ventilator i.c.m. dwergcorydora


Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Berichten
136
Leeftijd
47
Hallo,

Kan ik bij hitte wel een ventilator gebruiken als ik dwergcorydoras in mijn bak heb?
Ik heb er gister eentje aangeschaft na het lezen van een stuk over hitte op deze site, maar mijn broer zei dat dat niet bij alle vissen kan. Heb ik hem nu voor niks gekocht?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groetjes Gerda
 
Hallo,

Kan ik bij hitte wel een ventilator gebruiken als ik dwergcorydoras in mijn bak heb?
Ik heb er gister eentje aangeschaft na het lezen van een stuk over hitte op deze site, maar mijn broer zei dat dat niet bij alle vissen kan. Heb ik hem nu voor niks gekocht?
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groetjes Gerda

ik heb zelf panda corydoras en die vinden deze hitte ook wat minder.. die vinden tot 26 graden okee en mijn bak werd ook 29

ik heb zelf een mega grote tafel ventilator op me bak gezet en de temp is nu 26,9
 
ps ik heb ook goerami's en die ademen aan de oppervlakte .. dus als jij ook dat soort vissen heb moet je wel zorgen dat de wind niet over de hele bak blaast
 
Fluo, corydoras doen dat ook meerdere malen per dag. Bij jou ook neem ik aan. Dan kun jij toch ook geen ventilator gebruiken?

Groetjes Gerda
 
Waarom denk je dat je hem niet kan gebruiken?
 
Hoi Joff,

Omdat ik las dat je het bij labyrinthvisssen niet kunt gebruiken. Toen heb ik opgezocht of een corydora ook zo'n vis is en dat bleek inderdaad zo te zijn. Hij heeft een labyrinthorgaan. Ze kunnen dan dood gaan door de ventilator. Ik snap niet hoe dat precies zit, maar mijn broer heeft daardoor dode goerami's gehad vorig jaar.

Groetjes Gerda
 
Ik denk dat het niet zo'n probleem is. Het gaat voornamelijk om grote temperatuur verschillen die je wellicht in de winter ziet. Kamer 18c en water 25c dan wil je dat de lucht boven het aquarium ook zo'n 25c is.

Maar nu is de temperatuur buiten het aquarium wellicht net ietsje hoger dan het water zelf maar dat zal maximaal een aantal graden verschillen? Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.
 
Ik denk dat het nu ook zal meevallen hoor.
 
Hoi Daniel en John, ik heb hem nu ook nog niet gebruikt, maar wat als het 2 weken of langer zo warm blijft...kan ik hem dan wel of niet gebruiken bij mijn pygmae corydora?
Als het helemaal niet kan, stuur ik de ventilator namelijk terug.

Groetjes Gerda
 
Mijn Corydoras sterbai's maken zich niet druk over de ventilators boven mijn bak. De Kegelvlek barbelen storen zich wel aan het geluid. Normaal zwemmen ze in het middendeel van de bak, bij gebruik van de ventilatoren zwemmen ze lager. Dat is de grond dat ik de ventilatoren niet altijd op volle kracht wil laten draaien en daar dus een systeem voor ga bouwen. Het wachten is op de bestelde materialen daarvoor.

IMG_20200627_163412.jpg
 
Prachtige planten Benvo (y) :r .
Ik begrijp dat jij dus nog nooit dode cory's hebt gehad door de ventilator.

Ik vind het toch vreemd dat je er wel dingen over leest wat betreft goerami's terwijl een corydora net zo goed een labyrintvis is als een goerami.

Overmorgen is die winkel weer open waar ik de ventilator heb gekocht dus ik denk dat ik het daar maar even ga vragen. Het lijkt mij in ieder geval vreemd dat de ene labyrintvis is er wel door doodgaat en de andere niet:unsure:.

Groetjes Gerda
 
Vorig jaar heb ik ook ventilatoren boven mijn bak gehangen, en dat ging goed met mijn corydoras panda's.
De temperatuur van mijn bak kreeg ik circa 4 graden omlaag met drie 120 mm ventilatoren op een bak van 200 liter
 
Prachtige planten Benvo (y) :r .
Ik begrijp dat jij dus nog nooit dode cory's hebt gehad door de ventilator.

Ik vind het toch vreemd dat je er wel dingen over leest wat betreft goerami's terwijl een corydora net zo goed een labyrintvis is als een goerami.

Overmorgen is die winkel weer open waar ik de ventilator heb gekocht dus ik denk dat ik het daar maar even ga vragen. Het lijkt mij in ieder geval vreemd dat de ene labyrintvis is er wel door doodgaat en de andere niet:unsure:.

Groetjes Gerda
Is cory een labyrintvis dan? Volgens mij niet hoor. Maar als het wel zo is dan hoor ik dat voor het eerst. Ze halen soms lucht maar dat gaat weer via de darmen dacht ik.
 
Is cory een labyrintvis dan? Volgens mij niet hoor. Maar als het wel zo is dan hoor ik dat voor het eerst. Ze halen soms lucht maar dat gaat weer via de darmen dacht ik.

Nee corydoras zijn geen labyrintvissen. Ze kunnen echter wel zuurstof uit de lucht halen, dit is mede omdat ze in het wild soms in de zomer weken in een klein stukje rivier vast kunnen zitten wat ondiep en heet is. Hier zit dan amper zuurstof in en zo kunnen ze dan toch overleven. Ik heb een verhaal gehoord, weet niet meer waar, van mensen die in peru vissen aan het verzamelen waren en een groep van zo'n 60 corydoras vond in een plas van 2 bij 2 meter en 20 cm diep.

Dit hoeft echter niet te betekenen dat er te weinig zuurstof in het water zit, en die temperatuur kunnen je corydoras wel een tijdje aan hoor dus niet te druk om maken.
 
@ Patrix, goed om te horen! Bedankt voor het delen van je ervaring.

Ancistruz en Jables. Dit vond ik via Google:

Corydoras catfish have a labyrinth organ that allows them to breath atmospheric oxygen. ... Although corydoras are bottom dwellers you will frequently see them come to the surface for a gulp of air.

Vandaar dat ik ervan uitging dat het wel labyrintvissen zijn aangezien ze zo'n orgaan hebben. Heb ik dat dan mis?

Ik wil de ventilator ook gebruiken voor mijn garnalen en appelslakken. Het gaat me dus niet alleen om de cory's, maar zij zitten wel in dezelfde bak en ik wil ze niet de dood injagen. Vandaar mijn vraag :giggle: .

Groetjes Gerda
 
Zoals ancistruz al aangaf hebben corydoras geen labyrint orgaan, dit gaat via de darmen. Maar zag inderdaad dat dit vaak wel gezegd wordt dus ik begrijp de verwarring. :)
 
Maar goed zal te koude lucht dan ook geen slechte invloed kunnen hebben als ze dat happen ondanks dat dit via de darmen gaat?
 
Ik denk dat zolang het verschil in temperatuur niet heel groot is, het geen groot probleem zal zijn. Een paar graden verschil tussen water en lucht temperatuur komt ook in de natuur voor. Ik zal niet zeggen dat het geen problemen kan veroorzaken, maar een ventilator zorgt niet voor koudere lucht, dus zolang je geen airco vol op je aquarium zet denk ik dat het wel goed komt.
 
Jables, bedankt voor je info. Het is inderdaad geen airco, maar gewoon een ventilator. Dan ga ik het toch maar proberen wanneer het nodig is.

Groetjes Gerda
 
Als we het dan toch over het koelen van de bak hebben, waarom kies je voor fans? waarom hang je geen bruissteentje met een luchpomp in je bak?
 
Erik, omdat ik echt de temperatuur naar beneden wil brengen voor mijn garnalen die ook in de bak zitten. En het kleine beetje natuurlijke CO2 welke er in mijn bak zit, zou ik inderdaad ook graag behouden zoals Benvo opmerkt. Vind jij het niet een goed idee dan? Alle ideeën zijn welkom hoor:).

Groetjes Gerda
 


Ik wil niet zeggen dat dit een vrijkaartje is, maar bij deze
 
Hoi Erik, bedankt voor deze informatieve video. Een luchtpompje ligt ook al klaar voor de warme dagen dus dan moet het goed komen met de vissen en garnalen ?.

Groetjes Gerda
 
Geen dank, @GCJ wees me op dit filmpje
 

Terug
Bovenaan