Wat is er nieuw

Veel zweefvuil

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Ik heb in mijn meterbak (100x40x50) een crystalprofi 200i, deze hoekfilter heb ik bij het aquarium gekregen. De bak draait nu rond de 2 maanden.

Ik vond altijd al dat er veel zweefvuil aanwezig was en dat vooral de planten links in het aquarium (rechts hangt de filter) geen goede stroming kreeg. In het begin tijdens het indraaien wel, maar de filter is nu ook 2 maand aan het draaien en vullen met drapjes. Ik heb nu een filtertje erbij gehangen waardoor de stroming overal komt en er meer zweefvuil wordt opgenomen. Bedoeling is dat als het zweefvuil weg is, ik het weer ga oroberen. Et de crystalprofi.

Iemand nog tips of verdere raad?
 
Filtermateriaal zal verzadigd zijn dus een keertje wat uitknijpen zal geen kwaad kunnen.
Weet niet of er filterwatten in je filter zitten maar die kan je vernieuwen dan,misschien dat enkel nieuwe watten al genoeg is.
 
Nou ik weet niet of je die filter kent maar er zitten 4 doosjes in die je van elkaar los kan klikken. Het kan kloppen wat je zegt want in 1 van de doosjes had ik groene fiber (draadjes) filtermateriaal zitten. Dat heb ik eruit gedaan en een origineel sponsje erin gestoken. Nu zitten er dus drie sponzen en in 1 vak siporax in. Het vak waar de nieuwe spons inzit zuigt goed aan, over de andere heb ik mijn twijfels maar daar heb ik ook niks mee gedaan. Omdat de bak nog maar 2 maand draait wou ik nog niet teveel gaan knijpen en doen in het materiaal.

Zal ik dus toch maar gaan reinigen dan vrijdag...
 
Zal idd ook mankeren aan het missen van fijn filtermateriaal want dat houdt het zweefvuil tegen iig.
 
Ok dank seabait! Ik zal dan in het vakje waar ik de extra spons heb ingedaan dat misschien vervangen door filterwatten dan, wat jij al aangaf?

Maakt de volgorde nog wat uit? Van boven naar onder heb ik spons - siporax - spons - spons. Van maken spons - siporax - spons - filterwatten of hoe het best?

Bedankt seabait!
 
Ik weet niet precies hoe je filter werkt,sommige filteren het water van onderaf naar boven en andere andersom.
Je kan het beste aan het begin waar het water voor het eerst het filter inkomt het grofste materiaal gebruiken en dan als laatste het fijnste waar het water dus doorgaat voor dit het filter weer uitloopt.

Misschien komt er nog iemand reageren die ervaring met je filter heeft en een ideale opbouw kan vertellen.
 
Bumblebiekje zei:
Ok dank seabait! Ik zal dan in het vakje waar ik de extra spons heb ingedaan dat misschien vervangen door filterwatten dan, wat jij al aangaf?

Maakt de volgorde nog wat uit? Van boven naar onder heb ik spons - siporax - spons - spons. Van maken spons - siporax - spons - filterwatten of hoe het best?

Bedankt seabait!

Ik zou eerst de spons, daarna de watten en als laatste het biologische materiaal doen. Zit er nog verschil in hoe grof je twee sponzen zijn?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan