Wat is er nieuw

Veen Kienhout

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Ik heb een stuk Veen kienhout gekocht, zwaar en zinkt direct.
Deze heeft al enkele maanden in het aquarium van een ander gezeten. Het hout geeft geen kleur meer af.

Aangezien ik de buitenste laag wat zacht vond ben ik deze aan het verwijderen, tussen deze laag en de binnenlaag zit een bruin/zwarte substantie die ik weg spoel door er overheen te wrijven.

Na het verwijderen van de buitenste laag:
De binnenkant van het hout is lichter van kleur, wel donker bruin. Er lopen een soort draden in de lengterichting, welke ik stuk voor stuk kan verwijderen, maar glad wordt het niet.
Het hout is niet keihard, met een schroevendraaier kan ik er ietsjes inprikken, maar niet gemakkelijk.
Is dit hout wel geschikt?

Zo ja, kan ik het eventueel schuren?
 
Als het niet afgeeft lijkt het mij geen probleem. Mijn hout is ook niet keihard, en kun je met je nagel ook wel wat afkrabben denk ik...
 
Het hout is geprepareerd door de inwerking van zuren. Echt kienhout is daardoor altijd een beetje zacht en zal altijd een zacht laagje hebben.!gewoon notmaal reinigen en in de bak !!!
 
Ja dat kan dus niet meer, omdat ik het dus volledig gestript heb. Er kwam echt veel vuiligheid uit de tussenliggende laag. Maar nu dus gewoon de bak in?
 
Hoe lang zal dit goed blijven?
 
Tim82 zei:
Hoe lang zal dit goed blijven?

Ik heb het mijne vele jaren in de bak gehad en sommige stukken moet je al weg gooien na bv. 2 jaar en sommige stukken heb ik al meer dan 10 jaar in het water liggen.
 
Van moorkien?
 
Omdat dit hout wat zachter is kun je van sommige stukken wel wat troep op de bodem krijgen. Dat is voor mij de reden geweest om er ander en harder hout in te doen.
Nu verschilt het wel per stuk wat je in de bak gebruikt hoor. Ik heb in de 60 cm een klein stukje dat dus niet deze troep geeft in de bak.
Het is verder mooi hout maar kan soms wat troep in de bak geven is mijn ervaring.
 
Dat is ook de reden waarom ik de hele buitenkant eraf gehaald heb, om juist te voorkomen dat het gaat afbrokkelen.
Wat een werk is dat.
 
Ja dat wil ik wel geloven, al heb ik dat zelf nooit gedaan.
Het is denk ik ��n van de zachtere houtsoorten mee voor het aquarium.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan