Verandering gedrag na toevoegen "vloeibare CO2"


Dan heeft je bak erg veel nitraat verbruikt want als je 20 mg toevoegt dan zit je in de regel na het toevoegen al snel rond de 30 mg. Maar goed geen bak is gelijk en ook met de EI is het raadzaam om in elk geval de eerste weken voor controle even te testen.
 
Nooit beseft dat je ondanks EI toch een voedingsgebrek kan hebben
Daar zet ik wel heel grote vraagtekens bij.
Ben daarom erg benieuwd naar meer details over de EI die je hebt gebruikt: heb je zelf de oplossingen gemaakt, of heb je een fles gekocht en welk merk is dat geweest?
 
Easy carbo is een don t bij sluierstaarten. Het schijnt ogen en lijf te irriteren wat je kunt zien aan de flits bewegingen.

Het houden van sluierstaarten en een mooie plantenbak gaat het gewoon niet worden. Er zijn je al vele voor gegaan maar wat ik tot nu toe allemaal heb gelezen inclusief gehele apparatuur voor planten gaat het gewoon niets worden.

Wellicht plantenkeus afstellen op je vissen ipv planten belang voor op stellen.

Er zijn wat planten die je redelijk kan houden maar stel je er niet teveel van voor en zo nu en dan gewoon wat nieuwe planten kopen zal veel kosten aan middeltjes en frustratie schelen. Algen is ook gewoon een dingetje en een bankpasje en poetsen is het meest effectief.
 
Ik denk dat Michelle wel een punt heeft met die planten ja. De meeste goudvissen gaan ze vroeg of laat slopen. Bij mij was zelfs anubias niet veilig (de jonge blaadjes). Ik heb planten bij de goudjes maar opgegeven en heb het licht een heel eind teruggeschroefd om geen algen te krijgen. Is gelijk wat rustiger voor de vissen denk ik, met minder verlichting.
 
Daar zet ik wel heel grote vraagtekens bij.
Ben daarom erg benieuwd naar meer details over de EI die je hebt gebruikt: heb je zelf de oplossingen gemaakt, of heb je een fles gekocht en welk merk is dat geweest?
Ik volgde het EI recept van aquariumbemesting.nl door zelf de poeders te wegen en op te lossen.
Door regelmatig te testen kwam ik erachter dat PO4 behoefte wat lager is en de NO3 behoefte juist wat hoger.
 
Het is niet nodig om te gaan testen bij het gebruik vande EI. Ik bedoel; wat is het nut?
Het is juist bedoeld om nooit meer waterwaardes te hoeven meten. En als de alg en/of plantproblemen hebt ligt dat per definitie niet aan de bemesting als je op een correcte manier gebruikt maakt van de Estimative Index

Dat PO4 behoefte wat lager is en de NO3 behoefte juist wat hoger is toch totaal niet relevant bij het gebruik van de EI.
Lager (in dit geval de fosfaat) is in veel gevallen normaal
Maar dat de behoefte aan nitraat hoger ligt dan je doseert (22,5 ppm nitraat) lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat jouw planten nooit meer dan die 22,5 ppm NO3 (kunnen) opnemen.
 
Het is niet nodig om te gaan testen bij het gebruik vande EI. Ik bedoel; wat is het nut?
Het is juist bedoeld om nooit meer waterwaardes te hoeven meten. En als de alg en/of plantproblemen hebt ligt dat per definitie niet aan de bemesting als je op een correcte manier gebruikt maakt van de Estimative Index

Dat PO4 behoefte wat lager is en de NO3 behoefte juist wat hoger is toch totaal niet relevant bij het gebruik van de EI.
Lager (in dit geval de fosfaat) is in veel gevallen normaal
Maar dat de behoefte aan nitraat hoger ligt dan je doseert (22,5 ppm nitraat) lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat jouw planten nooit meer dan die 22,5 ppm NO3 (kunnen) opnemen.
Noem me een wijsneus, maar het heet met reden Estimative Index. Gevallen van X te kort Y te veel komen simpelweg voor als je geen exacte wetenschap toe kan passen.
 
Met de EI test ik incidenteel want met het aanmaken van de poeders kun je ook een foutje maken dus af en toe controle vindt ik niet verkeerd.
 
Door het af en toe testen leer je meer over het verbruik en functioneren van je aquariumplanten. Je kan dan eenvoudig de EI dosering een beetje aanpassen aan jouw aquarium.
 
Nooit heb ik een EI theorie gevolgd. M.i. kan je gewoon uitstekend werken met precieze voedingsprincipes. Moet je dan wel testen? Aanvankelijk zou dat goed kunnen zijn maar goed kijken naar je plantenbestand werkt prima wanneer je weet wat je planten vragen. Mijn planten bleken betere verklikkers dan welke test dan ook.
 
Opzich heeft Benvo gelijk en is het niet nodig om een EI te volgen zolang je maar wel zorgt dat je geen tekorten krijgt. Door ervaring ga je wel leren wat de bak nodig heeft.
Maar goed ik ben wel een voorstander van de EI want zo weet je 100% zeker dat je geen tekorten krijgt en voor luie mensen als mij dus ideaal.
 
Nooit heb ik een EI theorie gevolgd. M.i. kan je gewoon uitstekend werken met precieze voedingsprincipes. Moet je dan wel testen? Aanvankelijk zou dat goed kunnen zijn maar goed kijken naar je plantenbestand werkt prima wanneer je weet wat je planten vragen. Mijn planten bleken betere verklikkers dan welke test dan ook.
Opzich heeft Benvo gelijk en is het niet nodig om een EI te volgen zolang je maar wel zorgt dat je geen tekorten krijgt. Door ervaring ga je wel leren wat de bak nodig heeft.
Maar goed ik ben wel een voorstander van de EI want zo weet je 100% zeker dat je geen tekorten krijgt en voor luie mensen als mij dus ideaal.
Mijn bericht is niet bedoelt als een afwijzing voor EI of welke andere theorie dan ook. Iedereen moet werken op de manier die voor hem/haar het beste resultaat oplevert. Maar ik wilde aangeven dat dit niet alleen noodzakelijk is. Er bestaan meerdere manieren om voor je planten te zorgen. En, als eerder gezegd, hou ik van een effectieve en precieze manier van werken waarbij de planten onmiddellijk laten merken als er al iets zou zijn. En dat is voor mij een zo mogelijk exact en regelmatig voedingssysteem. Als het kan per dag toegediend. Maar daar is inderdaad een zekere ervaring voor nodig.
 
Mijn bericht is niet bedoelt als een afwijzing voor EI of welke andere theorie dan ook.
Dat begrijp ik Ben en iedereen moet het doen zoals hij of zij dit prettig vindt en wat goed werkt. Er zijn meerdere wegen die.......................................;)
 
Dat begrijp ik Ben en iedereen moet het doen zoals hij of zij dit prettig vindt en wat goed werkt. Er zijn meerdere wegen die.......................................;)
...euhh...naar Hellendoorn leiden? Dat klopt hoor, diverse binnen weggetjes waarvan wij hopen dat er niet teveel mensen deze gaan vinden. :):):)
 
Easy carbo is een don t bij sluierstaarten. Het schijnt ogen en lijf te irriteren wat je kunt zien aan de flits bewegingen.
Daarom ben ik met carbo gestopt
 

Terug
Bovenaan