Veel bellen uit zand.


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Vraagje ik heb onlangs een 110 liter bak in zijn geheel verhuist naar een 240 liter bak. Een gedeelte van de zandbodem uit de ouwe bak verplaatst naar het voor gedeelte van de nieuwe bak. Tegen de achterwand ligt grof basaltgrind en keien en groffer zand.

Mijn bak wordt bewoond door een 24 vuur neons 3 botia's en 3 grote slakken en 2 mangrove krabben en 3 kuhli's.

Ik merkte dat er bellen kwamen uit het fijne zand op de voorgrond en toen heb ik dat flink omgeploegd en toen kwamen er heleboel bellen echt veel.

Kan ik dit houden bij af en toe omploegen met een bbq vleesvork of moet ik dat zand vervangen door iets anders. Of hoef ik daar niks aan te doen.

Oh ja en hoe dik moet zo'n bodem op de voorgrond minimaal zijn.
 
Je hebt een oude bodem gebruikt.

De bodem opbouw is verstoord. De bacterien uit de verschillende lagen zijn nu gemengd.
Dit moet zich herstellen en geeft veel afbraak.

Ik zou in de eerste tijd gewoon af en toe even met de vork erdoor.

Niet omwoelen maar er rustig doorheen trekken.
De bodem hersteld zich dan.
 
Wat zijn die bellen? Methaan? Kan dit kwaad voor de dieren?
 
Kan heel veel zijn.

Zuurstof, stikstof, koolzuurgas, methaan, zwavelverbindingen.

Als de bellen opstijgen gaan ze de bak uit. Dus kan het geen kwaad.

En zo lang er voldoende stroming in de bak is, krijg je ook geen stilstaand water bij de bodem.
Hierdoor krijg je genoeg afvoer van gassen.
 
Ik ruik niks. Toen ik t zand verhuisde ruikte t naar modder. Als er bodemrot is in dat Voorst e gedeelte fijn zand moet ik dan nog iets doen? En hoe dik moet die laag minimaal zijn?

Het stuk is eigenlijk vooral bedoeld als race baan voor de botia's verder doe ik er niks mee.

Het achterste deel zit zeker geen bodemrot in daar is alles nieuw.
 

Terug
Bovenaan