Veel zweefvuil aanwezig in indraaiend aquarium, nu al water verversen?

F

Fishy303

Guest
Mijn Juwel Lido 120 draait nu twee weken in.

Omdat ik in de eerste indraai-week nog wat veranderd heb qua planten en inrichting, tel ik de eerste week niet mee.

Dus eigenlijk draait hij nu ��n week in.


Momenteel nogal last van zweefvuil op de planten en het hout.
Het blijft overal op liggen en zodra ik erlangs wapper met mijn handen dan dwarrelt het op en gaat het door het hele water heen.

Is het verstandig om nu al een gedeelte van het water te gaan verversen zodat ik wat van dat zweefvuil af kan hevelen?

Of kan ik beter nog even wachten?

Ik filter gewoon over het interne filter en er zitten nog geen bewoners in het aquarium.
Alleen een groep Torenslakken en wat poel- en posthoorn slakjes.
 
Als je filter zn werk goed doet en er ook filterwatten inzitten dan zou het toch moeten worden afgezogen??
 
jessicapilon zei:
Als je filter zn werk goed doet en er ook filterwatten inzitten dan zou het toch moeten worden afgezogen??

Dat dacht ik ook.

De witte watten zijn wel verkleurd/viezig.
Dus hij neemt wel op, maar ik denk niet alles.

De stroming is wel goed.

Ik denk dat het vuil zwaarder is en daarom snel naar beneden zinkt.

Is water verversen handig om te doen of liever nog even wachten totdat het aquarium wat langer indraait?
 
Hang er 1 of 2 zuurstofsteentjes in, krijg je een werveling.
Kan het filter het opzuigen.
 
Bertus zei:
Hang er 1 of 2 zuurstofsteentjes in, krijg je een werveling.
Kan het filter het opzuigen.

Ik heb er al 24u per dag eentje in en die staat dan ook gewoon aan.

Het blijft gewoon op de planten en het hout liggen.

Het is zwaarder dan de stroming blijkbaar.

Daarom wou ik 30% water verversen om zo wat van dat zweefvuil af te hevelen.
Maar weet niet of dat wel zomaar kan omdat het aquarium dus nog in draait.
 
Nee, moet je mee wachten, zorg voor meer stroming.
Wat,als je het nu al hebt?
 
Ik zag op de foto s in je andere topic niet echt heel veel vuil.
 
jessicapilon zei:
Ik zag op de foto s in je andere topic niet echt heel veel vuil.

Het is ook niet zichtbaar.

Het wordt pas zichtbaar zodra ik met mijn hand langs de bladeren of het hout wapper.

Misschien hoort het bij de opstart?

Ik heb ook geen idee waar het anders weg kan komen.
Er zitten immers geen bewoners in,..alleen wat slakjes.
 
Bertus zei:
Nee, moet je mee wachten, zorg voor meer stroming.
Wat,als je het nu al hebt?

Nog meer stroming?
Alle planten bewegen goed mee nu en anders gaat het een wervelwind worden en dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Ik kan me herinneren van de Rekord 800 dat ik hetzelfde had in het begin.
Dat is later vanzelf verdwenen met verversen.
 
Ik denk de oorzaak gevonden te hebben.

Eerst had ik vanmiddag de filtercassettes er even snel uit gehaald en opnieuw erin gedaan.
Dus gewoon die witte dingen met handvaten ( waar het filtermateriaal in zit) even snel eruit gehaald en weer erin gedaan.
Toen kwam er een beetje lucht vrij.

Ook heb ik de Cabomba weg gehaald.
Deze gebruikte ik als drijfplant ( vast gemaakt met een zuignap) aan het glas.
Deze hing vlakbij de aanzuig van het filter ( boven) en daardoor kon het vuil niet goed in de aanzuig komen.
Ook hield de Cabomba veel zweefvuil vast.

Het lijkt nu al een stuk beter/netter.

Gaat denk ik wel goed komen nu :)
 
Zweefvuil is nu beduidend minder geworden.

Ik denk dus dat het een combinatie was van de Cabomba die deels voor de inlaat van het filter stond en dat er wat lucht in het filter zelf zat.
 
Mooi om te horen dat het de goede kant opgaat.
 
C�dric Vleminckx zei:
Goed zo!

Ik zou ook gewoon al begonnen zijn met water te verversen, misschien mag dit niet?

Ik weet het niet precies.
De ��n zegt van wel en de ander zegt van niet.
Ik weet dus ook niet wat het beste is om te doen.

Ik ga denk ik vandaag gewoon een beetje afhevelen omdat op het hout nog wat zweefvuil zit.
Het ligt nu mooi bij elkaar zeg maar, dus met een afhevelslang ( tuinslang) is het zo opgeruimd.
 
Misschien nog een reden waarom er zweefvuil was:


Ik kwam er achter dat ik het filtermateriaal ( blauwe sponzen) verkeerd om had zitten.

Ik had de groffe onder en de fijne boven.

Dus de twee groffe heb ik nu boven gedaan en de twee fijne onder.

Wie weet was dat dus ook een mede-oorzaak van het zweefvuil.
 
C�dric Vleminckx zei:
We zullen zien als het opgelost geraakt, h� ;)

Het is nu al een stuk beter :)

Maar komt ook omdat ik vanmiddag een klein stukje water ververst heb en tegelijk wat zweefvuil heb afgeheveld met de tuinslang.

We zullen zien, maar heb zo'n gevoel dat het nu wel goed moet komen.
 
Bij een indraaiend aquarium geen water verversen. De bacterien moeten zich gaan vestigen. En voordat zij hun definitieve plek hebben gevonden vliegen ze door het water. Ondertussen breken zij een teveel aan nutrienten af in het verse water.
Het zweefvuil is een teken dat de afbraak bacterien nog niet op orde zijn.

Ook als de eerste vissen komen zul je zien dat de uitwerpselen de eerste dagen blijven liggen. Als de bodem genoeg leven bevat, dan verdwijnen de uitwerpselen vanzelf.
De eerste tijd spaarzaam voeren.
Dus ook dan wel de waterparameters in de gaten houden, maar niet verversen of zeer spaarzaam. Alleen verversen bij problemen.
Bodem zeker de eerste maanden met rust laten.

Het verversingsbeleid van 30-50% in de week, geld voor goed ingedraaide aquaria.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb in het begin ook iets teveel ververst. Gevolg witte bak.
 
Bedankt :)
Heb hier zeker wat aan, staan goede tips tussen.


biljoenblik zei:
Bij een indraaiend aquarium geen water verversen. De bacterien moeten zich gaan vestigen. En voordat zij hun definitieve plek hebben gevonden vliegen ze door het water. Ondertussen breken zij een teveel aan nutrienten af in het verse water.
Het zweefvuil is een teken dat de afbraak bacterien nog niet op orde zijn.

Ook als de eerste vissen komen zul je zien dat de uitwerpselen de eerste dagen blijven liggen. Als de bodem genoeg leven bevat, dan verdwijnen de uitwerpselen vanzelf.
De eerste tijd spaarzaam voeren.
Dus ook dan wel de waterparameters in de gaten houden, maar niet verversen of zeer spaarzaam. Alleen verversen bij problemen.
Bodem zeker de eerste maanden met rust laten.

Het verversingsbeleid van 30-50% in de week, geld voor goed ingedraaide aquaria.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb in het begin ook iets teveel ververst. Gevolg witte bak.
 
Fishy303 zei:
C�dric Vleminckx zei:
We zullen zien als het opgelost geraakt, h� ;)

Het is nu al een stuk beter :)

Maar komt ook omdat ik vanmiddag een klein stukje water ververst heb en tegelijk wat zweefvuil heb afgeheveld met de tuinslang.

We zullen zien, maar heb zo'n gevoel dat het nu wel goed moet komen.

Ok�, ik hoop dat het opgelost geraakt, en ik volg dit topic zeker mee verder hoe het wordt opgelost
 
biljoenblik zei:
Bij een indraaiend aquarium geen water verversen. De bacterien moeten zich gaan vestigen. En voordat zij hun definitieve plek hebben gevonden vliegen ze door het water. Ondertussen breken zij een teveel aan nutrienten af in het verse water.
Het zweefvuil is een teken dat de afbraak bacterien nog niet op orde zijn.

