Veilige vijver voor katten


R

Raceeend

Guest
Ik ben op dit moment een vijver aan het bouwen en heb daarbij al de nodige oplossingen bedacht om de vijver te beschermen tegen roofdieren zoals katten.

Langs de meeste randen komen van die drijvende roostertjes en aan de overgebleven kant zit een glasplaat(als soort raam) waar katten niet vanaf kunnen jagen.

Maar ik hou van vissen maar ook van katten en ik zou niet willen dat ik op een dag de kat van mijn buren zie drijven omdat hij er in gevallen was en er niet meer uit kan komen.

De vijver heeft geen ondiepe delen.

Hebben jullie een idee hoe je katten enzo wel makkelijk er uit kan laten komen zonder dat ze er ook makkelijk vanaf kunnen jagen?
 
Is heel simpel: Leg aan 1 kant een stuk plank half in het water en bevestig de andere kant vast aan de oever. Gaat de kat erop staan om te jagen dan wordt-ie nat, plank zinkt door gewicht, ligt-ie echter om een af andere reden in de vijver, dan is het voor de kat heel fijn, om zijn klauwen in de houten plank te slaan en zo weer uit de vijver te kruipen, met de ervaring om NOOIT meer te kort bij de waterkant van jouw vijver te komen!, Trouwens salamanders en kikkers waarderen zo'n opstapje ook zeer!
 
Eigenlijk zo simpel dat het briljant is ;) dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Tnx!
 
Lavendel eromheen planten.
Katten haten die geur.
En als je die plant niet mooi vindt sprenkelen met lavendelolie.
 
Ik heb al jaren 2 katten en een vijver. Ze vinden het prachtig om bij de vijver : in de zon te liggen - naar de vissen te kijken - af en toe uit de vijver drinken.Mijn waternivo is ruim 20 cm onder de vijverrand
 
Ik heb ook al enkele jaren beide.
Geen kat die interesse heeft in de vissen. Enkel het water is een dankbare drinkbak (ze houden van vissoep zeker?)
 
Dat rare beest van mij ligt gewoon tussen de lavendel te pitten hoor
Hier tegen over is een groot perk daarmee en daar lopen de katten ook doorheen en liggen daar op de aarde.
Dus het zal ook van de kat afhangen denk ik.
 
ik zou banger zijn voor reigers dan voor katten tenzij ze er in kunnen staan omdar er een ondiep stuk in zit
 
Zowel voor katten als reigers is 1 oplossing:

luchtbuks-crosman-shockwave-1_1.jpg

Grapje uiteraard :DD
 
Er zijn bij diverse zaken kunststoffen RAVEN te koop, die monteer je op een stok en die kunnen door de wind wiebelen. Die worden gebruikt om duiven op balkons af te schrikken., maar ik weet en heb al op een paar plaatsen gezien, dat reigers een landingspoging wagen, dan de raven zien en meteen weer opvliegen, blijkbaar zijn ze bang voor raven?? Werkt dus wel, maar weet natuurlijk niet of dat altijd en overal zo is!
 
Ik heb bij een van mijn vijvers een kunststof reiger op ware grootte staan, nooit een echte reiger in mijn tuin gezien. En mijn vijvers hebben wel ondiepe gedeelten zodat egeltjes e.d. er ook weer uit kunnen kruipen. Ik heb trouwens vis-loze vijvers, waar wel salamanders en kikkers wonen.
 
Zowel reigers als katten gaan kansloos zijn in de vijver (hoop ik).het ging mij er meer om dat een reiger er wel uit komt als hij in de vijver land, maar een kat niet.

@RichD1011 Zo is mijn kat een paar jaar geleven aan zijn eind gekomen. Dus hoop eigenlijk dat je een grapje maakt. Zo niet: Denk aan een 7 jarig jongetje die zijn kat stervend in de tuin ontdekt omdat hij neergeschoten was.

Dit was onze kat: https://www.ad.nl/rotterdam/hoogvlietse-kat-overleeft-schot-van-luchtbuks-niet~af9939fd/
 
Nope. Helaas niet. Is ook onbegonnen werk voor politie.
 
Zowel reigers als katten gaan kansloos zijn in de vijver (hoop ik).het ging mij er meer om dat een reiger er wel uit komt als hij in de vijver land, maar een kat niet.

@RichD1011 Zo is mijn kat een paar jaar geleven aan zijn eind gekomen. Dus hoop eigenlijk dat je een grapje maakt. Zo niet: Denk aan een 7 jarig jongetje die zijn kat stervend in de tuin ontdekt omdat hij neergeschoten was.

Dit was onze kat: https://www.ad.nl/rotterdam/hoogvlietse-kat-overleeft-schot-van-luchtbuks-niet~af9939fd/

Onder de foto staat een spoiler (dat wazige gedoe), even op klikken :))
 
lol dat wazige stukje als spoiler kende ik nog niet. :DD Ik hobbel ook nog niet zo lang rond op dit forum :cool:

:sorry:
 

Terug
Bovenaan