Van TL naar Led?

J

Jay47

Guest
Hoi ik heb geen ervaring met led lampen, maar ga me steeds in verdiepen.
In mijn Rio 400 heb ik 2x T5 zitten van 120cm.
Nu wil ik overstappen op Led lampen zodat ik dagdelen kan simuleren.
Mijn oog is gevallen op een JMB IP68 RGB Led, winkel adviseerde mij deze niet te gebruiken als primaire verlichting.
Dus enkel als bijverlichting, klopt dit wel?
 
Klopt helemaal idd. Met enkel rood, groen en blauw heb je geen gebalanceerde verlichting. Een mooie witte kleur zal je er ook niet mee behalen.
 
Dus in theorie zou ik mijn T5 lampen in combinatie met deze Led kunnen gebruiken? Of is dat geen goed idee?
 
Dat kan zeker. Vooral als het om zon's op en ondergang gaat. :)

Je kan ook één tl uit schakelen bij sommige TL balken. Dan kan die led balk het werk van een tl overnemen.
edit: RIO400, nee dat gaat dus niet. :)
 
Kan 1 tl eruit halen toch?
Of beiden eruit, dan in combinatie met rgb en 2 witte leds?
 
één tl gaat niet, dan werkt de andere ook niet meer.
Maar volledig overgaan op led kan natuurlijk wel. :)
Verwacht echter niet uw investering terug te winnen. Dat gaat namelijk niet lukken tenzij je echt minder gaat belichten.

Maar 2 witte en 1x RGB zou een goeie combinatie zijn.
 
Dan ga ik dat wel doen 2 witte en 1 rgb, investering is het wel. Tenzij ik zelf ga knutselen maar dat kost teveel tijd haha. Maarja is mijn hobby, dus daar wil ik wel wat in investeren
 
Maar als je echt van lichtshows houd moet je misschien eens kijken naar balken van Finnex.

Niet extreem duur, maar echt wel mooi resultaat.

 
Thanks ga ik ff naar kijken, heb wel planten in mn bak en moeten natuurlijk goed groeien. Van het weekend C02 systeem aansluiten.
 
zijn die al fatsoenlijk te krijgen in nederland?
 
zijn die al fatsoenlijk te krijgen in nederland?
Ben ze nog niet tegen gekomen helaas. Maar gezien het succes in de US lijkt het me een kwestie van tijd.

Importeren kan je in principe. Maar hou er rekening mee dat je zelf een transformer zal moeten voorzien aangezien in Amerika 110 volt gehanteerd wordt. Tenzij het 110-240 volt is zoals pc voedingen.
 
Heb je al eens gekeken naar de helialux van Juwel?
Past perfect in je rio 400.

Ik heb het een paar maanden op m'n rio 125 zitten. Ik ben erg tevreden.
 
Heb je al eens gekeken naar de helialux van Juwel?
Past perfect in je rio 400.

Ik heb het een paar maanden op m'n rio 125 zitten. Ik ben erg tevreden.

Hoe doen de planten het met die leds?
Qua lichtoutput zijn ze op papier uitstekend. Maar in theorie véél te wit. Heb je goeie plantengroei hiermee?
Hou ook steeds in het achterhoofd dat Juwel een budgetmerk is. Ze staan niet bekend om hun degelijke kwaliteit, wel om hun zachte prijs. Iets om rekening mee te houden.
 
Plantengroei gaat goed.
Ik heb de day and night controler er bij en zit op 65% aan lichtsterke. 9 uur per dag.
De fotosynthese is zeker goed aanwezig. Dit icm de Ei methode en toevoeging van CO2 groeit alles goed.
Rode plantjes zijn ook rood.

Budget of niet ik ben tevreden met Juwel.
Tevens past de kap goed op de Rio.

Hoe doen de planten het met die leds?
Qua lichtoutput zijn ze op papier uitstekend. Maar in theorie véél te wit. Heb je goeie plantengroei hiermee?
Hou ook steeds in het achterhoofd dat Juwel een budgetmerk is. Ze staan niet bekend om hun degelijke kwaliteit, wel om hun zachte prijs. Iets om rekening mee te houden.
 
Met budget bedoel ik niet per se slecht. Maar je moet automatisch meer op uw hoede zijn wat de kwaliteit betreft. Maar als het goed gaat, des te beter . :)
 
Hmmmmm misschien toch ff kijken naar de helialux van Juwel, deze zijn nu met 15% korting te krijgen.
 
Ga toch niet voor een Helialux te prijzig voor wat je krijgt!
Denk dat ik een combinatie ga maken, JMB RGB plus JMB Amazone Led. Maar nog niet 100% zeker ik zoek nog een en ander uit.
 
Hoeveel ben jij kwijt voor de helialux en hoeveel voor de jmb?

En hoe ga je de jmb bevestigen?

Ga toch niet voor een Helialux te prijzig voor wat je krijgt!
Denk dat ik een combinatie ga maken, JMB RGB plus JMB Amazone Led. Maar nog niet 100% zeker ik zoek nog een en ander uit.
 
Mijn combinatie maakt dat ik een zonsopgang heb met meer rood in licht (zonder een rode bak te hebben!) en een zonsondergang met meer blauw in het licht (weer zonder een blauwe bak te hebben wat ik niet mooi en onnatuurlijk vind).
Overdag wordt er wit licht toegevoegd. Dit alles middels fading. Zo maak ik optimaal gebruik van mijn JMB Balken zonder toevoeging van een RGB Balk. Wat de ophanging betreft: Zie mijn fotoboek.
 
Terug
Bovenaan