Wat is er nieuw

van oud naar nieuw ...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 1868
  • Startdatum Startdatum
1

1868

Guest
Hallo,
Ik ben een komplete leek op het gebied van vissen... Ik heb 4 jaar geleden een oud aquarium gekregen met een aantal vissen erin. Nu is er in de tussentijd behoorlijk wat zwarte alg in gekomen en ik zou heel graag een iets groter aquarium willen. (deze is 80lx40hx30d). Ik heb al een aantal keer gelezen dat je het oude water moet gebruiken. Maar komen dan de algen niet mee? :help: En kan iemand me aub stapsgewijs uitleggen hoe ik te werk moet gaan. Ik vind namelijk overal een beetje info, maar niet een kompleet overzicht...
Ik ben super dankbaar voor alle hulp!!
Groetjes Patricia 😀
 
Je kunt wat oud water meenemen in de nieuwe bak maar in het water zitten in verhouding erg weinig goede bacterien. Die zitten voor het grootste deel in de bodem en in je filter.
Je kunt wellicht beter de filterspons van je oude bak licht uitknijpen in je nieuwe bak waardoor je deze ahw ent met de goede bacterien uit de oude bak.

Zo verkort je eigenlijk ook de opstartperiode.
Als de omstandigheden in de nieuwe bak goed zijn zullen de sporen van de algen niet of bijna niet ontkiemen in je nieuwe bak. Sporen van algen krijg je toch wel mee via de planten enz. Als de planten goed groeien krijgen de algen geen kans.

Ik zou dus de nieuwe gewoon gaan inrichten en dan de oude spons uitknijpen in je nieuwe bak. Dan enkele weken lekker laten indraaien voordat je vissen overplaatst.

Zorg voor voldoende voeding in je nieuwe bak want bij de meeste 80 cm bakken is de belichting vrij sterk en is er dus wel vraag naar nitraat en fosfaat en co2. ook natuurlijk voldoende plantenvoeding doseren.
Veel succes.
 
Bak kopen,
Bodem erin,
Water erin,
Bak inrichten (ook planten,
Verwarming aan,
Filter aan,
Verlichting aan (8-12 uur p/dag zo uit mijn hoofd),
2-4 weken wachten (sommigen zeggen min. 3, dus als beginner zou ik dat gewoon doen),