Van zoet naar zout (Doragon)


Doragon

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2006
Berichten
4,637
Locatie
Heemskerk
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Jarenlang een zeebakje gehad en de kriebel is weer terug.

legeNano.jpg


De bak leeggemaakt. Zielig gezicht, was een aardige bak. Na het leegmaken, de grote schoonmaak. Verrassend veel meuk šŸ˜± in de bodem.

Zag ook dat het bovenblad van het kastje toch iets ingezakt was, dus maar een versterking aangebracht.

De grote schoonmaak:

groteschoonmaak.jpg




Intussen wat spulletjes gekocht:

onderdelen.jpg


En de eerste leuke dingen gedaan. Lamp monteren en uitproberen:


Nano1.jpg



Morgen eerst maar eens de achterwand beplakken (aan de buitenkant) en dan voorzichtig proberen iets van een scape te maken.


To be continued.....

(als ik het niet vergeet....)
 
Thx beide!

Weinig doe het zelf dit keer. Ga nog wel een keer stoeien met leds om zelf verlichting te maken.
 
Ben benieuwd wat je ervan maakt, Hans!
 
Hoe groot is t bakje, en is er een minimum maat om een zoutwater bak te houden ?
 
Thx, Ben.

Dit is een echte nano, 40x40x45.

Er is geen minimum maat voor zeewater. Als je echter vissen wilt houden is dit (60 liter) echt de minimum maat voor sommige vissen. Alleen kleine vissen die erg op een plaats blijven. Goby's en wellicht een kleine soort Clownsvis. Koralen kan je prima houden in zo'n bakje. Alleen, hoe kleiner, hoe lastiger goed stabiel te houden.

Mijn idee is om vooral Zoanthus te houden met enkele andere soft koralen. Moet ik allemaal nog uitknobbelen. Heb ik tijd zat voor. Ik start zonder levend steen dus moet de tijd nemen voor indraaien...
 
nice dragon ga het volgen ga zelf ook in de komde weken zout water bakje op start iets met garnalen en anemonen
 
Doragon is het Japanse equivalent voor het Engelse Dragon.. :)

Groet, Hans
 
Overigens, alles wat je weet over de verlichting van een aquarium kan je vergeten. Zeewaterverlichting is van een andere orde!
 
Overigens, alles wat je weet over de verlichting van een aquarium kan je vergeten. Zeewaterverlichting is van een andere orde!
ik ga aleen een anemoon houden die op 40 meter diepte voor komt heeft als goed nie veel licht nodig hoop dat da lukt met wit tl licht
 
Op 40 meter is weinig licht inderdaad. Zal wel blauwig licht zijn. Blauw dring volgens mij het diepste door in water... Leuk plan!
 
Op 40 meter is weinig licht inderdaad. Zal wel blauwig licht zijn. Blauw dring volgens mij het diepste door in water... Leuk plan!
ah verekt ik snapte eigelijk al nie iedereen met dat blauwen licht hahah
 
Bak is Dennerle Cube 60, 40x40x45
Lamp is een RedSea Reefled 90
Komt geen sump onder maar een potfilter, een oase biomaster thermo 600
Later nog op zoek naar een stromingspomp
 
Nee, ik wil niet boren in dit bakje. Nano's kan je prima zonder eiwitafschuimer draaien. Regelmatig waterverversing en vooral niet te zwaar belasten...
Ik gebruik een Oase omdat je dan heel makkelijk het voorfilter kan reinigen.
 
Toch hoor je vaak dat het beter is om geen sponsfilter te gebruiken en zover ik weet omdat sponzen nogal snel verstopt raken. Of je moet ze heel vaak uitspoelen.
Maar je hebt er denk ik al de nodige ervaring mee Hans;)
 
Ze worden nitraatfabrieken genoemd. Schoonmaken van het voorfilter moet je zo vaak mogelijk doen. Denk aan drie keer in de week.... Daarom is zo'n Oase makkelijk. In een paar minuten gebeurd.
Sumo heeft uiteraard voordelen.
 
Ja dat heb ik vaker gehoord maar goed je weet van de hoed en de rand:thumbs:
 
Nee, ik wil niet boren in dit bakje. Nano's kan je prima zonder eiwitafschuimer draaien. Regelmatig waterverversing en vooral niet te zwaar belasten...
Ik gebruik een Oase omdat je dan heel makkelijk het voorfilter kan reinigen.
ik ga wieren/algen filter gebruiken in zoon hang on bakje heb je daar ook ervaring mee? wil ook geen afschuimer
 
Met een afschuimer haal je wel beter de afvalstoffen eruit zoals de eiwitten waardoor dat niet in no3 kan worden omgezet. Maar goed zonder moet kunnen maar zal wat meer onderhoud vragen.
 
Ik heb geen ervaring met een refugium. Heb er ook geen ruimte voor in het kleine kastje.
 
Ziet er mooi uit al! Ik kan je de hydor koralina 900 zeker aanraden als stromingspomp, of voor jou misschien een slagje groter. Is me erg goed bevallen toen ik nog zeeaquaria had.
Is dit trouwens een Dennerle 60 nano cube? Veel succes en plezier in ieder geval!
 
Ja, dit is een Dennerle 60
Thx.
 
Ik heb in de nano destijds een Sicce gehad en die beviel ook prima. Dat was de 1000 als ik mij niet vergis.
 
Weer een stapje verder. Gevuld met osmosewater. Alles lijkt helemaal dicht.

Gaten in het buisje van het voorfilter wat groter gemaakt en wat meer gaatjes geboord voor nog meer doorstroming. Lijkt te werken. Wellicht zo goed dat ik geen aanvullende stromingspomp nodig heb.



nano4.jpg
 
Jazeker, maar die moet ik nog wassen. En ik weet niet of dit de definitieve scape is....
 
Qua scape lijkt het me nog niet zo raar want het is ook handig om ruimte over te houden tussen het steen en de ramen voor onderhoud.
 
Klopt John, Ik probeer het zo te maken dat alle zijkanten vrij blijven. Om stroming te houden en om schoon te maken...
 
De stapel stenen in het midden vond ik toch te groot. Scape dus maar wat aangepast. Heb nu "grotere" open stukken (in hoeverre dat kan in een nano) zand, om losse koraaltjes te plaatsen die wat al te enthousiast groeien. De pomp die er nu in bengelt gaat er nog uit. Komt een wave-maker in, maar die is nog onderweg....
tevens een randje om de lamp gemaakt. Strooilicht was wat vervelend omdat de bak bij ons zitgedeelte (lees tv) staat. Op verzoek van de baas een randje gemaakt. Bevalt eigenlijk wel goed.

nano6.jpg
 

Terug
Bovenaan