Wat is er nieuw

Vat of niet ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OliWare
  • Startdatum Startdatum
O

OliWare

Guest
Binnenkort start ik met discussen, tot nu had ik genoeg met wekelijkse verversingen met regenwater, maar heb zitten rekenen en ik kom niet meer toe met regenwater, deze zomer 2 maanden met leidingwater moeten verversen.
Ik vrees dat dit bij discussen niet echt zal lukken.

Ik was dus aan het zien om een osmose installatie achter mijn aquarium te monteren (heb daar kraanaansluiting & rioolaansluiting).
Nu is mijn vraag: hoe doen jullie dat technisch?
-constant bijvullen (à ~150 liter per dag), heb toch automatische overloop naar de riool (eventueel zelfs terug naar regenwaterput).
-vat(en) van totaal 500 liter en van daar water verversen, maar waar ga ik dit zetten ?
 
Denk dat het afhankelijk is van de water kwalitijd en wat je wilt bereiken in deze
ik zelf doe het met een voorraad bak van 300 liter (oude bak) wat ik eens per week laat vol lopen met osmose een maal vol en op temp opvoerpomp er in en via leidingen stelsel naar de bak in combi met gewoon kraan water
Dat werkt hier prima met de water kwalitijd hier bij jouw zal dat ongetwijfeld anders zijn
 
Ik gebruik ongeveer dezelfde methode als Jaap, alleen staat mijn 200 liter vat in de garage en met een lange slang en een goede pomp gaat het wekelijks zo de bak in.
Welke osmose apparatuur je nodig hebt zal aan je gebruik en water kwaliteit afhangen.
 
Maar begrijp ik nu dat je bij optie 1 direct het osmose water de bak in laat lopen? Dus zonder toevoeging van mineralen?
 
Je kan twee blauwe vaten nemen (worden vaak voor een gruipstuiver op mp verkocht) en die zijn zo'n 250 liter, verbind je ze onderin met elkaar en dan kun je ze automatisch vullen met osmose, hang er een waterslot in en het osmoseapparaat slaat vanzelf af, wij hebben er een dompelpomp inzitten waarmee we het water naar de bakken pompen (alleen gebruiken wij geen osmose maar gewoon leidingwater en dat laten we op die manier op kamertemperatuur komen als we dan meer dan 50% moeten verversen dan gebruiken we het vat daarvoor)
 
Wel even je GH en de KH in de gaten houden of deze dan niet te laag worden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan