Veel stippen bij paar garnalen


flexJoly

Member
Lid geworden
21 augustus 2011
Berichten
11
Locatie
Apeldoorn
Hallo,

Paar weken geleden heb ik mini japonica garnaaltjes gekregen. In het begin zijn de kleintjes doodgegaan. Maar de grotere doen het erg goed.

Ca. 2 weken geleden leek het alsof sommige een soort witte dwarsstrepen kregen. Ik dacht dat het een voorteken van vervellen was.
Vorige week het ik er toch maar een foto's van gemaakt. En toen bleken het stippen te zijn.

Aan het gedrag is niets te merken. Ze zijn levendig, eten goed etc.
Het is (nog) een klein aquarium, planten doen het erg goed. Verder zitten er wat guppen, mini corydoras, 2 kuhlii's en 2 jonge dwergkreefjes in. Soms schuurt een gup even, maar geen stippen ofzo.

6 april:
IMG_20220406_200849.jpg


11 april (geen idee of het dezelfde is, want er zijn een paar die zo zijn):
IMG_20220411_113350.jpg



Is dit normaal?
 
 
Dit is gewoon hoe ze eruit zien volgens mij. Beetje discriminatie op basis van uiterlijk, foei☝️
 
Qua strepen zou ik dat ook denken maar ik zie via google op de malawa geen stipjes. Het is een Caridina dus.
Deze hebben bruinige stippen als het goed is maar het licht van de foto kan ook invloed hebben:
 
Geen malawa maar mini-japonica's, ik heb ze ook, met dezelfde stippenpatronen, maar dan iets bruiniger stipjes.
 
Die stipje hebben de mini japonica ook zoals is te zien in mn link maar die hebben die streepjes niet en in dat geval is het de malawa want die heeft die streepjes en stipjes.
 
Ah GELUKKIG!!!
Ik vond die strepen ook wel grappig. Maar kon het niet vinden op internet. En stippen kunnen nog weleens een probleem zijn....

Het soort maakt me niet zo heel veel uit, als ze het maar naar hun zin hebben ;-)

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
 
Witte stip bedoel je denk ik bij vissen maar dat fenomeen ken ik niet bij garnalen hoor.
 
Dit is een mini-japonica van mij:
2883A820-2B75-4C5B-AF49-C5ACA20AE7B8.jpeg

Zoals je ziet, hetzelfde stippen- en strepenpatroontje.
 
Maar wat is dan het verschil tussen de Malawa en de mini Japonica want beiden hebben stippen en strepen als ik het zo bekijk.
 

Als ik het zo lees hebben die met de strepen een gen van de Malawa bij zich terwijl een echte mini japonica dat dus niet zal hebben.
 
Toch zegt men in de link van eerder dat het ook mini japonica kunnen zijn maar dan met Malawa gen. Ik ken de soorten verder zelf niet maar dat lees ik erover en het zijn beide Caridina s dus ze kunnen denk ik kruisen.
 
Is geen mini-japonica maar een malawagarnaal, veel mensen die overigens op die manier aan malawagarnalen komen omdat de verkopende partij de ballen verstand heeft
Ik had hiervoor malawa garnalen en die waren veel groter, dus ik zag het verschil tussen de mini-japonica en de malawa garnalen goed. De Malawa's stopten met vermeerderen en zijn zo verdwenen bij mij. Nu alleen nog mini-japonica's. De malawa's hadden ook een gekleurde streep over de rug die de mini-japonica's niet hebben. En geen stippen, wat de mini-japonica's wel hebben.
 
Ik had hiervoor malawa garnalen en die waren veel groter, dus ik zag het verschil tussen de mini-japonica en de malawa garnalen goed. De Malawa's stopten met vermeerderen en zijn zo verdwenen bij mij. Nu alleen nog mini-japonica's. De malawa's hadden ook een gekleurde streep over de rug die de mini-japonica's niet hebben. En geen stippen, wat de mini-japonica's wel hebben.
Formaat zegt niet zoveel, als ze met veel worden gehouden groeien ze ook minder groot uit als dat er maar (bij wijze van spreken) 5 in een 100 liter bak zwemmen
 
De Malawa blijft als ik het zo lees kleiner met 1-2 cm:


Formaat zegt niet zoveel, als ze met veel worden gehouden groeien ze ook minder groot uit als dat er maar (bij wijze van spreken) 5 in een 100 liter bak zwemmen
Nou ja, goed, ik heb mijn malawa's gekocht als mini-japonica's. Hier op het forum werd verteld dat het malawa garnalen waren. Daarna heb ik alsnog mini-japonica's gekocht. Het zijn in ieder geval garnalen. :D
 

Terug
Bovenaan