Wat is er nieuw

van oud naar nieuw ...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 1868
  • Startdatum Startdatum
1

1868

Guest
Hallo,
Ik ben een komplete leek op het gebied van vissen... Ik heb 4 jaar geleden een oud aquarium gekregen met een aantal vissen erin. Nu is er in de tussentijd behoorlijk wat zwarte alg in gekomen en ik zou heel graag een iets groter aquarium willen. (deze is 80lx40hx30d). Ik heb al een aantal keer gelezen dat je het oude water moet gebruiken. Maar komen dan de algen niet mee? :help: En kan iemand me aub stapsgewijs uitleggen hoe ik te werk moet gaan. Ik vind namelijk overal een beetje info, maar niet een kompleet overzicht...
Ik ben super dankbaar voor alle hulp!!
Groetjes Patricia 😀
 
Je kunt wat oud water meenemen in de nieuwe bak maar in het water zitten in verhouding erg weinig goede bacterien. Die zitten voor het grootste deel in de bodem en in je filter.
Je kunt wellicht beter de filterspons van je oude bak licht uitknijpen in je nieuwe bak waardoor je deze ahw ent met de goede bacterien uit de oude bak.

Zo verkort je eigenlijk ook de opstartperiode.
Als de omstandigheden in de nieuwe bak goed zijn zullen de sporen van de algen niet of bijna niet ontkiemen in je nieuwe bak. Sporen van algen krijg je toch wel mee via de planten enz. Als de planten goed groeien krijgen de algen geen kans.

Ik zou dus de nieuwe gewoon gaan inrichten en dan de oude spons uitknijpen in je nieuwe bak. Dan enkele weken lekker laten indraaien voordat je vissen overplaatst.

Zorg voor voldoende voeding in je nieuwe bak want bij de meeste 80 cm bakken is de belichting vrij sterk en is er dus wel vraag naar nitraat en fosfaat en co2. ook natuurlijk voldoende plantenvoeding doseren.
Veel succes.
 
Bak kopen,
Bodem erin,
Water erin,
Bak inrichten (ook planten,
Verwarming aan,
Filter aan,
Verlichting aan (8-12 uur p/dag zo uit mijn hoofd),
2-4 weken wachten (sommigen zeggen min. 3, dus als beginner zou ik dat gewoon doen),

In de 3-4 weken wachten ga je denken, heeel veel denken aan vissen. Dat heb je vooraf ook gedaan, naar welke inrichting + welke vissen misschien. Maar nu kun je je meer gaan verdiepen.

Daarna ga je je vissenbestand opbouwen (of je doet het in 1x, opbouwen schijnt beter te zijn),

Dat is de opstart in grote lijnen 😛.
----------------
Daarna;

Nodig voor verversen;

2 emmers,
1 gieter of iets anders om makkelijk mee te vullen,
een afhevel slang,
witte filterwatten om je raam mee schoon te maken,
een algen krabber/mesje (VOORZICHTIG! mee doen),

Dan moet je een beetje advies vragen (als je weet welke vissen je wilt kan dat ook al). Hier op het AF helpen wij je dan. Heb je weinig vissen die weinig vervuilen, dan hoef je niet vaak te verversen. Maar heb je veel vissen of weinig vissen die veel vervuilen dan moet je vaker verversen. Ik ververs vaak 1x in de 3 weken, de hoeveelheid wisselt, soms 33%, soms 50% en soms 66%(na een vakantie bijv.). Volgens sommigen misschien niet optimaal, maar voor mij werkt het perfect 🙂.

Geen algen, hoe doe je dat?;

*Niet te veel licht,
*Niet te lang licht,
*Niet te veel voeren,
*Ramen hoed schoonhouden (met je witte filterwatten of krabbertje/mesje),
*Drijfplanten, om het licht te dempen,
*Zet je aquarium niet op een zonnige plek,
*Algeneters (vissen) eten niet altijd/alleen maar alg! Let daar goed op. Hier op het AF kun je wel info verzamalen.

Wat eet dan wel alg?;

Je moet zelf veel doen om je aqua algvrij te houden. Of veel, je moet het bijhouden. Gewoon even de ramen schoonmaken kost nog geen 5min. Sommige slakken eten wel algen, welke weet ik zo niet.

Zwarte alg = penseel alg? Google eens op penseel alg. Volgens mij had dat wat te maken met CO2 en PH, maar daar kunnen anderen je vast veel meer over vertellen.

Zo... Een heel verhaal met zoals ik het doe, dat werkt voor mij goed. Maar anderen denken daar vast anders over 😛. Iedereen heeft zo zijn eigen manier, al zou de opstart grotendeels overeen komen. Dat hangt natuurlijk ook van de toekomstige vissen af 😉.
 
Welkom,Patricia,op het Af.
 
Penseelalg is een co2 tekort Niels dat klopt.

Overigens nog welkom hoor Patricia op het AF.
 
Hallo allemaal,

hartstikke bedankt voor jullie hulp! Sorry dat het zo lang geduurt heeft voordat ik gereageerd heb, maar was ziek.... En daarna ben ik in alle stress het gewoon vergeten. Zodra ik voldoende tijd heb ga ik aan het project beginnen. Zal jullie op de hoogte houden hoe het verloopt.
Groetjes patricia 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan