Wat is er nieuw

Veilig draadalg en sporen doden

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
64
Is er een veilig middel om draadalg en de sporen te doden? En dan bedoel ik ook nog een middel waarvoor de ph sensor er niet uit hoeft en wat niet het bacterie leven in mijn pomp dood? De aquarium draait ruim 4 jaar zonder problemen en ineens is er een begin van draadalg. Er draait een ph computer op en beide dropcheckers zijn mooi licht groen. Eerst verdacht ik er mijn filter van omdat er ook een kaamlaag op kwam. Die kaamlaag is inmiddels weg.De draadalg heeft zeker de bak niet over genomen maar ik wil het er graag uit hebben. Ik heb alle veranderingen nog eens goed overdacht. Er zouden nog drie andere oorzaken kunnen zijn. Ik heb een maand geleden mijn ph sensor vervangen omdat ik hem niet vertrouwde. Ondanks het kalibreren bleek deze na vervanging toch 0,4 ph punt af te wijken. Een andere mogelijkheid is dat ik sinds enkele weken een visje miste. Heel de bak afgezocht maar niets kunnen vinden. Zal mogelijk toch ergens dood hebben gelegen maar niet kunnen vinden. Heel raar want als ik er ooit een dood visje in heb liggen dan ruik je het meestal meteen bij de kap openen en dat was nu niet het geval. Geen idee of zoiets de oorzaak kan zijn. Er dan is er nog een derde optie wat betreft de draadalg. Met witte mug scheppen zouden er sporen mee gekomen kunnen zijn. Zeker gezien het feit dat het water waar ik witte mug schep erg groen is. Het lijkt er dus op dat het er door een ongelukje in is gekomen. Is er een goed middeltje en zo ja, heeft er iemand ervaring mee?

Carbo stootkuur werkt tegen draadalg maar of dat sporen dood dat weet ik niet. Is ook soms niet aan te raden met garnalen.

Ok ken ik niet maar ik zal eens op google kijken. Garnalen zitten er niet in. Ik las ook al iets over Easy-life Bio exit green. Is iets op biologische basis maar ook daarvan spreken de revieuws elaar erg tegen. De ene zegt dat het werkt, de ander zegt dat het geld weggooien is en niets doet

Bio Exit heb ik geen vertrouwen in want dat is meer voor herstel van de balans en niet zozeer een bestrijder.
Vroeger had EasyLife wel een voorganger met bestrijding erin en dat werkte maar dat is uit de handel gehaald jammer genoeg.

Easy-life heeft nog wel Alg Exit maar ik durf niet zomaar alles ik mijn aquarium te gooien. Dat is niet biologisch. Als mijn bacterie kolonie dood gaat of mijn ph sensor sneuvelt dan is het kalf groter dan de koe. Ik heb geen idee of draadalg en de sporen uit zichzelf nog weg kunnen gaan. Ik heb zo en zo de indruk dat de meeste middeltjes water verbeteraars zijn

Wist niet dat het nog verkocht werd maar in het verleden heb ik het zonder problemen gebruikt.

je zou eens een black out kunnen overwegen? dat wordt iig bij blauw alg gedaan, maar ik vermoed dat het ook voor draad alg werkt.. Dat sterft zonder licht.

Of dat werkt dat weet ik niet want alg is eigenlijk ook een plant en als je zolang verduisterd dat de alg genekt wordt dan ben ik bang dat de planten ook een flinke klap krijgen.
Voor blauwalg werkt het wel maar ja dat is een bacterie.

John. Heb jij dat in het verleden gebruikt met een ph sensor in je bak? Geen afbraak van bacterieen gehad?

Ja zover ik weet had ik al een electrode hoor en afbraak dus ik zo niet te zeggen maar heb geen zichtbare zaken waargenomen.
Zover ik weet is 5x de dosis bij een startkuur niet schadelijk voor bacterien en vissen. @biljoenblik heeft ooit in het verleden een keer gepost hoeveel van de stof je toedient in milligrammen en wat bacterien kunnen verdragen en met die 5x zou dat voor bacterien geen schade toebrengen. Ik weet niet of hij die gegevens zo nog bij de hand heeft.
Het breekt ook heel snel af en daarom moet je het ook dagelijks toevoegen.

Je hebt wel gelijk John dat het in Nederland niet meer mag worden verkocht maar het is div. webshops gewoon leverbaar. Ik ga het vanavond bestellen om het te proberen. De rivieuws zien er erg hoopvol uit

Ja ik zag het ook en ik heb het in een ver verleden ook gebruikt met goede resultaten.

Ik ben benieuwd. Je hoort ervan

Ja zover ik weet had ik al een electrode hoor en afbraak dus ik zo niet te zeggen maar heb geen zichtbare zaken waargenomen.
Zover ik weet is 5x de dosis bij een startkuur niet schadelijk voor bacterien en vissen. @biljoenblik heeft ooit in het verleden een keer gepost hoeveel van de stof je toedient in milligrammen en wat bacterien kunnen verdragen en met die 5x zou dat voor bacterien geen schade toebrengen. Ik weet niet of hij die gegevens zo nog bij de hand heeft.
Het breekt ook heel snel af en daarom moet je het ook dagelijks toevoegen.
Waar gaat het over?

Waar gaat het over?
Nou er was ooit een topic over gebruik van carbo en jij hebt ooit aan kunnen geven hoeveel er in een dosis zit aan die stof met de aanbevolen hoeveelheid en tegelijk kon je aangeven hoeveel vissen en bacterien konden verdragen. Ik weet nog wel dat met een stootkuur, dus 5x, je dan onder de grens zat van wat bacterien kunnen verdragen aan carbo.
Dus ik dacht wellicht heb je die cijfers nog ergens ;))
Zover ik weet was dit in een topic van Experts uitgedaagd of Stellingen maar de oudere zijn jammer genoeg niet meer te zien.

Nou er was ooit een topic over gebruik van carbo en jij hebt ooit aan kunnen geven hoeveel er in een dosis zit aan die stof met de aanbevolen hoeveelheid en tegelijk kon je aangeven hoeveel vissen en bacterien konden verdragen. Ik weet nog wel dat met een stootkuur, dus 5x, je dan onder de grens zat van wat bacterien kunnen verdragen aan carbo.
Dus ik dacht wellicht heb je die cijfers nog ergens ;))
Zover ik weet was dit in een topic van Experts uitgedaagd of Stellingen maar de oudere zijn jammer genoeg niet meer te zien.
Nee, dat heb ik niet meer bij de hand.
Ik had er destijds een stuk over geschreven in de eu. En daarbij een aantal verschillende bronnen gebruikt.

Easy-life Alg Exit na een beetje zoeken zojuist besteld. Toch maar zo’n kuurtje van 4 weken proberen. Wat ik alleen niet snap hoe het met waterwissels moet. De dosering die opgegeven wordt is gedurende 4 weken 10 ml per 100 liter water per week. Mag ik dan gewoon mijn wekelijkse waterwissel van 100 liter doen? Het lijkt me niet raadzaam om 4 weken niet te verversen. is Het schijnt zelfs zo te zijn dat je het daarna preventief mag blijven gebruiken met 5 ml per 2 weken op 100 liter. Ik snap dat al dat spul symptoom bestrijding is. Uit voorzorg ook mijn 2 Aquatlantis easyled 2.0 buizen van 50% terug gezet naar 45%. Ze branden 8 uur per dag op dus 45%. Daarbij nog een half uur zonsopkomst en een half uur zonsondergang.

Bij bio exit blue staat expliciet niet verversen gedurende de kuur van 14 dagen.

Dus als het er niet staat, dan hoef je er geen rekening mee te houden.

Ik heb het nog niet binnen en ga dus uit van de gebruiksaanwijzing die ik online vond

Nee, dat heb ik niet meer bij de hand.
Ik had er destijds een stuk over geschreven in de eu. En daarbij een aantal verschillende bronnen gebruikt.
Ja was een mooi stukje en als je ooit tijd hebt mag je zoiets nog weleens posten en plaatsen en dan kunnen we zoiets denk ik wel sticky maken. Is toch iets wat vaak langskomt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan