Wat is er nieuw

Van zout naar zoet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bertuz87
  • Startdatum Startdatum
B

Bertuz87

Guest
Hallo iedereen,

Nadat ik nu 3 jaar een zoutwateraquarium (600l) heb gehad, wil ik vanwege de kosten toch weer terug naar zoetwater. De aquariumhobby gaat niet weg, en om toch een aquarium te kunnen houden ga ik terug naar zoet. De afmetingen zullen zijn 125Lx60Hx75D.

Nu heb ik verschillende vragen omtrent onderhoud e.d.

1. Wat zijn momenteel de beste testsetjes op de markt.
2. Ik ga starten met EI, ik ben bekend met doseren en gebruik van stoffen en maak met zoutwater gebruik van een doseerpomp, maar is het echt nodig om elke week 50% te verversen?
3. Is mijn waterhoogte van 60cm niet te hoog voor b.v. corydorassoorten?
4. Wat raden jullie aan omtrent filtering. Met zeewater werk ik met een sump, maar ik zie hier toch ook veel mensen met potfilters.

Hopelijk kunnen jullie mij hierin helpen.
 
1. heb geen idee wat nou als echt goed word gezien en wat niet zelf heb ik de sera set en die bevalt mij prima
2. dat is nou eenmaal de methode al kan het ongetwijfeld anders (ben er niet zo bekend mee)
3. bij volwassenen vissen is dit geen probleem alleen hele kleine vissen kunnen er minder goed tegen volgens mij
4. vaak word een bioloog of pot filter gebruikt met wat aan passing kan een sum als bioloog werken dacht ik?
 
1. ik heb de jbl testlab en deze bevalt mij prima, is wel wat duurder.

2.niet bekend mee

3. wat mijn voorganger al zegt, volwassen oorys redden dit makkeijk, jongbroed wss niet.

4. licht ook een beetje aan wat je er allemaal in wil gaan houden. maar met een lekker groot potfilter of 2 red je het meestal ook wel.

Edit: wat wil je er eigenlijk in gaan houden 😀
 
Ik heb de testkoffer van wesdijk/colombo. Deze werkt prima en is ook compleet met de meest gebruikelijke testen. Is wat goedkoper dan de meeste koffers.
Navullingen voor deze koffer zijn ook los goedkoop te bestellen.
 
Oke klinkt allemaal goed🙂 Ik ben nog niet echt uit over het visbestand. Ik wil in ieder geval qua inrichting werken met hoogte verschillen. Ik kan dit mooi doen omdat het een diep aquarium betreft 75cm.

Ik hou o.a. van ZA Dwergcichliden, Maanvissen, Corydoras soorten. Ook weet ik nog niet goed of ik echt een bepaalde biotoop ga houden of dat het toch meer een gezelschapsaquarium wordt.

Mijn voorkeur gaat iig uit naar Potfilters 2 x e901.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan