Verandering bestand 1 meter bak


Anders zou ik echt niet weten hoe ik de ph makkelijk omlaag kan krijgen, want met osmose is allemaal wel echt lastig om het zelf te maken.
 
Met turf beïnvloed je de KH waarde van je water. Dit is gekoppeld aan je pH waarde. Dus belangrijk is om even te kijken naar je KH waarde wat die is. Turf is uitgewerkt na een bepaalde periode, en zul je daarna het moeten veranderen en weer bijsturen. Kan prima werken hoor, en heb het vroeger ook altijd gedaan. Tegenwoordig heb ik in beide filters vooral siporax zitten en wat sponzen. Verder geen turf in de filters. Ik gebruik daarnaast wel weer veel blad in de bak.

Als je de Guianacara’s weg hebt, zou ik de beide Cleithracara aanvullen met 2 nieuwe exemplaren.

Pyrrhulina spilota zul je moeten kijken naar de verhouding man/vrouw. Mannen zijn onderling best territoriaal en helemaal de alfa man, dus meer vrouwen dan mannen nemen. Ik heb in mijn 2m bak 12 exemplaren zwemmen, waarvan een groot deel vrouwen. Hier worden zelfs Mesonauta’s en maanvissen op afstand gehouden zodra de Pyrrhulina’s beginnen met afzetten van eitjes. Het zijn vissen die nergens bang voor zijn. Verder zullen ze eenmaal gewend zijn aan je bak, in alle waterlagen voorkomen. Zijn ook best wel forse exemplaren de mannen van de Pyrrhulina.

Nannostomus beckfordi zijn ook wel mooie vissen om te houden. Zijn wat kleiner, maar mannen kunnen mooi rood kleuren.
 
ja ik heb me goed ingelezen over de turf. Maar wil liever iets meer blad gebruiken. Maar worden twee koppels niet te veel in de bak of niet. Bij vkc hebben ze nu exemplaren zitten die volgroeid zijn ze zijn zo een 9-11 cm dacht Ik. Of ik beter jongen exemplaren kopen. Is misschien idee voor de spilota 5-6 visjes en dan Max 2 mannen? Sowieso ga ik eerst even wachten met nieuwe soorten aanschaffen en even een weekje aankijken hoe de sleutelgaten zich gedragen zonder de guians. En dan misschien eerst een visje boven hun zodat ze iets minder schuw worden.
 
Hoe zie je overigens dat spilota een man of vrouw is.
 
Twee exemplaren erbij moet je niet gelijk zien als een koppel extra. Het idee achter twee extra exemplaren is, om daaruit een koppel te laten ontstaan. Je kunt kiezen om gelijk twee volwassen exemplaren erbij te stoppen, of eerst te kiezen voor kleinere exemplaren en dan daaruit te zien wat het gaat worden.

Bij de Pyrrhulina spilota zie je het verschil tussen man en vrouw, vooral door te kijken naar de borstvinnen. Bij de mannen zijn die voorzien van een zwarte eindstreep. Bij de vrouwtjes bevatten die geen zwarte streep. Ook zijn de mannen forser dan de vrouwen. Je kunt in je bak kijken naar een groep bestaande uit 3m 5v. Zorg voor voldoende zichtbrekers. Mannen willen elkaar wel eens achterna zitten en onderling veel macho gedrag vertonen (overigens wel mooi om te zien). Bij mij in de bak maken ze vooral gebruik van de palmbladeren die schuin in het water hangen.
 

Bijlagen

  • 606E6606-465F-4B55-8A65-C90490F02923.jpeg
    606E6606-465F-4B55-8A65-C90490F02923.jpeg
    300.2 KB · Weergaven: 46
  • 4B41A54D-DD99-4844-9373-B0C783EA4F9F.jpeg
    4B41A54D-DD99-4844-9373-B0C783EA4F9F.jpeg
    329.9 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0967.MOV
    48.2 MB
  • 40C17212-C6DE-42D9-B83D-1E8D10EA5323.jpeg
    40C17212-C6DE-42D9-B83D-1E8D10EA5323.jpeg
    587.4 KB · Weergaven: 38
Tja ik snap wat je bedoelt met de sleutelgaten. Maar denk dat als er eenmaal een koppel is het wel verstandig is om de andere twee weg te doen of ze storen zich niet aan elkaar. Ik denk dat ik voor volwassen exemplaren ga dan kan ik beter sturen met man vrouw maar ga eerst even aankijken met de twee nu of ze zich anders gaan gedragen en eens kijken naar die spilota. 8 exemplaren wordt wel heel duur ben nog 14 dus 100 euro voor een paar vissen is wel te veel 6 zal wel lukken of 5. Heb de bak vandaag gesnoeid er waren heel veel zicht brekers en ook veel drijfplanten maar heb t een heel stuk gesnoeid dus nu is het leger en lichter dan normaal. De scape is sowieso nooit echt helemaal me smaak geweest maar dat komt ook omdat het toch wel wat kost om een mooi stukje hout erbij te kopen of iets dergelijks. Sowieso wil ik nog iets doen met wat steen maar dit is ook bij een tuincentrum te halen toch.
 
Bedoel je dit met eindstreep?
 

Bijlagen

  • EB63564A-5CFA-45F1-AAF4-67E469C759A4.jpeg
    EB63564A-5CFA-45F1-AAF4-67E469C759A4.jpeg
    130.1 KB · Weergaven: 39
Tja ik snap wat je bedoelt met de sleutelgaten. Maar denk dat als er eenmaal een koppel is het wel verstandig is om de andere twee weg te doen of ze storen zich niet aan elkaar. Ik denk dat ik voor volwassen exemplaren ga dan kan ik beter sturen met man vrouw maar ga eerst even aankijken met de twee nu of ze zich anders gaan gedragen en eens kijken naar die spilota. 8 exemplaren wordt wel heel duur ben nog 14 dus 100 euro voor een paar vissen is wel te veel 6 zal wel lukken of 5. Heb de bak vandaag gesnoeid er waren heel veel zicht brekers en ook veel drijfplanten maar heb t een heel stuk gesnoeid dus nu is het leger en lichter dan normaal. De scape is sowieso nooit echt helemaal me smaak geweest maar dat komt ook omdat het toch wel wat kost om een mooi stukje hout erbij te kopen of iets dergelijks. Sowieso wil ik nog iets doen met wat steen maar dit is ook bij een tuincentrum te halen toch.

Ik denk dat je zeker niet verkeerd aan doet om eerst even aan te kijken met je huidige Cleithracara of het een koppel is. Bijhalen kan altijd. De Pyrrhulina spilota’s zijn inderdaad erg prijzig, maar dan krijg je ook zeker een prachtige soort. 6 is ook zeker te doen, dan kijken naar 2m 4v. Maar bij jonge exemplaren kan het lastiger zijn.

Wat betreft stenen, ik heb zelf stenen in de bak, die ik zelf hier in de buurt en in de tuin tegenkom. Soms bestel ik stenen, en vindt zelf round flat rock (even opzoeken op google) erg geschikt dan als afzet plek. Gebruikten de Cichlasoma’s bij mij in de bak ook altijd.

Bedoel je dit met eindstreep?
Bijna, wel de zwarte streep, alleen dan bij de borstvinnen. Bijgevoegd foto van één van de mannen in mijn bak. Op de foto van het afzetten zie je de man op voorgrond. Als je gaat kijken bij de borstvinnen, dan zie je de zwarte streep op het eind.
 

Bijlagen

  • E3DC2743-B040-40E3-9739-A8265337ECC5.jpeg
    E3DC2743-B040-40E3-9739-A8265337ECC5.jpeg
    300.2 KB · Weergaven: 47
  • 6E3DBCA0-E2FC-4C62-8E4D-9AD5EEFEE63A.jpeg
    6E3DBCA0-E2FC-4C62-8E4D-9AD5EEFEE63A.jpeg
    192.1 KB · Weergaven: 40
  • A12A1436-BDA6-4693-B533-7FB50DCF921F.jpeg
    A12A1436-BDA6-4693-B533-7FB50DCF921F.jpeg
    214.1 KB · Weergaven: 44
Gaat wel lastig worden ze zijn 4 cm dus goed kijken. Naar die eindstreep. Zal ik deze dan ook meteen kopen als ik de guians weg doe ? Misschien dat ik dan een beetje korting krijg op de spilotas. Moet ik even bellen om te vragen. Waar bestel jij je stenen meestal.
 
Of zal ik de sleutelgaten nog even helemaal laten ?
 
@Gertbl het zijn wel mooie foto’s. Ook zijn die spilota van jou mooi rood gekleurd zal wal de kweekkleur zijn.
 
@Bram_033, dat is als ze eenmaal ze op hun gemak voelen in de bak. De rode kleur is bij de alpha man het mooist aanwezig. Bij de andere mannen is dit minder, tenzij de mannen tegen elkaar pronken. Dan worden de vinnen allemaal wijd open gezet en kleuren ze prachtig.
 
Maar ik denk dat ik de guians morgen terug breng zal ik meteen spilotas meenemen of niet ?
 
Ben er vandaag niet aan toegekomen dus ik denk dat het morgen wordt. Ik zal even een foto van de bak sturen hij is nu iet wat kaal maar dat is vanwege een recente snoeibeurt. Dus dat zal wel aangroeien. Ook heb ik bij Utaka laatst van die grote palmbladeren gezien die zouden ook wel beschutting brengen als ik er een van boven naar beneden in leg. Ik ook dat ik een korting kan krijgen op de spilotas omdat ik wat vissen terug breng. Ook zitten er nog wat drinkplanten in die zullen snel terug groeien.
 

Bijlagen

  • B349683A-F906-4DAF-9558-5F8825E8FAE7.jpeg
    B349683A-F906-4DAF-9558-5F8825E8FAE7.jpeg
    431.2 KB · Weergaven: 58
@Bram_033, kijkend naar je bak, zou ik die voor de Cleithracara’s wat aanpassen. Je hebt, zoals het lijkt, twee grote stukken hout op de bodem liggen. Ik denk dat je een mooie inrichting daarmee kunt maken. Ook zouden een paar grotere stenen (wel oppassen qua drukpunten op de bodem), een mooie aanvulling zijn. De Anubias (plant links) zou ik persoonlijk weg laten. Dan wellicht een mooie blikvanger van een Echindorus en verder Ceratophyllum of Myriophyllum als sneller groeier in de bak. Her en der wat bladstrooisel in de bak zal de natuurlijke gedrag van de Cleithracara ook bevorderen. Als je namelijk toch de Guianacara’s moet uitvangen, zou je gelijk de inrichting aan kunnen passen. Ik zou dan eerst beginnen met het plaatsen van beide stukken hout schuin in de bak. Dus vanuit een hoek naar beneden laten komen. Daar omheen wellicht nog wat takken en stenen plaatsen. Als je palmbladeren gaat meenemen, zou ik die ergens op de achtergrond neerleggen of schuin de bak inhangen.
 
Ik zal eens kijken wat ik kan doen dat vanuit de hoek laten komen is wel mooi. Maar ja hoe kom ik voor morgen nog aan takken en stenen. Bladstrooisel is al geregeld had al tijdje geleden besteld. Zal ik te stukken hout uit twee hoeken laten komen of een?
 
Ik zal eens kijken wat ik kan doen dat vanuit de hoek laten komen is wel mooi. Maar ja hoe kom ik voor morgen nog aan takken en stenen. Bladstrooisel is al geregeld had al tijdje geleden besteld. Zal ik te stukken hout uit twee hoeken laten komen of een?
Ik zou eerst kijken met de huidige stukken hout wat er mogelijk is. Daarmee een basis maken en dan kun je altijd weer wat stukken toevoegen. Kwestie van aankijken hoe je het vind staan. Of je nu vanuit 1 hoek gaat werken of vanuit beide hoeken is even beide bekijken wat je mooier vind.
 
Met die stenen weet ik het alleen niet want ik heb niet echt een tempex plaat of iets in die richting dus ze zouden gewoon op het zand komen te liggen.
 
Net utaka gebeld en die willen ze wel huisvesten maar niks voor terug geven. Is dat dan maar zo of moet ik het ergens anders proberen.
 
Ergens anders proberen kan nooit kwaad, maar houd wel de reiskosten enzo in het oog.
 
Ik heb de bak goed heringericht maar het moet nog wel beter wil nog takjes en een palmblad. Palmbladeren kan ik kopen bij Utaka maar hoe kom ik aan die wat dunnere takjes. Vind die takjes namelijk altijd wel mooi. Ook wil ik het water een beetje donkerder maken hoe doe ik dat het best want ik doe nu met balderen uitkoken en dan zowel de bladeren als het water in de bak dit werkt goed alleen na mijn wekelijkse waterwissel van 50% is die kleur gewoon helemaal weg. Dus als ik dat elke week moet doen zit ik met heel veel bladeren. Ook wil ik nog graag van die wat grotere stenen van die bruinen hoe kom ik daar het best aan.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik gewoon takjes afknippen in het bos en ze dan laten weken in warm water? Of moet het een speciale boom zijn en moeten ze nog gedroogd worden.
 
En wanneer weet je wanneer dit drogen klaar is.
 
Ik heb de bak goed heringericht maar het moet nog wel beter wil nog takjes en een palmblad. Palmbladeren kan ik kopen bij Utaka maar hoe kom ik aan die wat dunnere takjes. Vind die takjes namelijk altijd wel mooi. Ook wil ik het water een beetje donkerder maken hoe doe ik dat het best want ik doe nu met balderen uitkoken en dan zowel de bladeren als het water in de bak dit werkt goed alleen na mijn wekelijkse waterwissel van 50% is die kleur gewoon helemaal weg. Dus als ik dat elke week moet doen zit ik met heel veel bladeren. Ook wil ik nog graag van die wat grotere stenen van die bruinen hoe kom ik daar het best aan.
Je water wat donkerder maken kan inderdaad met bladeren en pods. Maar ook turf in je filter is een optie. Bladeren uitkoken hoeft in principe niet. Vaak is een tijd in heet water laten liggen al voldoende. Stenen moet je net tegenaan lopen of anders online bestellen. Kunst is om wat vaker te verversen met minder grote hoeveelheden ipv een grote wissel van 50%.
Kan ik gewoon takjes afknippen in het bos en ze dan laten weken in warm water? Of moet het een speciale boom zijn en moeten ze nog gedroogd worden.
Takjes afknippen is niet een goed idee. Verse takken zul je lang moeten drogen. Wel zou je afgevallen takken kunnen gebruiken, maar moet je wel even checken of het niet verrot is. Wel goed afspoelen als je vanuit een bos hout haalt. Talawa hout is ook een mooie oplossing.
En wanneer weet je wanneer dit drogen klaar is.
Dat duurt best wel een tijdtje.
 
Ik heb nu goede balderen, maar als ik eens in de week nieuwe erin moet doen dan heb ik heel veel bladeren in de bak liggen en ze uiteindelijk niet gebruiken vind ik eigenlijk wel weer zonde. Ik lees bij veel mensen dat ze wel takjes afknippen omdat ze vanaf de grond van alles op zich hebben kunnen denk aan plas van honden en katten etc. Een maand of wat langer laten drogen vind ik niet zo erg, als ik daarmee het risico op dat er iets mis gaat verminder. Want ik zoek een beetje naar dit soort takjes.
 
Dit is een bak van een mede forum lid. Die dunne takjes zoek ik een als ik talawa hout opzoek vind ik andere soorten stukken hout. Wat voor hout gebruik jij voor dit soort takjes?
 

Bijlagen

  • 608AE12C-8FAD-4FD9-9CF8-C1747D4301B3.jpeg
    608AE12C-8FAD-4FD9-9CF8-C1747D4301B3.jpeg
    254.4 KB · Weergaven: 55
Onderstaand een artikel op Aqua info. Geeft een goed beeld van welk hout kan in het aquarium.

 
Grotere stenen zijn best moeilijk te vinden. Soms heb je geluk op marktplaats, iemand die zijn aquarium of vijver stopt en stenen over heeft. In de winkel zijn ze fors aan de prijs. Ik probeer ze op vakantie te vinden, maar kom altijd weer thuis met exemplaren met te veel kalk. Dit moet je altijd even testen met azijn. Je doet wat azijn op de steen en als dit een beetje gaat bruisen hebben ze veel kalk. Veel kalk is niet zo fijn is voor de hardheid van het water.

Bij mij hebben de Cleithracara vandaag afgezet op een maaskei (uit de vijver van mn zus gepikt.) Een tuincentrum met vijver afdeling zou dus wel wat kunnen hebben, maar verkoopt misschien alleen in grote hoeveelheden.
IMG_20221128_201322.jpg
 
@Tirroj dank voor het artikel ik heb het gelezen erg nuttig zal is even binnenkort opzoek gaan. Heb je enig idee hoelang je moet drogen een maand of iets langer ? En hoe weet je wanneer het goed is gedroogd?

@Tjerk ik zal is kijken bij het tuincentrum. Die kalktest ben ik bekend mij. Toch dank voor de tip. Zou jij mij eens kunnen helpen met het helpen van het geslacht bepalen van mijn sleutelgaten ? Hieronder zal ik even foto’s plaatsen. Leuk die eitjes bij jouw. Dat is ook deels wat ik probeer te bereiken met de hele onderneming. Hoelang zijn jou sleutelgaten? En heb je een idee hoe oud ze zijn ?
 
@Tirroj dank voor het artikel ik heb het gelezen erg nuttig zal is even binnenkort opzoek gaan. Heb je enig idee hoelang je moet drogen een maand of iets langer ? En hoe weet je wanneer het goed is gedroogd?

@Tjerk ik zal is kijken bij het tuincentrum. Die kalktest ben ik bekend mij. Toch dank voor de tip. Zou jij mij eens kunnen helpen met het helpen van het geslacht bepalen van mijn sleutelgaten ? Hieronder zal ik even foto’s plaatsen. Leuk die eitjes bij jouw. Dat is ook deels wat ik probeer te bereiken met de hele onderneming. Hoelang zijn jou sleutelgaten? En heb je een idee hoe oud ze zijn ?
Ik heb geen idee hoe lang drogen duurt. Hangt af van de omstandigheden droog je binnen of in de schuur… Ik zou gewoon hout zoeken wat net gevallen is en niet aan het rotten is. Schoonmaken en week of 2 laten liggen … dan eens kijken wat het doet.

Ik heb maaskeien in m’n bak. Gekocht bij intratuin. Je kan ze daar uitzoeken en per kilo afrekenen. In jouw geval zal je niet superveel keien kunnen plaatsen dus zal qua kosten wel loslopen…
 

Terug
Bovenaan