Ook als de eerste vissen komen zul je zien dat de uitwerpselen de eerste dagen blijven liggen. Als de bodem genoeg leven bevat, dan verdwijnen de uitwerpselen vanzelf.
De eerste tijd spaarzaam voeren.
Dus ook dan wel de waterparameters in de gaten houden, maar niet verversen of zeer spaarzaam. Alleen verversen bij problemen.
Bodem zeker de eerste maanden met rust laten.

Het verversingsbeleid van 30-50% in de week, geld voor goed ingedraaide aquaria.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb in het begin ook iets teveel ververst. Gevolg witte bak.

Oeps, dan zou ik ook al direct fout zijn geweest, dan zou ik al direct beginnen water te verversen ..

Weer iets bijgeleerd voor in de toekomst :d ;)
 
C�dric Vleminckx zei:
Ok�, ik hoop dat het opgelost geraakt, en ik volg dit topic zeker mee verder hoe het wordt opgelost

Ik zal binnenkort eens een update doen hoe het er dan voor staat.
 
C�dric Vleminckx zei:
biljoenblik zei:
Bij een indraaiend aquarium geen water verversen. De bacterien moeten zich gaan vestigen. En voordat zij hun definitieve plek hebben gevonden vliegen ze door het water. Ondertussen breken zij een teveel aan nutrienten af in het verse water.
Het zweefvuil is een teken dat de afbraak bacterien nog niet op orde zijn.

Ook als de eerste vissen komen zul je zien dat de uitwerpselen de eerste dagen blijven liggen. Als de bodem genoeg leven bevat, dan verdwijnen de uitwerpselen vanzelf.
De eerste tijd spaarzaam voeren.
Dus ook dan wel de waterparameters in de gaten houden, maar niet verversen of zeer spaarzaam. Alleen verversen bij problemen.
Bodem zeker de eerste maanden met rust laten.

Het verversingsbeleid van 30-50% in de week, geld voor goed ingedraaide aquaria.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb in het begin ook iets teveel ververst. Gevolg witte bak.

Oeps, dan zou ik ook al direct fout zijn geweest, dan zou ik al direct beginnen water te verversen ..

Weer iets bijgeleerd voor in de toekomst :d ;)

Ach ik ben zelf ook direct de fout ingegaan. Heb al meer dan 15 jaar aquaria.
Maar opstarten doe je niet zo vaak. Dus heb het de afgelopen maanden weer doorgemaakt. En ook ik ben begonnen met te vaak te verversen.
Was ik immers gewend van het vorige aquarium.
 
biljoenblik zei:
C�dric Vleminckx zei:
biljoenblik zei:
Bij een indraaiend aquarium geen water verversen. De bacterien moeten zich gaan vestigen. En voordat zij hun definitieve plek hebben gevonden vliegen ze door het water. Ondertussen breken zij een teveel aan nutrienten af in het verse water.
Het zweefvuil is een teken dat de afbraak bacterien nog niet op orde zijn.

Ook als de eerste vissen komen zul je zien dat de uitwerpselen de eerste dagen blijven liggen. Als de bodem genoeg leven bevat, dan verdwijnen de uitwerpselen vanzelf.
De eerste tijd spaarzaam voeren.
Dus ook dan wel de waterparameters in de gaten houden, maar niet verversen of zeer spaarzaam. Alleen verversen bij problemen.
Bodem zeker de eerste maanden met rust laten.

Het verversingsbeleid van 30-50% in de week, geld voor goed ingedraaide aquaria.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb in het begin ook iets teveel ververst. Gevolg witte bak.

Oeps, dan zou ik ook al direct fout zijn geweest, dan zou ik al direct beginnen water te verversen ..

Weer iets bijgeleerd voor in de toekomst :d ;)

Ach ik ben zelf ook direct de fout ingegaan. Heb al meer dan 15 jaar aquaria.
Maar opstarten doe je niet zo vaak. Dus heb het de afgelopen maanden weer doorgemaakt. En ook ik ben begonnen met te vaak te verversen.
Was ik immers gewend van het vorige aquarium.

Ja, geraak je aan gewoon omdat je het bijna niet doet, en 1 keer een klein foutje en je zit in de puree..
 
Terug
Bovenaan