Wat is er nieuw

Veranderen bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter 19951995
  • Startdatum Startdatum
1

19951995

Guest
Hallo iedereen

Ik kreeg in vorige topics terecht de opmerking dat mijn bodem te grof grind bevat. Een opmerking waar ik helemaal akkoord mee ben. Nu heb ik na even nadenken besloten om de bodem morgen te veranderen.

Nu vraag ik mij af of mijn werkwijze goed zal zijn:

- 100 liter water afhevelen in speciekuip
- Vissen vangen met netje en tijdelijk hierin stoppen (Wat kan ik hierbij doen om hen zuurstof te geven of is dit niet nodig voor korte tijd ?)
- 50 liter water in andere kuip afhevelen en hierin de planten en kienhout plaatsen
- Het overige water afhevelen en weggieten
- Grind eruit scheppen ( met wat kan ik dit het beste doen ?)
- Nieuwe bodem erin ( Suggesties ?)
- 50 liter vers water erin
- Planten en kienhout erin
- Water waar de planten en kienhout inzaten terug in aquarium ( of doe ik er beter nog 50 liter vers water bij ?
- Vissen erin
- Water waar vissen inzaten opnieuw in aquarium

Zijn er opmerkingen bij deze werkwijze ?

* Aquarium is 200 liter en visbestand: 6 platies, 4 zwaarddragers, 12 kardinalen, 3 siamese algeneters, 2 ancistrus cf cirrhosus.

Groeten

Ik zou voor filterzand gaan, goedkoop en erg goed.
Bij wildkamp 7 euro voor 25 kg, gratis thuisbezorgd. (wel even spoelen van te voren, is al een klusje)

Maar hoe kun je dat morgen doen als je de bodem nog niet in huis hebt?

Het grint er uit halen kun je met een plastic bakje doen, pas op dat je de wanden niet krast.

Lees hier een over een spoedactie die ik heb moeten uithalen toen ik een rottende bodem bleek te hebben:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1642498

Misschien kun je er wat mee.

Ik ga morgenvroeg naar een speciaalzaak hier bij ons in de buurt achter de nieuwe bodem, filterzand is zeker een optie. Merci voor de link !

Kijk bij een bouwmarkt voor witte emmers.
Of iets anders om het bewaarwater in te doen.

En je filter in de speciekuip mee laten draaien.
(Juwel, kan dus niet, wel de inhoud. in een emmer, met zuurstof erop, ook bij de vissen).

Ik mis inderdaad je filter in bovenstaand verhaal.

Dat filter moet zoveel blijven draaien, of max 30 minuten uit staan. Ik neem aan dat je een binenfilter hebt als Bertus dat denkt? Dat is dan dus opschieten geblazen, zsm weer water in die bak en filter weer aanzetten. Liefst binnen de 30 minuten.

De vissen redden zich wel een half uur hoor (mits kamertemperatuur), de planten en hout haal je eerst uit de bak (daarna vang je de vissen ook makkelijker), dan filter uit, daarna zoveel mogelijk water eruit en dan vissen vangen.

Dat uitscheppen van de bodem als je het netjes wil doen kost wel even tijd. Neem een plastic bakje zoals van de chinees voor het laatste restje, tenminste dat doe ik altijd. Bakje houdt misschien niet superlang als je flink doorschept dus misschien een extra bakje nodig. Laatste restant gaat bij mij met hulp van een prop keukenpapier het toilet in.

Zorg dat je vantevoren je zand goed gespoeld hebt, dat kost wat emmers water.

Bodem erin, niet laten ploffen (krak zei mijn bak...), eetbord op het zand leggen, water er terug in totdat je filter weer aankan (mag wel wat kraanwater bijzitten maar zou niet meer doen dan 30%), dan inrichten en dan vissen er terug in.

Ok dankuwel voor de tips en om mij te wijzen op het belang om de filter draaiende te houden. Wat bedoel je met 'water er terug in tot de filter het terug aankan' ?

Water terug in je aquarium totdat er genoeg water inzit zodatje (interne?) filter weer aangezet kan worden

Misschien ben ik wel heel erg eigenwijs. Maar in mijn vorige aquarium heb ik ook eens de bodem vervangen. Ik had fijn scherp grind. Heb dit vervangen door afgerond grind van dennerle. Ivm Corydoras.
Hoe heb ik het aangepakt.
Nieuw grind vooraf uitgespoeld.
Water afhevelen in emmers of speciekuip. In mijn geval waterlevel 20 cm laten zakken.
Planten eruit halen en in speciekuip (emmer) doen.
Filter laten draaien. En de vissen lekker laten zwemmen.
Uitvangen en terugplaatsen geeft net zoveel (misschien zelfs meer) stress.
Bodem eruit scheppen met een ijsbak.
Het water wordt troebel, maar dat zakt vanzelf wel weer uit.
Nieuwe bodem erin. Planten erin. Het vuil zakt weer in je nieuwe bodem. Dit zijn veelal nuttige bacterien.
Na 1 week wel je filter schoonmaken.
Er is geen enkele vis gestorven. Planten deden het ook goed.
Waterwaardes mooi stabiel gebleven.

Vissen kunnen meer hebben dan men denkt. In de natuur valt ook wel eens een boom om.

Succes.

Ik heb het ook weleen zo gedaan maa het is lastiger scheppen vooral als je echt alles eruit wil hebben, en het grootste probleem is zeker als je grind hebt dat al wat langer ligt dat er erg veel vuil uit het grind kan komen. Dat wil ik allemaal niet in mijn water hebben. Als het pas net ligt, zou ik het ook zo doen msschien. YMMV.

Zand kun je er evt "uitzuigen" met een stuk tuinslang terwijl de bak blijft draaien, ook nog een optie.

Zou er een laagje vuil water in houden, en dat het nieuwe zand over heen.
Zit vol bacterie, scheelt met door starten.

SaskiaZ zei:
Ik mis inderdaad je filter in bovenstaand verhaal.

Dat filter moet zoveel blijven draaien, of max 30 minuten uit staan. Ik neem aan dat je een binenfilter hebt als Bertus dat denkt? Dat is dan dus opschieten geblazen, zsm weer water in die bak en filter weer aanzetten. Liefst binnen de 30 minuten.
Er is hier ooit iemand op dit forum geweest (een wetenschapper) die zei dat bovenstaande complete onzin is.

Ik heb weleens een filter enkele dagen uitlaten staan en weer aangezet zonder ook maar een probleem.

Zelfs een filter gehad wat ik jaren achtereen elke nacht uitzette.

Even een update van mijn aquarium.

Ik heb gisteren het grove grind eruit gehaald en vervangen door fijn grind.
Voorlopig doen de vissen het allemaal goed, ik had ze in een curverbox geplaatst met filter en thermostaat. Het oogt voor mij persoonlijk veel mooier en nog belangrijker, het is ook voor de vissen veel comfortabeler.

Indien jullie opmerkingen of vragen hebben mogen jullie dit gerust zeggen.

Mijn excuses dat de foto onduidelijk is, ik moet mij dringend eens een goed fototoestel aanschaffen :sorry:

351963_0_82_20151103_204512.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan