Varia Peter74


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
In de stelling op zolder kom ik regelmatig leuke dingen tegen. Daarom maar een 'varia' album aangemaakt

Vanavond kwam ik het volgende tegen in de bak met vuurtjes en Boraras merah:
CRW_1839.JPG


Deze vervelling hangt (voor zover ik kan zien) met 1 voelspriet in de Riccia en wordt door de stroming van het filter op zijn plek gehouden. Hoe die garnaal dat toch zo geregeld heeft??
 
Das wel iets heel bijzonders daar op jouw zolder Peter.
 
Bovengenoemd garnalen bakje draait al jaren met minimale inspanning van mijn kant. De vuurtjes doen het prima en het enige wat ik daarvoor doe is om de dag een pilletje en iedere week een scheutje vers water erin :).

Eerst een plaatje van het diner:
IMG_1707.JPG

Het pilletje ligt midden in de groep. Duidelijk zichtbaar is dat er een bevolkingsexplosie aan zit te komen. Meer dan de helft van de dames is bevrucht. De rest heeft een eiervlek. Ik zal moeten gaan verkopen, want ondanks dat garnalen niet erg vervuilen, zijn er toch vast wel grenzen en 30-40 dames die ieder ~10 jongen gaan krijgen konden die wel eens op de proef gaan stellen :)
Uiterlijk zijn ze veranderd in de loop van de tijd. Ik heb de indruk dat ze roder geworden zijn. Ook hebben vrijwel alle dames een lichte streep over de rug die in het begin zeldzaam was.

Ik heb nog een paar close-ups gemaakt:
IMG_1701.JPG

Deze zat te poseren op een bos levermos. De eitjes zijn nog duidelijk zichtbaar door de rode flank heen. Ik had eigenlijk nooit gezien dat het niet zozeer een kleuring van het materiaal van de huid is, maar meer iets wat er als plakken in/op zit.

IMG_1697.JPG

Op de eerste foto was al te zien dat er redelijk variatie in kleur in de groep zit. Deze vond ik zelf mooi! Deze was duidelijk een stuk donkerder dan de vorige. De eitjes zijn nauwelijks nog zichtbaar door de flank. Ook het mannetje rechts heeft duidelijk donkere strepen. Waar ik wel van schrok was dat hij niet echt helder lijkt. In plaats van doorzichtig lijkt hij wel melkachtig. Dat is iets wat ik sinds vorige zomer ook zie in mijn Desmocaris trispinosa bakken en associeer met verhoogde sterfte gedurende het hele najaar.

Het laatste plaatje:
IMG_1706.JPG

Een zwangere dame met twee jongen op een stuk lava. Op de achtergrond is het bos levermos van de eerste foto te zien :)
Ook bij deze dame zijn de eitjes nauwelijks zichtbaar.

Een paar vragen die ik had:
1) Ik heb ze ooit via marktplaats gekocht als "vuurgarnalen". Het is een Neocaradina soort, maar kan iemand dat nog specifieker maken?
2) Kan het kloppen dat ze "spontaan" donkerder van kleur worden? In het verleden zag je de felgele eitjes altijd overduidelijk zitten. Ook die streep op de rug was erg zeldzaam, maar hebben ze nu allemaal.
3) Waar kan die wittige kleur op wijzen? Ook dat is niet altijd zo geweest. Kan het te maken hebben met de hitte van vorige zomer? Of aan het feit dat de KH van het kraanwater hier van 5 naar 9 gestegen is?
 
Mooie foto s Peter en zo te zien is het een vruchtbaar groepje met al die eitjes. Echt mooi goed gedekte Vuurtjes noemt men vaak de Red Sakura en dat is dus een bepaalde gradatie die mooier is dan het gemiddelde Vuurtje. Een kh van 9 moet normaliter geen probleem zijn.
 
Ik heb ze ooit via marktplaats gekocht als "vuurgarnalen". Het is een Neocaradina soort, maar kan iemand dat nog specifieker maken?
Bedoel je hiermee de kleur? anders kan dit je wellicht helpen
upload_2019-4-20_21-30-47.png
 
Volgens mij verschillen de benamingen ook nog weleens. Als ik me goed herinner gebruiken ze bij Rendo weer eigen/andere benamingen voor de gradaties.
 
Ik vind het altijd lastig Peter en als ik op die foto kijk dan hebben de Fire red helemaal rode pootjes en die zie ik op je foto weer niet terug volgens mij.
Ik heb ook rode Sakura s gehad en het is lastig ast te stellen welke gradatie je dan precies hebt.
 
Ik vind het altijd lastig Peter en als ik op die foto kijk dan hebben de Fire red helemaal rode pootjes en die zie ik op je foto weer niet terug volgens mij.
Ik heb ook rode Sakura s gehad en het is lastig ast te stellen welke gradatie je dan precies hebt.

Klopt. De dames op de 2e en 3e close-up hebben wat vlekkerige pootjes. Wellicht verandert dit als ik verder ga uitselecteren.
 
Ja je bent altijd weer afhankelijk van de genen die ze hebben. Nou ja dat houdt het ook wel leuk en niet altijd voorspelbaar denk ik.
 
Vandaag heb ik wat foto's gemaakt van mijn Desmocaris trispinosa:
IMG_2114.JPG

Goed te zien dat deze dame in blijde verwachting is :) Ook de waaiers onder het achterlijf waarmee ze water langs de eitjes wappert staan er mooi op.
Al met al een positief plaatje zou je denken...

Toch is niets minder waar. Deze dame heb ik eergisteren met twee collega's (ook zwinger) appart gezet in dit bakje omdat ik langzaam maar zeer zeker deze soort lijk te verliezen. In de periode September 2018 - februari 2019 had ik ze verspreid over 2 bakken zitten, maar traden in beide bakken geen zwangerschappen op. Wel vielen er dieren uit. Het ging met ~1 per week, maar ik begon ook met 70-90 dieren, dus met een levensverwachting van ~2 jaar lijkt dat niet vreemd. Echter, ik ben daaraan gaan twijfelen. Vanaf februari begon ik wel weer wat zwangerschappen te zien, maar het leidde nooit tot jonge dieren. Op zeker moment zag ik ineens dat een dier wat het loodje gelegd had, zwanger was! Dat was een logische verklaring voor het ontbreken van jeugd.

Op bovenstaande foto valt, behalve de eitjes, ook op dat de dame melkachtig van kleur is. Ik let daarbij vooral op het achterlijf. Een melkachtige kleur kan wijzen op een vorm van necrose (weefselsterfte) en zou dan met vergiftigingte maken hebben. Na hier wat over gelezen te hebben ben ik wat intensiever water gaan verversen. Hoewel dat de sterfte wel leek te stoppen, leverde het nog altijd geen jongen op. Nu heb ik dus in een laatste poging 3 zwangere dames uitgevangen en in een goed ingedraaid 20 liter bakje gezet in de hoop dat er tenminste een paar jongen het gaan redden en het nageslacht in deze bak gezond zal blijven.

Ter afsluiting nog een paar foto's:
IMG_2118.JPG

IMG_2128.JPG

IMG_2130.JPG
 
Zonde Peter! Hopelijk houd je toch iets over nu. Misschien kan @John. je helpen, die heeft ze ook gehad.
 
Het voldoet niet aan deze beschrijving van porseleinziekte. Alle dieren zijn langdurig melkachtig van kleur en overlijden niet snel.
Ja die omschrijving is slechts een mogelijkheid en geen vaststaand feit, heb het hier gehad met een reeds bestaande groep, ook melkachtige dieren, bleek ook de porseleinziekte te zijn
 
Als je wilt kweken met trispinoza hebben ze veel proteïnes nodig. Geef ze dus wat diepvries muggenlarven etc.
Ik heb nog een vrouwtje zwemmen en geen mannen meer. Had ze allemaal verkocht op dat ene vrouwtje na. Dacht dat ik er nog wat meer had.....

Groetjes John.
 
Mooie foto s weer Peter en maar hopen dat je nu wel jongen kan en zal overhouden.
 
Mooie foto's maar jammer dat het niet goed met ze goed. Hoop dat je wat jongen overhoudt in het bakje.
 
Ik heb ze behandeld, maar zie daar nog geen effect van. (Nu kan ik me voorstellen dat het wittige effect ook niet 1-2-3 verdwijnt.)
Inmiddels twee zwangerschappen verder, maar geen jongen. De dame verliest steeds haar eitjes. Langzaam maar zeker worden de aantallen kleiner.

Om er zicht op te houden had ik beperkte begroeing in het bakje waarin ik de twee dames met een heer appart gezet had. Ik ga er nu toch maar flink wat beplanting inzetten (heb nog veel over uit mijn lekke bak, zie elders...). Misschien spelen stress / vluchtacties een rol.
Anders weet ik het ook niet meer. Een van de dames + de heer zijn de enige 2 die nog perfect gezond ogen, maar die zullen zolangzamerhand ook op leeftijd raken.
 
Jammer en frustrerend dat ze zich niet hebben hersteld.
 
De mooiste lelijke foto die ik in tijden gemaakt heb:
IMG_2976.JPG


Dus toch een jong!!
In de loop van november werden de vrouwtjes toch weer gezonder van kleur. Een zwangerschap in december mislukte nog volledig. (Alle eitjes eindigden te vroeg in het zand.) Maar nu is het dus toch gelukt!!!!
De eerste gesignaleerd + nog een aantal klaar om losgelaten te worden. Ik heb nu goede hoop dat ze door de kritische fase heen zijn, en ik de soort kan behouden.
 
Goed nieuws Peter!
Bij mij zijn ze helaas allemaal overleden door ouderdom. De laatste jongen waren allemaal dames....

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan