Veel alg in het aquarium...

J

Jornoo

Guest
Dag beste forumleden,
Ik heb sinds december 2014 een Juwel 180 draaiende in mijn slaapkamer, weg van het raam. Na vele veranderingen ben ik tevreden over de 'jungle' die het is geworden en vind ik het vissenbestand prima. Ik heb ong. 2 maanden geleden een co2-systeem aangeschaft en het valt me nogal tegen h�� snel de 500 gram op is. Maar wat ik nog veel erger vindt is: Er zijn enorm veel algen! Ik zie baardalg, groene puntalg en zelfs een beetje blauwalg tussen mijn drijfplanten. Ook de echinodorus bleheri heeft in de bladeren veel gaten en wordt geel. Even de feiten:
Mijn waterwaardes waren bij de laatste keer meten:
PH: met co2 rond de 6,8
GH: 10
KH: 5,5
NO2:nihil
NO3:0
CO2 systeem: JBL ProFlora m602
Verlichting: 2x JBL SOLAR ULTRA T5 45 watt; 1 is COLOR (roze) en de ander NATUR
Filter: standaardfilter Juwel Rio 180 (gevuld met filterwatten, ruwe filterspons, cirax en turf.
Vissenbestand:
2x Pterophyllum Scalare (koppel heeft meerdere keren eieren afgezet)
+- 18x kardinaaltetra
2x Thayeria boehlkei (overgebleven uit oud vissenbestand)
3x Siamese algeneters
3x Otocinclus affinis
3x Diamantgourami
Plantenbestand:
- Echinodorus bleheri
- Vallisneria mini
- Vallisneria gigantia
- Javavaren (op hout gebonden)
- Anubias barteri (op hout gebonden)
- Cryptocoryne perva en cryptocoryne wendtii green
- Lobelia cardinalis Dwarf
- Alternanthera cardinalis
- Echinodorus latifolius
- Rotala sp. Green

Hier wat foto's ter verduidelijking:

754846jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

892592jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

337279jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

741361jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

275852jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

224886jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

671668jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

112994jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

592656jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

779127jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

756177jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

855681jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

915656jornooo_0_85_aquafoto_.jpg

275432jornooo_0_85_aquafoto_.jpg
 
Wat moet ik doen?
ALLE reacties zijn welkom
 
Een NO3-waarde van 0 is natuurlijk niet zo goed. Heb je misschien ook nog de PO4 waardes
 
Nee, ik heb de PO4 waardes niet :(
 
Zou handig zijn als je die op een of andere manier ook nog zou kunnen bemachtigen
 
Je hebt ook TIG veel verschillende planten in de bak, he?
 
Je hebt licht, je hebt co2.
Ik vermoed dat je plantenvoeding geeft.
Maar je vergeet idd N en P (nitraat en fosfaat).
Planten hebben die even hard nodig als de rest die je geeft.
Daar zit uw sleutel naar succes. :)
 
Ik ben het helemaal met Jurgen eens. Veel licht en co2 en dan is de vraag naar voeding ook veel.
Misschien is voor jou een bemestingsmethode zoals bv de EI wel een idee.
 
Ik voeg wekelijks 15 ml Easy-Life Profito toe. Ik zit op het moment op 9 lichturen en de co2 gaat 1 uur voor het licht aangaat aan en 1 uur voordat het licht uitgaat weer uit.

Wat zijn de ideale waardes voor NO3 en PO4? En hoe verhoog/verlaag je dat?

Ik doe nu maar 1 maand over een 500 grams fles.. Dat vindt ik t� kort, omdat ik elke keer �10 kwijt ben
 
Ik doe met een fles van 2 kilo zo n 4-5 maanden dus dat kan wel kloppen hoor.
Zo zeker 20mg nitraat aanhouden en 2 mg fosfaat met veel licht en co2.
 
Vandaag mijn water waardes laten testen bij de Discus in Veenendaal:
No3:0
Po4:0
Gh:6
Fe:0
Ook weer mn co2 aangevuld. Ik heb het EI forum doorgelezen en wil het proberen, daarvoor moeten die waardes hierboven dus omhoog. Ik ben van plan om bij Aquaplantsonline poeders aan te schaffen en die zelf te mengen met water. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik vindt de kantklare flesjes van SERA erg prijzig. Ik wil dus straks van PO4, NO3 en Fe poeder bestellen.
Goed plan?
 
Zoals je zelf al ziet denk ik heb je een tekort aan nitraat en fosfaat en dat is wat Jurgen ook al aangaf. ik denk zelf dat de EI een goede methode is om je tekorten op te lossen.
In principe hoef je naast de plantenvoeding geen extra ijzer te kopen hoor. Ik gebruik ook alleen de kaliumnitraat en kaliumfosfaat met de plantenvoeding.
En natuurlijk is licht, stroming en co2 erg belangrijk.
 
Hoeveel lichturen raad je aan bij EI? En hoe voeg jij kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe? Ik voeg nu Easy-Life ProFito toe, maar mijn ijzergehalte is 0. Hoef ik dan geen ijzer toe te voegen?
 
Jornoo zei:
Dag beste forumleden,
Ik heb ong. 2 maanden geleden een co2-systeem aangeschaft en het valt me nogal tegen h�� snel de 500 gram op is. Maar wat ik nog veel erger vindt is: Er zijn enorm veel algen! Ik zie baardalg, groene puntalg en zelfs een beetje blauwalg tussen mijn drijfplanten. Ook de echinodorus bleheri heeft in de bladeren veel gaten en wordt geel.

Dit doet me denken aan eenzelfde probleem dat bij ons ontstond nadat we CO2 gingen gebruiken. We moesten alles aanpassen aan een nieuwe situatie hetgeen tijd vroeg en een nauwkeurige, voortdurende blik op hetgeen er met de planten gebeurde. Sturen �n bijsturen. Er is ook bij jou een verandering opgetreden, aanschaf CO2, en dientengevolge ontstonden er tekorten (!) voor de planten waardoor algen een kans kregen. Heb je bijvoorbeeld de manier waarop je de planten voedt ook aangepast aan de nieuwe situatie? Je schrijft dat je 15 ml Profito per week geeft? Eigenlijk moet je per dag gaan denken! Planten kunnen niet ongelimiteerd opnemen. Verder lees ik niets over waterverversing. Wij doen dat in elk geval wekelijks hetgeen voor ons een enorme verbetering betekende. Hopelijk helpt je dit, naast de tips die de veel meer ervaren collega aquaristen gaven je verder!
 
Voeg je 10ml per 100 liter toe??
Ik maak de oplossing met poeders en dat is veel goedkoper en net zo makkelijk. Zelf heb ik het licht zo n 9 uur aan maar bij voldoende voeding mag dat ook wat meer zijn. In de regel voegt men 20/2 mg nitraat en fosfaat toe bij de EI en ik zou voor de co2 25-30mg aanhouden.
 
Ja, ik voeg nu 10ml per 100 liter toe. Ik weet niet 100% wat mijn netto aantal liters is in mijn 180 liter bruto bak, maar ik ga van 150 liter netto uit. Ik voeg dus elke weeg 15 ml toe. Wat zou ik volgens jou moeten toevoegen aan ProFito? Morgen gaat de wekelijkse dosis er namelijk weer in.
 
Ik doe aan 25% verversing per week, al een jaar lang. Als ik begin met het doseren van kaliumfosfaat en kaliumnitraat stap ik over op de EI methode. Daarom ga ik ook 50% water verversen. Dat wordt dus +- 75 liter per week.

Hoeveel ML ProFito zou ik dan elke dag moeten toevoegen?
 
Je hebt gelet op de waarden waarschijnlijk ook en nitraat en fosfaat tekort en dan is het begrijpelijk dat de planten het minder doen. Toen ik Profito gebruikte deed ik de helft extra. Als ik jou was zou ik als je toch met de EI wil starten zo n 50% extra doseren.
Het is goedkoper om naast de poeders voor no3 en po4 ook de plantenvoeding in poedervorm te kopen hoor.
 
Nooit geweten dat er plantenvoeding in poedervorm was. Heb tot nu toe 2x een literfles ProFito gehaald. Kost inderdaad aardig wat, �18,00 per fles.
 
Van zo n zakje poeder csm, van rond de 5 euro, kun je 500ml maken en op 100 liter is 4ml voldoende als je co2 werkt met de EI gebruikt. Dus dat is voor jou dan zo n 6-7ml schat ik en dus veeeeel goedkoper dan de huidige plantenvoeding.
 
Hoeveel ML van de csm+b doseerde jij dan? Ik vind de beschrijving een beetje vaag 'naar eigen inzicht' toevoegen?
 
Om eerlijk te zijn doseerde ik daarvan altijd 10ml per 100 liter. Echter werd me later verteld dat dit niet nodig was en ben toen terug geggaan naar zo n 4 ml per 100 liter en dat bleek ook voldoende hoor.
 
Dit staat er op de site en dat is omgerekend 2,5ml per 100 liter. Maar gelet op de co2 en de EI is 4 dan ook voldoende.

