en der, en twijfel nog hoe ik dit ga aanpakken. Ik wil het liefste in het draaiende aquarium de bodem te gaan vervangen: beetje bij beetje. Bijvoorbeeld iedere week of twee weken 1/4 van de bodem afzuigen (eerst een hoek, dan de volgende hoek etc.) en nieuwe bodem introduceren. Tevens na het vervangen een deel water verversen en regelmatig waterwaardes meten om te kijken of de NH3/4, NO2, NO3 en PO4 stabiel blijven.
Is dit een goede aanpak? Of kan het beter/slimmer/sneller?

Tweede punt is welke bodem ... Het liefste behoorlijk donker gekleurd, richting zwart en bijvoorkeur 'dof' (dus geen glanzende glasachtige grindkorrels). Maar te grof / scherp mag niet voor de corydoras die erin zitten. Ik heb geen voedingsbodem en wil dit ook niet gaan gebruiken. Welke bodem voldoet hier aan? Het is overigens een 80cm 125l bak, momenteel ongeveer 10cm dikke bodem. Ik lees hier op het forum dat veel mensen goede ervaring hebben met 'zwart zand' van de Hornbach?
Bij subraat-achtige bodem is mijn ervaring dat het (veel) te licht is om fatsoenlijk planten in te zetten. Maar wellicht zijn er ook andere substraten die dat probleem niet hebben?

Snelste is gewoon om alles apart te zetten met het draaiende filter en dan de bodem te verwisselen,daarna weer alles terug en een tijdje goed de waarden in de gaten te houden maar gaat over het algemeen altijd wel goed.

Ze hebben ook zwart zand en een donkerbruine kleur,dennerle heeft mooie donkergrijze bedekking die verder ook aan je eisen voldoet maar is best prijzig.

Dat donkere zand zou oa bij hornbach te koop zijn.

EDIT-typfout

Heb je drijfplanten? Dit kan al een gigantisch verschil maken.

Dat zwarte zand van Hornbach is inderdaad perfect spul. Plantjes blijven er goed in staan.

Drijfplanten minderen het licht waardoor de weerkaatsing op de lichte bodme ook veel minder is. En als je dan ook nog een donkere achterwand hebt dan is het een wereld van verschil met nu.

Drijfplanten zou idd de makkelijkste oplossing zijn maar niet alle planten die in de bodem staan waarderen dit bv.

Een handjevol planten doen het bij de toppen erg mooi, maar de onderste bladeren vrij slecht. Mijn werd verteld dat de hoeveelheid licht dan eigenlijk 'op het randje is'. Drijfplanten vind ik erg mooi, maar ik betwijfel of dat wel zo'n goede oplossing is ...

De achterwand is 'donkergrijs'. Hier een totaaltje van het huidige aquarium, met helaas iets oververzadigde kleuren. Ik wil in de toekomst nog wat planten uitdunnen en wat andere soorten erbij: ik vind nu dat sommige planten iets teveel overheersen en ik zou er wat meer planten met kleinere bladeren in willen doen.

temporary_zps32e52752.jpg

Ik heb nog een onaangebroken zak donker grind liggen dat ik in mijn bak heb. Had veel te veel gekocht. De cory's vinden het helemaal prima en het is mat van kleur. Zelf heb ik er inmiddels wat lichte grindkorrels doorheen vanuit de voedingsbodem die er onder zit. Dit ziet er ook leuk uit. Je zou dus ook een klein (!) beetje lichte bodem ermee kunnen mengen.

Als je interesse hebt in de zak, stuur dan ff een PB.

Eigenschappen:
Kristalkwartsgrind

Fraai uiterlijk - perfecte biofunctie

Afgeronde korrels � veilig voor bodemvissen

Verhoogt de hardheid van het water niet
CO2-bestendig
Lichtecht
Waterneutraal
Korrelgrootte 1 � 2 mm
Afgeronde randen � veilig voor bodemvissen

Staat hier verkeerd.
In aangeboden ,beterr.