Wat is er nieuw

Variabele kleuren Profito?

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
38
Misschien een beetje gek dat ik het vraag maar wat hoort de kleur te zijn van Easy-life Profito plantenvoeding?

Ik heb recent een flesje van 250 ml geprobeerd; prima spul, dus toen die opraakte heb ik een grote verpakking besteld van 5 L. Maar wat mij opvalt: de inhoud van deze laatste is (ook na schudden) een stuk lichter van kleur dan die van het kleinere flesje. Uit het kleine flesje kwam een meer suikerstroop/appelstroopachtige kleur, maar dan doorzichtiger. Zie foto hieronder voor inhoud grotere verpakking. Is dit normaal? Ik ga me bijna afvragen of ik niet met een verdunde partij te maken heb. :juggle:

IMG_20190805_180554_861.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat Profito donkerder wordt naarmate het ouder wordt.

Mijn ervaring is dat Profito donkerder wordt naarmate het ouder wordt.
Ja prcs, in het begin dacht ik ook dat ik met een verdunde versie te maken had toen ik een nieuwe fles had gekocht, maar na een paar weken was het ook weer donker van kleur.

Ja prcs, in het begin dacht ik ook dat ik met een verdunde versie te maken had toen ik een nieuwe fles had gekocht, maar na een paar weken was het ook weer donker van kleur.
Het kan zelfs zo donker worden dat je er niet meer doorheen kunt kijken. Tast de kleur van lichte/doorzichtige flessen ook blijvend aan.
Ik had het in zo'n knijpfles gedaan waar je de hoeveelheid mee kon afmeten (doorzichtig dus). Fles echt verkleurd.

Had het wel donker (!) opgeborgen dus daar kan het niet aan gelegen hebben.

Tast de kleur van lichte/doorzichtige flessen ook blijvend aan.
Ja klopt, is niet meer schoon te krijgen. Nu met de Tenso is dat een stuk minder.
Kunnen idd variaties zitten in de keur tussen de diverse verpakkingen/batches
Ja dat is zo, wat me wel is opgevallen dat de kleinste flesjes (100ml) altijd donkerder zijn dan de 500 ml, zal toeval zijn, maar je zou haast denken dat je bedonderd wordt.
Waarschijnlijk blijven die kleintjes langer in de schappen staan omdat ze naar verhouding duurder zijn.

Volgens mij gaan er een paar redox-reacties/evenwichten verschuiven. Met een klein beetje zuur is het nml weer de originele kleur. De verkleuring kan verder ook geen kwaad...

Kunnen idd variaties zitten in de keur tussen de diverse verpakkingen/batches

Dan weet je dus eigenlijk nooit of er in ieder flesje dezelfde hoeveelheid stoffen zitten net als we ons bij de csm+ weleens afvragen. Tenzij het komt doordat bepaalde batches misschien langer hebben gestaan maar goed door deze flesjes komt geen licht dus dat zou geen invloed mogen hebben volgens mij.

Ik vraag me af hoe dat dan kan want daar kan geen licht bijkomen. En heeft dat nog invloed op de werking? Ik weet dat licht de chelaten kan afbreken maar goed dat kan er in een zwarte fles niet bij lijkt me zo toe.

Dan weet je dus eigenlijk nooit of er in ieder flesje dezelfde hoeveelheid stoffen zitten net als we ons bij de csm+ weleens afvragen. Tenzij het komt doordat bepaalde batches misschien langer hebben gestaan maar goed door deze flesjes komt geen licht dus dat zou geen invloed mogen hebben volgens mij.
Waardoor het komt geen idee maar herinner me dat zoiets op de fles stond of op de site van easylife

Profito bevat Ferro Fe2, wanneer deze met zuurstof in aanraking komt gaat het flesje na gebruik steeds donkerder kleuren, ook nieuwe flessen kunnen al donkerder zijn per batch dit heeft te maken hoe lang de meststof bloot is gesteld aan zuurstof bij vullen of hoelang dit flesje al in de distributie/winkel heeft gestaan.
Kan verder geen kwaad dan enkel dat het Ferro naarmate steeds donkerder wordt tot zelf een zwarte vloeistof dan wordt het Ferro minder geschikt voor waterplanten om op te nemen.

Waardoor het komt geen idee maar herinner me dat zoiets op de fles stond of op de site van easylife

Klopt als een bus:

Easy-Life zei:
De kleur van het produkt kan variëren van heldergroen tot donkerbruin. Welke kleur het ook aanneemt, het blijft een heldere oplossing. De kleur van het produkt is overigens irrelevant voor de efficiëntie van bemesting.

Kan verder geen kwaad dan enkel dat het Ferro naarmate steeds donkerder wordt tot zelf een zwarte vloeistof dan wordt het Ferro minder geschikt voor waterplanten om op te nemen.
Toch niet bevorderlijk dan...

Toch niet bevorderlijk dan...

Geld voor elke ijzerhoudende meststof van elk merk, daarom zijn vaak poeders zoals de EI-methode effectiever dan vloeibare varianten maar ook hier als Ferro poeders aan zuurstof worden bloot gesteld ontstaat er Corosie en wordt Fe2 omgezet naar Fe3 en 4 en daar hebben waterplanten niks meer aan omdat de molucuul niet meer opneembaar is voor elke plant.
Het is dus al heel lang bekent dat extra Ferro bemesten eigenlijk weinig nut heeft omdat zodra het in het water komt al deels is omgezet naar Fe3 en Fe4 door het zuurstof in het water en nutteloos voor geworden voor waterplanten, Capsules bij de wortels heeft wel goed effect omdat in de bodem vaak veel minder zuurstof aanwezig is en de Moerasplanten hier vaker baat bij hebben dan echte waterplanten die hun voeding uit het water onttrekken en niet via wortels.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan