Wat is er nieuw

Veel verversen of juist niet

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Er zijn mensen die eens in de drie weken verversen en zeggen dat elke week verversen te veel schommelingen met zich meebrengt. Deze schommelingen zouden dan weer slecht voor de vissen-garnalen zijn. Ze vinden ook dat het te veel stress oplevert voor de vissen.

Dan zijn er mensen waaronder ik (zei de gek) die elke week verversen. Na elke verversing worden de meeste jongen geboren, zie je de meeste vervellingen en van stress merk ik weinig.

Ik kan niet onderbouwen waarom ik ga voor wekelijks, het is meer gevoelsmatig maar ik heb het idee dat de vissen de verversing wel prettig vinden. Schoon water betekent minder afvalstoffen. Als ik naar de vissen kijk heb ik het gevoel dat de vinnen net iets meer uitstaan wat betekent dat ze beter in hun velletje (schubjes) zitten. De planten doen het super en de garnalen hebben elke vierkante cm in gebruik genomen. Stress hebben ze ook niet want ze zijn het wel gewend.

Hoe vaak verversen jullie? Waarom? En kun je het misschien WEL onderbouwen?

Ik doe het wekelijks en bij de meeste bakken zo n 15%. Bij de 2 met de EI dus de helft.

John, de EI-index is toch puur voor planten bedoeld? Een tijdje geleden wilde ik eens wat meer info over de EI-index en kwam ik erachter dat ik deze methode ook hanteer tot op zekere hoogte dan. Wel elke week 50% verversen maar niet zo heel veel middeltjes toevoegen, alleen profito van easylife. Ik had een algenvrij aquarium maar helaas tegenwoordig draadalg (wel minimaal), dit heb ik vermoedelijk zelf van de vijver naar het aquarium gebracht. Merk je ook aan je vissen of ze dat verversen prettig vinden?

Ja dat is voor je planten zoals je al zegt. Het is door het toevoegen van voedingsstoffen voorkomen van tekorten. Wat jij doet lijkt er wel wat op maar je doseert geen nitraat en fosfaat hierbij.
Ik merk geen dingen aan de vissen bij het verversen moet ik zeggen.Door de grote verversing zakt vooral de co2 eerst wel onderuit maar na enkele uren is dat wel weer op peil.
De sporen van algen vindt je in elke bak wel hoor dus zolang alles voldoende voorhanden is krijg je geen algen. Dat je die nu wel hebt geeft aan denk ik dat je een tekort hebt in waarschijnlijk de co2.

Bij een lfs hebben ze ooit gezegd dat je ook spa rood toe kon voegen. Volgens mij is de co2 dan zo weer uit het water en zal dit weinig helpen. Met zo'n enorme plantenbak zou co2 toch genoeg geproduceerd moeten worden? Nu, ook door de warmte, heb ik het licht uit want daar schijnt draadalg van te verdwijnen maar zou dat dan weer terugkomen als het licht weer aan gaat?

Ja dat lijkt me geen goede oplossing hoor. Bij veel planten wordt overdag juist veel co2 gevraagd. Vandaar dat je dan co2 toevoegd.
Nu heb je het licht uit en zal de vraag naar co2 minder zijn. Als je dat weer gaat aandoen dan gaan de planten weer "meer" groeien en meer verbruiken.
Soms kan het al helpen om de duur met een uurtje in te korten.

Ik zal eens beginnen met een uurtje minder licht. Alle planten groeien ook wel heel snel hoor, cabomba moet ik elke week inkorten en zal 6 tot 10 cm per week groeien.

Cedric, ik weet niet of je reageert op het verversen of juist op de EI-index maar volgens mij maakt bij beiden de bakmaat niet uit, het gaat om de verhoudingen.

Ik ga ook voor elke week. Maar aquariums met opkweek discussen gaat dit zelf naar 2 tot 3 keer in de week! En dan gaat dit over tot 50% of meer per keer!

Bij mij is dit 20% per week. Waarom? Zoals C�dric al zij. Inhoud! een klein aquarium met klein filter is minder stabiel dan een groot aquarium! Gaat er een garnaaltje of visje dood op 500liter dan merk je dat niet. Gebeurt dit zelfde bij 50 liter (zoals hier) dan heeft dit direct invloed op je water.

Yilleke zei:
Ik zal eens beginnen met een uurtje minder licht. Alle planten groeien ook wel heel snel hoor, cabomba moet ik elke week inkorten en zal 6 tot 10 cm per week groeien.

Cedric, ik weet niet of je reageert op het verversen of juist op de EI-index maar volgens mij maakt bij beiden de bakmaat niet uit, het gaat om de verhoudingen.

Inderdaad bij de E.I. is 50% standaard, ongeacht de bak maat.

Yilleke zei:

TonHageraats zei:
Yilleke zei:

Inderdaad bij de E.I. is 50% standaard, ongeacht de bak maat.

Oh, dat wist ik niet.

Ik ververs elke 2 weken zo'n 25% en dit werkt tot nu perfect voor dier en plant.

Ben zelf overgeschakeld op een maandelijkse verversing van 40% en het bevalt me prima.
Ik merk in eerste instantie minder neiging tot algengroei.
Verder merk ik eigenlijk geen nadelen.

Ik ververs ook meestal maandelijks, mijn mening is dat wanneer je bacteri�n zowel in de filter als bodem goed werken, alles voor zichzelf zorgt.

Het is denk ik ook afhankelijk wat je in je bak hebt. Ik heb ook hoge gradaties garnalen en door wekelijks te verversen vul ik de GH weer aan en voer afvalstoffen af. Ze zijn nogal gevoelig.

En hoe zijn de vissen na de maandelijkse verversing?

Net zoals de dag ervoor. 🙂

Yilleke zei:
En hoe zijn de vissen na de maandelijkse verversing?
De vissen doen het prima, door het water minder vaak te verversen krijg je minder schommeling in de waterwaardes. Uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening hierover, en hangt het ook af van wat soort aquarium je hebt.
Bij garnalen heb je soms meer verversing nodig dan zuurwater vissen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan