Veel te sterke stroming


Margaretha54

Well-known member
Lid geworden
15 april 2018
Berichten
132
Leeftijd
70
Ik heb een Juwel Rio 240 met een ingebouwde bioflow 3.0 filtersysteem.
De uitstroom is aan de zijkant van dit filter bij de achterwand en blaast tegen het midden van de voorruit.
Dit geeft een veel te harde flow waar de vissen last van hebben en de drijfplantjes en het voer alle kanten op vliegen.
Aan het systeem kan ik niets veranderen.
Wel kan ik de uitlaat meer naar boven of meer naar de bodem draaien maar als ik hem naar boven draai heb ik een kolkende rivier waar geen drijfplantje zich kan handhaven en het voer voor de vissen niet te pakken is.
Draai ik hem meer naar beneden zie ik geen enkele bodembewoner meer, die vluchten dan naar achteren achter de planten.
Ik ben er over aan het denken om langs de hele achterwand, een stukje onder het wateroppervlak een koppeling van 2 spraybars te plaatsen en dus aan deze uitstroom te plaatsen.
Wie heeft er ook een Juwel en hoe los jij dit op?
Is een spray bar kit een oplossing? (Eheim).
 
Hoe lang draait deze bak?
Als hij nog niet zo lang draait is een sterkere uitstroom wel normaal. Als hij goed is ingedraaid gaan de sponzen wat dicht zitten en wordt de uitstroom ook minder.

Toen ik nog een Juwel met intern filter had, had ik de uitstroom een gedeelte naar boven en richting achterwand gedraaid.
 
Zit er geen spraybar bij welke je kan gebruiken, of anders er zelf een maken.
 
Ik heb de binnenfilter van mijn Juwel eruit gepleurd,geen miserie meer.
 
Ik weet dat veel mensen een externe filter liever hebben maar ik niet. Maar dat is een hele andere discussie.
Mijn vraag blijft of een spray bar, verbonden aan de uitstroom een oplossing zou kunnen zijn (niet meegeleverd bij de Juwel).
Ben lijkt in ieder geval te denken van wel.
Ga ik dan toch maar eens proberen.
 
Met een spraybar zul je je probleem inderdaad/waarschijnlijk kunnen oplossen.
 
Of gewoon het uitstroom pijpje er af laten zodat er een minder geconcentreerde uitstroom is.
Gewoon recht naar achteren zonder dat het direct omhoog of omlaag gaat.
 
Of gewoon het uitstroom pijpje er af laten zodat er een minder geconcentreerde uitstroom is.
Gewoon recht naar achteren zonder dat het direct omhoog of omlaag gaat.
Op mijn JBL buitenfilter zit geen uitstroompijpje of spraybar op en ook geen zuigmond en de stroming is veel te hard, lijkt net een golfbaan aan de oppervlakte. Ik ga mij speciaal zowel een zuigmond als een spraybar bestellen.
 
Ik had mij inderdaad zelf ook vandaag bedacht om de uitstroompijp gewoon eens weg te laten en de uitstroom dus langs de achterwand te laten gaan.
Leuk Johan dat je het daar nu ook over hebt.
Morgen een goede job aan het aquarium: witte plek weer afhevelen en de uitstroompijp weg.
Ben benieuwd wat de witte plek dan gaat doen want dat is de plek waar door de uitstroom alles naartoe gaat.
 
Bij mij was het eigenlijk een noodoplossing aangezien ik de stroming nietniet kreeg met die buisjes.

Zonder die buisjes werd de stroming meer diffuus ipv geconcentreerd, juist door dit diffuse effect kreeg ik een minder sterke stroming maar wel breder. Mogelijk dat het je kan helpen.


Je hebt nu een eccoflow 600, als mijn oplossing niet helpt zou een andere optie zijn om een eccoflow 500 te plaatsen. Als het goed is moet die passen. In mijn Rio 125 zat de 500 en heb ik later de 600 geplaatst omdat de stroming uiteindelijk te zwak werd.
 
Dat is inderdaad ook een optie. Heb ik meteen een reservepomp (de 600). Ik was toch al van plan om een reservepomp te kopen. Lijkt mij noodzakelijk.
Bedankt!
 
Ik heb een vision 180 met een bioflow 3.0 en heb zelfs de pomp geupgrade naar een eccoflow 1000 ipv van 600. Ik heb een extra bocht op de uitstroom gezet zodat deze parallel met de achterkant loopt en dan mik ik hem schuin omhoog zodat halverwege het aquarium iets een rimpeling aan het oppervlakte komt. Ik vind de stroming niet heel hard moet ik zeggen maar ik heb er dan ook sluiers in wat vrij grote vissen zijn en waarschijnlijk er beter tegen kunnen dan een tetra of iets dergelijks.
 
Ik had het pijpje er uit gehaald zodat de stroming langs de achterwand gaat maar daardoor wordt de hele achterwandbeplanting omver geblazen.
Ik heb een plantenbak en ook nog eens vrij veel drijfplanten.
 
Ik had het pijpje er uit gehaald zodat de stroming langs de achterwand gaat maar daardoor wordt de hele achterwandbeplanting omver geblazen.
Ik heb een plantenbak en ook nog eens vrij veel drijfplanten.
Oei dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
 
Als je drijfplanten hebt kan ik begrijpen dat het niet werk. Mijn oppervlakte is altijd vrij van losse blaadjes door de skimmer bovenaan het filter.
 

Terug
Bovenaan