Voeg naar eigen inzicht deze stockoplossing toe (begin bijvoorbeeld met 1ml per 40 liter aquariumwater per week). De dosering kan geleidelijk verhoogd worden naar gelang uw aquariumplanten hier behoefte aan hebben. Een aanpassing van de dosering dient wel langzaam te gebeuren, omdat de planten zich aan moeten passen. Houd bij aanpassing van de dosering ook de overige waterwaardes goed in de gaten en pas deze eventueel ook mee aan.
 
Als er op een product staat als dosering: 10 ml per 100 liter in de week is het gemakkelijk om de dosering per dag uit te rekenen. Namelijk delen door 7.


Groet,
Ben.
 
Wel als je het dagelijks wil toevoegen ja. Ik doe het 1x per week gewoon. Zoiets vergeet ik vrij snel namelijk ;)
 
Ik geef de voorkeur aan dagelijks. Dit omdat, als eerder gezegd, planten niet ongelimiteerd opnemen. Een grotere hoeveelheid wekelijks zou dan minder effici�nt kunnen zijn. Maar goed iedere methode zou z'n voordeel kunnen hebben.


Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Ik geef de voorkeur aan dagelijks. Dit omdat, als eerder gezegd, planten niet ongelimiteerd opnemen. Een grotere hoeveelheid wekelijks zou dan minder effici�nt kunnen zijn. Maar goed iedere methode zou z'n voordeel kunnen hebben.


Groet,
Ben.

Heb je heel goed opgemerkt :)
Bovendien heb je zo een veel stabielere omgeving voor de vissen.
Ikzelf heb de luxe van een automatische doseerpomp en doseer zelfs tot 10x per dag.
 
Jornoo zei:
Ik voeg wekelijks 15 ml Easy-Life Profito toe. Ik zit op het moment op 9 lichturen en de co2 gaat 1 uur voor het licht aangaat aan en 1 uur voordat het licht uitgaat weer uit.

Wat zijn de ideale waardes voor NO3 en PO4? En hoe verhoog/verlaag je dat?

Ik doe nu maar 1 maand over een 500 grams fles.. Dat vindt ik t� kort, omdat ik elke keer �10 kwijt ben

Je kan de prijs gevoelig drukken door een 10 kg fles op te pikken bij een drankhandel in je buurt.

Betaal je ongeveer 25 a 30 euro voor.

Wel zal je eenmalig zo'n 80 a 90 euro leeggoed moeten betalen, maar dat geld krijg je terug wanneer je de fles definitief zou inleveren.

Moet je natuurlijk wel plek hebben.

Een alternatief is een 2 kg fles gebruiken. Die vullen ze in een aquariumwinkel bij voor zo'n 15 a 25 euro. Ook dan ben je goedkoper uit.
 
Kleine flessen zijn in verhouding veel duurder om te vullen. Ik betaal hier bij AJAX 12,10 tot 2 kilo.
 
jessicapilon zei:
Kleine flessen zijn in verhouding veel duurder om te vullen. Ik betaal hier bij AJAX 12,10 tot 2 kilo.
Zou inderdaad wel handig zijn als ik een grotere fles op de kop kan tikken, maar die flessen zijn zo prijzig.. Moet ik dan ook weer een nieuw magneetventiel erbij nemen?

Coulibaly zei:
Jornoo zei:
Ik voeg wekelijks 15 ml Easy-Life Profito toe. Ik zit op het moment op 9 lichturen en de co2 gaat 1 uur voor het licht aangaat aan en 1 uur voordat het licht uitgaat weer uit.

Wat zijn de ideale waardes voor NO3 en PO4? En hoe verhoog/verlaag je dat?

Ik doe nu maar 1 maand over een 500 grams fles.. Dat vindt ik t� kort, omdat ik elke keer �10 kwijt ben

Je kan de prijs gevoelig drukken door een 10 kg fles op te pikken bij een drankhandel in je buurt.

Betaal je ongeveer 25 a 30 euro voor.

Wel zal je eenmalig zo'n 80 a 90 euro leeggoed moeten betalen, maar dat geld krijg je terug wanneer je de fles definitief zou inleveren.

Moet je natuurlijk wel plek hebben.

Een alternatief is een 2 kg fles gebruiken. Die vullen ze in een aquariumwinkel bij voor zo'n 15 a 25 euro. Ook dan ben je goedkoper uit.

Ik laat hem nu vullen bij de DISCUS Veenendaal. Dat kost me �10,00 voor 500 gram.
Waar kan ik redelijk goedkoop een 2kg fles regelen? Dat zou me aardig wat besparen zie ik... Vind dit op het moment veel te duur.
 
je kan eens op marktplaats kijken voor een co2 fles.
Als je al een magneetventiel hebt hoef je geen nieuwe erbij te kopen. Ook kun je het zelf regelen maar dan moet je er wel aan denken.
 
Terug
Bovenaan