Wat is er nieuw

Veel vuil uit de filter na opnieuw aanzetten van de pomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ricardo87
  • Startdatum Startdatum
R

Ricardo87

Guest
Ik heb het probleem dat als ik me filter heb open gemaakt om de witte watten te vervangen en weer de pomp aan zet er heel veel vuil uit me uitstroom komt. Alles zit dan onder soort van slijm lijkt het wel en ook een gelige waas. Kan iemand me soms vertellen wat dat zou kunnen zijn en hoe ik het weg kan krijgen. Heb het nu al een paar keer gehad en irriteer me er mateloos aan als ik net me aquarium heb schoongemaakt en water ververst en dan krijg je zoiets.

Slijm herken ik niet maar fijnvuil krijg je vaak wel in de bak bij het aanzetten. Wat kan helpen is om hem aan te zetten terwijl de uitstroom even in een emmer uitkomt en hem daarna pas in de bak te doen.

Het is bij mij wel een stuk minder als de bak helemaal goed/stabiel draait. En het is een stuk erger als ik er een tijdje niet aan gedacht heb de aanvoerslangen schoon te maken.
(dat gelige herken ik niet, in de slangen zit wel eens een soort snotterig bruin slijm ja)

Zelf reinig ik met de filter ook vaak wel de slangen en dat voorkomt dat je vuil uit je slangen in je bak krijgt.

Ja echt geel is het niet maar is een grote waas dat geel oogt. Waarschijnlijk door de lampen. Was vergeten er een foto van te maken. Maar het vuil Hecht zicht dus aan de planten en dergelijke ziet er niet uit en als ik alle planten keer aanraak dwarrelt het weer door de bak na de volgende plant.

Maar heb nu bruibakere tips. Zal volgende week met de wekelijkse wissel is de slangen afkoppelen en schoonmaken. Hoe kan je het beste de slangen schoon krijgen ?

Je kan er speciale raggers voor kopen of je neemt een stuk ijzerdraad en een prop watten aan het einde. Zelf doe ik het onder de warme kraan altijd.

Ik laat ze vollopen met warm water. Dan blaas ik uit volle kracht; als een olifant die zijn slurf snuit.

Wel een beetje oppassen, ik heb dit weekend mezelf nog een vrij smerige douche gegeven, die verdraaide slangen willen nog wel eens omkrullen.

Haha, dat ken ik ja. Vandaar dat ik de ragger gebruik maar ook dan moet je oppassen.

Zelf ook van die speciaal-raggers gebruikt maar trok ze dan stuk, sindsdien gewoon een Gamma-trekveer, zijn een stuk steviger, pluk filterwat aan het uiteinde en.. raggen maar 😉

Ik heb er ��n van APO en die gaat al jaren mee.Maar ja, een trekveer zal net zo effectief zijn 😉

Ik had er 1 van JBL maar trok 'm na een paar keer raggen kapot, maar goed, ik sloop dingen vrij makkelijk moet ik zeggen 😉

Goedkoopste oplossing:
Spijker aan een touw. Door je slang heen laten zakken (desnoods even op een stoel gaan staan), aan de andere kant van het touw een beetje watten, en doortrekken maar.
Maar niet te veel wol, want je moet wel oppassen dat je niet vast komt te zitten.

Dat is een goeie idee. Zal het aankomend weekend is proberen.

Ricardo87 zei:
Ja echt geel is het niet maar is een grote waas dat geel oogt. Waarschijnlijk door de lampen. Was vergeten er een foto van te maken. Maar het vuil Hecht zicht dus aan de planten en dergelijke ziet er niet uit en als ik alle planten keer aanraak dwarrelt het weer door de bak na de volgende plant.

Maar heb nu bruibakere tips. Zal volgende week met de wekelijkse wissel is de slangen afkoppelen en schoonmaken. Hoe kan je het beste de slangen schoon krijgen ?
Dit gebruik ik:

http://www.aquaplantsonline.nl/reinigin ... n-reiniger

Werkt al jaren perfect!

Groet,
Ben.

Als ik de filterwatten reinig, gooi ik de pot ook altijd leeg, die troep onderin waait ook door je filter heen als je er aan zit. Ook de uitstroom laat ik leeglopen (slang).

Als je daarna de pomp weer aansluit, wordt hij meteen met een hoge druk volgeblazen met water en kun je hem veel prettiger weer opstarten dan een volle bak.

Ferry Heibrink zei:
Als ik de filterwatten reinig, gooi ik de pot ook altijd leeg, die troep onderin waait ook door je filter heen als je er aan zit. Ook de uitstroom laat ik leeglopen (slang).

Als je daarna de pomp weer aansluit, wordt hij meteen met een hoge druk volgeblazen met water en kun je hem veel prettiger weer opstarten dan een volle bak.

:thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan