Wat is er nieuw

Van minivijver in de tuin tot 80x50 open bak binnen (Marple)

Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
422
Nadat ik al heel wat op het forum heb gezeten en veel goede raad en bemoedigingen heb gekregen vind ik het wel leuk om even een keer wat meer te laten zien van waar ik mee bezig ben. Ik zal jullie niet vermoeien met alle tussenstappen en avonturen, maar het begon allemaal jaren geleden met een minivijvertje in mijn tuin

IMG_20190614_160637576.jpg
.

Aangezien ik doorlopend op mijn hurken tussen de planten in het water zat te turen, leek het me wel leuk om hem te verplaatsen naar het terras.
20220501_150248.jpg


En toen wilde ik er ook visjes in. Na lang uitpuzzelen of dat wel kon kwam ik uit op japanse rijstvisjes, maar die waren er niet in de vissenwinkel dus toen kwamen vorig jaar zomer mijn chinese danio's. Ik eerst helemaal in de stress omdat ze zich niet lieten zien (mijn eerste topic op dit forum). Oooohh neeee heb ik visjes gekocht die hartstikke verlegen zijn en je nooit ziet 😱. Nou dat viel wel mee, ze moesten gewoon even twee daagjes wennen. Dat wist ik toen nog niet maar chinese danio's zijn echt alles behalve verlegen, meer 'in your face, ik zit overal met mijn neus bovenop, hé wat gebeurt daar nou, ik sprint er gelijk naar toe!'. Ze zijn reuze gezellig, komen aan mijn handen knabbelen als ik iets in het water doe en altijd in voor een verzetje.

Niet lang daarna heb ik er ook wat garnaaltjes bij gedaan toen ik las dat er mensen waren waar ze in een vijvertje konden leven. En toen werd het herfst. En toen miste ik de gezelligheid toch wel een beetje. En begon ik te fantaseren over een aquarium... Eerst uit mijn hoofd gezet (teveel werk, je gaat er de hele dag naar zitten staren en er komt nooit meer iets uit je vingers). En uiteindelijk toch de verleiding niet kunnen weerstaan. Ook om iets te hebben om mijn danio's binnen te kunnen halen. Eerst maar eens een klein aquariumpje (50x30).

20230101_085434 (1).jpg


Mijn redenering was: als je in een minivijvertje een evenwicht kan bereiken waarmee je zonder filter e.d. vissen kan houden, waarom zou dat in een aquarium dan niet ook kunnen. Ik hou wel van natuurlijk dus die uitdaging ben ik aan gegaan. Na veel lezen kwam ik bij de walstad methode uit en daar ging ik voor. Eerst heel veel fout gedaan (sorry visjes, voel me nog altijd schuldig 😔), alle visjes dood (niet de danio's, die zaten nog in de vijver), garnalen hebben het tenauwernood overleefd. Maar al doende leert men en kreeg ik echt de smaak te pakken. En ik ging ik dromen over meer en groter... Vooral ook omdat je in 50x30 toch wel echt vrij beperkt bent in je mogelijkheden. Dus ingeruild voor mijn huidige bak van 80x50. Een bijzonder formaat, maar ik vind die diepte heel leuk omdat het iets spannends geeft. En ik wou persé een soort van eilandje in het midden waar de vissen omheen konden zwemmen. Hij is minder hoog geworden dan ik eerst wou, maar het is wel een eilandje 🙂. En de vissen en garnalen maken goed gebruik van alle holletjes tussen de stenen. Als je van voren kijkt zie je weer heel wat anders dan wanneer je van opzij kijkt.
Na de positieve ervaring met mijn vorige aquarium is het weer een soort van walstad methode geworden, niet volledig, want ik heb deels mijn oude bodem gebruikt en deels een voedingsbodem. Wou even op safe spelen na mijn eerdere miskleunen. Ik heb geen filter en geen verwarming, alleen een powerhead voor iets van circulatie. Onlangs heb ik de powerhead met de onderkant in de bult grint achter de stenen links gedrukt, daarmee is het stiekem toch wel een beetje een filter denk ik. Nitriet of ammoniak heb ik nog nooit gevonden eigenlijk (maar de eerste weken in het oude aquarium ook niet gemeten hoor).

Hieronder hoe hij er vandaag bij staat (ietsje mistig, heb weer zitten schuiven met planten).
20230405_192927~2.jpg


20230405_192858.jpg


De planten moeten nog wat verder groeien, zo wil ik dat het eiland volledig met mos begroeid gaat zijn. En mijn doel is ook om er vanalles bovenuit te gaan laten groeien. Wil het eerst met aquariumplanten proberen, dat lukt nog niet echt maar ik denk dat ik meer geduld moet hebben. En anders toch een nieuwe poging met kamerplanten (na wat eerdere nog niet zo succesvolle experimenten). De verlichting is ook nog niet goed, heb nu twee kleuren door een kleine blunder mijnerzijds, de lamp rechts wil ik nog vervangen door iets anders want ik vind de kleur licht niet mooi bij mijn aquarium. Maar heb de laatste weken vooral geworsteld met ziekte door wormen (zie andere topic).

Oh ja, huidige bewoners:
- 5 chinese danio's
- 4 galaxy rasbora
- 3 oto's
- 4 rosy loaches
- 1 apistogramma borelli
- veel vuurgarnalen (gelukkig nog steeds, en ook steeds meer jonkies, als iemand een dactacydbestendige lijn zoekt laat maar weten... 😅)
- 5 japonica garnalen
 
Heel leuk! Je aquarium draait ook nu zonder filter en verwarming etc?
 
Dank je! Ja alleen een powerhead voor de circulatie en lampen, verder niks elektrisch erin. Draait zo sinds half januari (en daarvoor in het oude aquarium idem). Die powerhead staat sinds kort met zijn onderkant in het grind, dus dat is nog wel iets extra filtercapaciteit misschien.

Hier zit ie verstopt, in het ondiepe hoekje op de 'berg' linksachter.

20230405_193019.jpg
 
Heel leuk verhaal om te lezen zo, de evolutie van je hobby🙂
 
Je hebt het zelf al gezegd, het verschil in licht temperatuur tussen de linkerkant en rechterkant stoort een beetje en zal ook niet helpen om een goed evenwicht te vinden. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.👍
 
Goh wat leuk!

Als planten in een onverwarmd aquarium kun je het eventueel proberen met oeverplanten voor de vijver?
 
Ha dank jullie wel, het is echt een work in progress inderdaad. Ik heb ook al heel vaak weer met de plantjes geschoven. Het wordt steeds beter, maar als ik dan de bakken van MD fish tanks zie (of bakken van medeforumleden) heb ik nog wel één en ander te leren geloof ik. Maar ik weet ook niet of ik dat nou persé nastreef, ik wil gewoon een leuk wereldje waar vanalles te zien is. Die lamp die is me wel echt een doorn in het oog inderdaad. Ik twijfel nu tussen nog zo'n aquael leddy smart 2 als ook links staat of iets van een bureaulamp met dan een groeilamp oid erin. Met dat laatste creëer je mogelijk iets meer hoogte wat wel handig is en ook mooi staat als je planten er bovenuit wil laten groeien.
Als planten in een onverwarmd aquarium kun je het eventueel proberen met oeverplanten voor de vijver?
Ja dat is nog wel een idee om te proberen. Ik hoop eigenlijk dat de echinodorus, ludwigia en aponogeton die achterin staan er bovenuit gaan groeien. Maar ik weet niet of ik iets speciaals moet doen om ze zover te krijgen, nu gaan ze gewoon nog aan het wateroppervlak drijven als ze het raken, maar kan goed zijn dat het wat meer tijd nodig heeft voor ze de omschakeling maken.

Mijn volgende projectjes zijn al weer in wording (hopelijk). Herininrichting van mijn vijvertje, ipv allemaal losse potten heb ik niveaus gemaakt met twee leistenen. En later de witte rand nog wegwerken met stukjes leisteen. Mocht iemand zich afvragen waarom ik in vredesnaam een witte teil heb gekozen... Dat is omdat ik nagenoeg geen zon in de tuin heb, op deze manier probeer ik zoveel mogelijk het aanwezige licht te benutten.
20230405_155743.jpg


De japanse rijstvisjes stonden nog steeds wel op mijn verlanglijstje, dus eitjes besteld op marktplaats. Er zijn er inmiddels 11 uitgekomen, hopelijk lukt het om ze op te laten groeien. Ze mogen dan straks in het vijvertje.
20230405_194434.jpg


En voorbereidingen getroffen voor nog een klein minivijvertje wat ik wil gaan gebruiken voor een klein aquaponics experimentje. Gewoon met een oude balkonbak, een curverbox en een klein pompje dat ik nog heb liggen. Eerst maar eens kijken of het wat gaat worden, kunnen we het later altijd nog mooi maken. Hier mogen mijn chinese danio's straks naar toe. Hebben de andere vissen ook even rust, want de mannetjes zijn behoorlijk macho in het aquarium en zitten iedereen achter de vodden. Niet echt ideaal.
Ik wil nog wat medebewoners erbij, moet nog even bedenken wat. Misschien een grondelsoortje ofzo.

20230405_155734.jpg


En dan is er straks nog het projectje om mijn visbestand in het aquarium weer uit te breiden nadat het wat uitgedund is door de ellende met de wormen. Ik hoop dat het voorbij is na vier behandelingen, maar het zou zomaar kunnen van niet. Zag net mijn apisto alweer gapen en druk doen met zijn mond, geen idee of dat bij hun normale gedrag hoort of dat hij alweer klachten begint te krijgen 🙄. En ik krijg nu al de zenuwen als ik denk aan uitbreiden, wil niet weer me een hoop ellende op de hals halen. Ruimte voor een goede quarantainebak heb ik niet dus het beste idee tot nu toe is rechtstreeks van de groothandel naar mij, dat scheelt een stationnetje met risico's. Of misschien kan ik bij de LFS vragen of ze daar mijn bestelling een tijdje in quarantaine kunnen zetten als ik alles in één keer bestel 🤔. Los van mijn bestaande soorten uitbreiden denk ik over een paartje honinggourami's erbij en misschien nog een paartje van iets passends.
Anyway, genoeg om over te fantaseren en me niet te vervelen...
 
Aangemoedigd door de mooie bak van @LennoX toch maar de twee kamerplanten die ik uit onzekerheid had weggehaald teruggeplaatst voor een nieuwe poging 😊
20230407_191653.jpg
 
Jaaa wat leuk! En die familie (calathea) werkt echt super in t water. Mocht je binnenkort macro’s toe moeten gaan voegen, dan weet je wie de oorzaker is 😂 maar dan moet hij eerst nog even wat doorgroeien. Geniet van je experiment! Xx
 
Jaaa wat leuk! En die familie (calathea) werkt echt super in t water. Mocht je binnenkort macro’s toe moeten gaan voegen, dan weet je wie de oorzaker is 😂 maar dan moet hij eerst nog even wat doorgroeien. Geniet van je experiment! Xx
Oh dear, ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik overcapaciteit aan filtering heb met zoveel planten 😅. Moet ik straks een vissenpopulatie erin waar Tokio niks bij is 😂

Mijn ukkepuk rijstvisjes zijn nog maar net geboren en zitten al tikkertje te spelen, verbazingwekkend
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een ingegraven witte teil, nu met salamanders.
Dit seizoen doe ik er weer tijdelijk iets in
1680949708691952199964.jpg
 

Bijlagen

  • 1680949835298507349054.jpg
    1680949835298507349054.jpg
    330.1 KB · Weergaven: 92
  • 1680949769871111622549.jpg
    1680949769871111622549.jpg
    437.2 KB · Weergaven: 83
Leuk hoor! Zijn die salamanders vanzelf gekomen? En wat ga je erin doen?
 
De salamanders zijn ooit in me vijver gekomen en vandaaruit zijn ze in deze kuip gegaan.
Erin wil ik vuurgarnalen en platys doen.
 
Klinkt leuk. Heb je ervaring met de combi van salamanders met vissen en garnalen? Ik hoorde dat het flinke rovers zijn dus dacht dat het niet zou werken. Lijkt me wel leuk om salamanders in mijn vijvertje te hebben, maar wist daarom niet of ik het nou juist wel of niet moest hopen 😄. Vooral ook omdat ik het ook leuk vind als er wat kleine visjes opgroeien.
 
Die salamandertjes zijn allang vertrokken tegen de tijd dat ik de vissen uit me aquarium buiten laat.
 
Super leuk al die bakjes zo.
Ik zit ook al een paar jaar mezelf te verlekkeren op een 'terrasvijvertje'.
Heb alleen tot nu toe nog niet de stap gezet om het ook echt te doen.
Lees elektra leggen etc.
Maar het kan inderdaad ook allemaal zonder, als je goede filterplanten houd.
Toch maar weer eens overwegen. ;-)
 
Ja het is heel leuk 😊 en kan zeker zonder elektriciteit.
 
Ik blijf dingen tegenkomen die ik niet had verwacht... Dit keer: bladluis op mijn drijfplanten. Waarschijnlijk een bonuskado bij wat drijfplantjes die ik kado kreeg. Vooralsnog wip ik ze gewoon met een pincet van de bladeren en zijn de chinese danio's blij met een snack 🙂
20230405_071138.jpg
 
He das leuk, gratis voer! 😂 ik had hier luizen in m’n lepelplant die in m’n paludarium staat. Met de waterspuit eraf gespoten en m’n vissen gingen los 🥰
 
Die japonica garnalen zijn soms echt grappig, deze ging er met het hele garnalentablet vandoor. Dikke hebberds zijn het 😄
20230413_194155.jpg


Hij wordt ook steeds minder verlegen. Als het een 'hij' is tenminste, ik denk van wel maar weet het nog steeds niet zeker
20230412_185916.jpg


Hij heeft aardig wat blauwe stippen bij zijn kop (al zie je dat hieronder wat minder) en de vinnen zijn redelijk lang en kleuren geel. Maar aan de andere kant zie ik ook een vaag streepje zwart bij de borstvin, en dat wordt weer gezegd dat het bij vrouwtjes hoort. Wie het weet mag het zeggen 😊
20230412_190014.jpg
 
Weer een stapje verder voor mijn aquaponics setup. Ik wil het echt simpel houden om eerst maar eens te kijken of het werkt. Dus de oude balkonbak gaat gewoon een beetje boven de plastic bak hangen, twee gaatjes voor de waterafvoer. Getest met een kleine 3W powerhead en dat lijkt voldoende vooralsnog. Moet alleen nog even een beter verlengsnoer en een wat soepelere slang, Een gewone aquariumslang is nogal stug en dan krijg je zo'n lompe bocht, dat staat wel heel lelijk en is onpraktisch.
In de bak hangen een bosaardbei en een gewone aardbei in zo'n plantenmantje waar aquariumplanten in de winkel in zitten, vastgemaakt met een zuignapje waar je slangen mee vast kan plakken. In de balkonbak staan wat paksoiplantjes klaar.
20230414_200746.jpg
 
En weer een stapje verder. Hij is in bedrijf!
20230415_201859.jpg


Er valt wel nog het nodige te verbeteren, zo is het geluid van de straal water die terug in de bak stroomt best wel hard. Ik bedacht opeens dat de buren dit misschien wel helemaal niet fijn vinden en misschien was ik er nu teveel op gefocust, maar ik ergerde me er zelf ook aan. Werkelijk waar vanalles geprobeerd, uiteindelijk bleek het bakje van de paksoi de beste tijdelijke oplossing 😂
20230415_203004.jpg


Ergens heb ik nog een klein soepel slangetje opgeduikeld en drie wasknijpers doen de rest 😁
20230415_203011.jpg


Na lang twijfelen heb ik de gok gewaagd en mijn chinese danio's uit het aquarium er ook in gedaan. De temperatuurovergang is groter dan ik wou, maar ze veroorzaakten behoorlijk wat onrust in mijn aquarium. Vooral de rosy loaches moesten het ontgelden en werden voortdurend de hele bak door gejaagd. De galaxy rasbora's ook, maar die doen dat zelf ook onderling, dus ik had het gevoeld dat het minder stressvol voor ze is. De rosy loaches zijn kleine lieverdjes, graag samen, veel contact en als ze een andere vis zien zwemmen hebben ze volgens mij zoiets van 'Heeeeey hoiiiii!!! zullen we gezellig samen zwemmen?' 🤗
Het voelde niet goed zoals ze achterna gezeten werden. Chinese danio's staan volgens mij gewoon bekend als geschikt voor het gezelschapsaquarium, maar ik moet zeggen dat ik ze niet ideaal vind. De mannetjes zijn me ietsje te territoriaal. Alleen naar verlegen vissen trouwens, de apisto en de oto's laten ze met rust
 
Goed bezig zeg!
Water, vis, mest, benutbaar gewas.
Hydroponica =drijvende tuinen
 
Ik blijf dingen tegenkomen die ik niet had verwacht... Dit keer: bladluis op mijn drijfplanten. Waarschijnlijk een bonuskado bij wat drijfplantjes die ik kado kreeg. Vooralsnog wip ik ze gewoon met een pincet van de bladeren en zijn de chinese danio's blij met een snack 🙂
Bekijk bijlage 359046
O jee, ik krijg spontaan al jeuk😱
 
Begrijp ik goed dat je in de balkonbak water uit de bak er onder pompt? En dat dat water wegstroomt via dat gaatje onderin?

Zo ja, dan zou ik bovenin de rand van je balkonbak boven de bronbak een flinke inkeping maken. Als je gat verstopt, stroomt ie willekeurig ergens over. Dan heb je liever dat het terug in je bak valt.
 
Marple, mocht je nog inspiratie nodig hebben 😍 hij heeft weer een nieuwe erop gezet… (zie filmpje)

 
Goed bezig zeg!
Water, vis, mest, benutbaar gewas.
Hydroponica =drijvende tuinen
Dank je! Het moet nog blijken of ik echt goed bezig ben 😛 maar het begin is er... Dit is inderdaad het leuke van aquaponics, je probeert alles te benutten. Eigenlijk hoor je het nog te doen met eetbare vissen, maar dat leek me wat overdreven in zo'n kleine plastic bak 😅

O jee, ik krijg spontaan al jeuk😱
Hahaha, mijn eerste gedachte was ook 'oh jakkie' en toen realiseerde ik me dat het eigenlijk best wel luxe is, levend voer dat zichzelf kweekt aan het wateroppervlak, ik hoef het er alleen maar in te vegen 😁. Overigens nam het aantal daarna behoorlijk rap af tot vrijwel niks meer nu. Net zoiets als met zevenblad in de tuin, if you can't beat it, eat it... Maar ik heb makkelijk praten want ik heb geen zevenblad 😄. Die uitspraak geldt trouwens ook niet voor alles wat je niet kan verslaan (kleine disclaimer 😛)

Begrijp ik goed dat je in de balkonbak water uit de bak er onder pompt? En dat dat water wegstroomt via dat gaatje onderin?

Zo ja, dan zou ik bovenin de rand van je balkonbak boven de bronbak een flinke inkeping maken. Als je gat verstopt, stroomt ie willekeurig ergens over. Dan heb je liever dat het terug in je bak valt.
Ja dat klopt inderdaad, en goeie suggestie. Gaat op het lijstje van verbeteringen 👍. Ander verbeterpunt is dat ik denk ik wel meer dan 5 danio's nodig heb om al die planten van voeding te voorzien. Maar daarmee wacht ik nog even tot het wat warmer is. Wil die nieuwe visjes het koude bad enigszins besparen...

Marple, mocht je nog inspiratie nodig hebben 😍 hij heeft weer een nieuwe erop gezet… (zie filmpje)


Cool! Kende ik nog niet! Ik vind wel dat hij weinig planten in het substraat heeft, dat had ik ook en kreeg toen bodemrot. De 'grote fout' waarmee ik mijn eerste visjes om zeep heb geholpen. Maar die mexican trumpet snails (hoe heten ze ook alweer in het nederlands) zijn misschien wel voldoende om dat te voorkomen. En de planten die hij heeft wortelen volgens mij wel vrij uitgebreid. Maar wat ik me dan wel weer afvraag is of het niet beter zou zijn om meer planten onder water voor de zuurstof te hebben. Maar hij heeft er vast meer verstand van dan ik 😄. En de scape is erg mooi! Dan voelt mijn bak toch een beetje als een samengeraapt zooitje planten haha, maar ik heb nog steeds hoop dat het nog wel wat gaat worden. En overigens kan ik de natuurlijke look ook wel weer waarderen. Genoeg om naar te kijken. Nu zonder de chinese danio's is mijn aquarium een stuk rustiger en doen de andere bewoners lekker hun ding. Ik heb de indruk dat ze daar echt meer aan toe komen. Voorheen zat ik voor de helft van de tijd te kijken naar een visje die de halve bak doorgejaagd wordt.
 
Ben het met je eens hoor! Doe er op z’n minst wat stengelplanten bij of iets dergelijks. Hij is erg van het minimalisme. En vind een zakje troep in je zand ook spannend. Ik werk zelf liever lokaal met klei bolletjes. Maar goed, wel toffe scape dus wilde hem even delen 🙂
 
Kun je je bodem niet proberen open te houden met bijvoorbeeld black worms/ tubifex? (geef ze dan wel de tijd om zich in te graven. Dat kwam ik tegen op het forum -ik geloof bij bodemleven- en dat wil ik met mijn bak na herinrichting ook gaan doen. Gewoon om te zorgen dat die beestjes de bodem omwoelen en dat de vissen meteen iets hebben om achteraan te gaan.
 
Ja dat kan zeker! Ik doe eigenlijk driedubbel na mijn eerste ervaring: goed wortelende planten, mexican trumpet snails en blackworms/tubifex. Die laatste hebben als bijkomend voordeel dat ze helpen in de afvalverwerking en ook nog eens een interessant hapje voor de vissen zijn. Ze planten zich voort in je bodem en zijn zo een blijvende bron van levend voer. Je ziet dan ook regelmatig je vissen de bodem afspeuren naar eentje die zich erbuiten waagt, is ook nog leuk qua natuurlijk gedrag. Daarbij blijven blackworms volledig in de bodem verstopt (muv een incidenteel uitstapje, vooral in het donker), tubifex steken hun achterste in de lucht en wapperen daarmee boven de bodem. Die overleven dat ook niet lang dus. Voor de lange termijn zijn blackworms dus handiger. Die zijn wel weer groter, dat zie ik een galaxy rasbora niet eten, die moeten dus wachten op baby wormen (maar ik kan niet zeggen dat goed zicht heb op dat hele proces).
Ik heb nu al een tijdje niet meer toegevoegd omdat ik bezig was met antiwormenmiddel, leek me niet helemaal een logische combi 😅. Geen idee ook hoeveel er nu nog zitten.

En vind een zakje troep in je zand ook spannend. Ik werk zelf liever lokaal met klei bolletjes.
Dit valt erg mee, maar wel met gecontroleerde aarde zou ik zeggen (dat je weet dat er geen vervuiling in zit), niet teveel organisch materiaal en dus voldoende doorluchting in de bodem door wortels en beestjes. Ik vertrouw de aarde in mijn tuin niet helemaal, had geen zin om iets te gaan zoeken in het tuincentrum (wat dan weer geen megazak is) en heb dus uiteindelijk ervoor gekozen om de bodem van mijn huidige aquarium deels een voedingsbodem te gebruiken. Icm de bodem uit mijn oude bak, die wel voor een klein deel uit potgrond bestond.
 
Ohhhh serieus, doet tubifex dat? Dat wist ik niet! Dat zou een hele mooie zijn; voer en luchtige bodem.
 
Ohhhh serieus, doet tubifex dat? Dat wist ik niet! Dat zou een hele mooie zijn; voer en luchtige bodem.
Ja, ik zou dus wel eerder voor blackworms kiezen, heb het idee dat dat nog beter werkt
 
Gisteren een portie blackworms erin gedaan, was een waar feestmaal letterlijk voor iedereen, vuurgarnalen, amano's, apisto en verbazend genoeg wisten zelfs de kleine rosy loaches en pareldanio's ze heel gemakkelijk in stukken op te eten. Terwijl die wormen behoorlijk groot zijn naast zo'n visje. Ik vraag me wel af hoeveel er nu in de bodem zitten 😄

correctie, niet letterlijk iedereen, de oto's voor zover ik kon zien😊
 
Laatst bewerkt:
Haha een enkeling die de vissen heeft overleefd zwerft nu eenzaam de bodem door. Remi de blackworm 😂 In mijn bodem krioelt nu tubifex (had ik nog liggen). Sindsdien zijn de endlers lekker aan het zoeken! Axolotl geeft er geen drol om.
 
Haha een enkeling die de vissen heeft overleefd zwerft nu eenzaam de bodem door. Remi de blackworm 😂 In mijn bodem krioelt nu tubifex (had ik nog liggen). Sindsdien zijn de endlers lekker aan het zoeken! Axolotl geeft er geen drol om.
Leuk is dat als ze iets te doen hebben hè! Al viel me op dat ze regelmatig een paar happen de worm creperend laten liggen en weer verder zwemmen. Best wel wreed eigenlijk.

Afgelopen week nog wat met planten zitten schuiven. Toch maar weer de kamerplanten eruit, ik ben toch een beetje huiverig voor als ze het te goed gaan doen en ik straks de wortels nooit meer weg krijg zonder de boel af te breken. Ik heb nu een mooie echinodorus er neer gezet en een hydrocotyle, eens kijken of dat wil
20230421_195429.jpg


Ook nog een andere laagblijvende echinodorus gekocht (soms verbaas ik me er over dat ik er toch nog weer wat bij weet te proppen...)
20230421_195542.jpg


De echinodorus bleheri die ik nog had maakt een beetje gekke bladeren. Ik hoop dat deze ooit ook er bovenuit gaat groeien
20230421_185700.jpg


Ook een beetje geschoven met het pompje, hij zit nu hier naast en het water stroomt richting/over de stenen zodat er niet teveel stroming ontstaat. Ik twijfel nog een beetje om toch een filtercassette bij mijn pompje te kopen (is gewoon een superfish aquaflow 200 of zoiets) of toch een klein 'hang on filter' te kopen. Qua nitriet/ammoniak werkt het wel met planten, maar volgens mij is het wel fijn om zo nu en dan wat filtering te hebben voor alles wat ronddrijft in het aquarium. Nu zit er alleen een stukje heel fijn gaasdoek om de ingang en dat is niet altijd voldoende om echt helder water te krijgen.
20230421_195448.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan