Wat is er nieuw

Velda AquaTesterPro

• Onderwerp starter Onderwerp starter berger55
  • Startdatum Startdatum
B

berger55

Guest
Goedemorgen allemaal,
Ik heb zins gisteren de Velda AquaTesterPro eindelijk na lang wachten geleverd gekregen. Nu heb ik een paar testen gedaan, maar krijg totaal andere waterwaarden te zien dan mijn druppeltest aangeeft? Zijn hier soms mensen die deze test ook gebruiken? Doe ik misschien iets verkeerd? Hebben andere ook last van dit soort problemen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij werkt die test net als de JBL scan met strips en die staan niet bekend om hun nauwkeurigheid. Ook de JBL scan laat vaak afwijkende waarden zien hoor.

Ik snap niet zo goed waarom je van een druppeltest naar een stripje gaat? Zeker die digitale dingen.. Wijkt het licht af, wijkt het resultaat af (vaak althans).

Goedemorgen allemaal,
Ik heb zins gisteren de Velda AquaTesterPro eindelijk na lang wachten geleverd gekregen. Nu heb ik een paar testen gedaan, maar krijg totaal andere waterwaarden te zien dan mijn druppeltest aangeeft? Zijn hier soms mensen die deze test ook gebruiken? Doe ik misschien iets verkeerd? Hebben andere ook last van dit soort problemen?

Omdat je meet met test stripjes. Een kennis van ons heeft zo'n ding voor de vijver. Het apparaat zelf meet de kleur van de in het water gedoopte strip en vertelt op basis daarvan de waarde. Dat is dus iets wat je zelf doet bij het beoordelen van de kleur bij een druppeltest. Een oordeel over dat ding laat ik maar achterwege. Helemaal al gezien de prijs van zo'n apparaat. Ik weet niet wat ze nu kosten maar onze kennissen hebben er meer dan 100 euro voor betaald!

Het apparaat zelf meet de kleur van de in het water gedoopte strip en vertelt op basis daarvan de waarde. Dat is dus iets wat je zelf doet bij het beoordelen van de kleur bij een druppeltest.

Dat is nu mijn punt. Het apparaat meet digitaal. Daar waar je ogen je nog wel eens in de steek kunnen laten wat kleur aangaat. Niet iedereen ervaart een kleur (bijv blauw) het zelfde qua intensiteit als een ander. En daar heeft een digitale aflezing van een kleur geen last van. Die is gekalibreerd om bepaalde kleuren qua intensiteit te herkennen. Daar waar ik nog wel eens twijfel of de kleur in het buisjes nu 7,5 is of 8,0. Het is maar net hoe jij dit waarneemt. Misschien heeft de 1 er meer last van dan de ander. Maar als je dan ook nog eens leest dat de verschillende druppeltesten die op de markt zijn kunnen verschillen qua uitkomst, dan ga ik helemaal twijfelen. Want welke druppeltest garandeer mij nu dat ik de juiste waarde aflees. Vandaar dat ik het op het digitale vlak geprobeerd heb. Zonde geld? Ja, natuurlijk. Maar daar kom je pas achteraf achter. Ik zou echt niet weten welke druppeltest nu echt een betrouwbaar beeld kan geven waar ik op door kan bouwen. Ik sta open voor suggesties. 😉

Het gaat er ook niet alleen om of dat ding de kleur goed afmeet maar meer nog om het feit dat er gemeten wordt met stripjes. En de ervaring leert dat die stripjes erg onbetrouwbaar zijn. Je zou trouwens heel erg goedkoop zelf zo'n dingetje kunnen maken met een Arduino. Daar gebruiken ze een color sensor voor die eigenlijk hetzelfde doet als jou apparaat. Zo'n sensor heet een TCS230 sensor. Dat dingetje kost een euro of drie bij onze Chinese vrienden. Een Arduino heb je voor 5 euro bij Tante Ali. Hieronder zie je hoe je zo'n ding zou kunnen maken en aansluiten in een Arduino les. Dat en alleen dat is de grond waarom ik eigenlijk vind dat je wordt afgezet wanneer je zo'n ding koopt. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

http://www.toptechboy.com/arduino/lesson-15-super-cool-arduino-color-sensor-project/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan