Wat is er nieuw

verandering van filter naar sponsfilter voor Crystal Red nano aquarium.

• Onderwerp starter Onderwerp starter sfcmatt
  • Startdatum Startdatum
S

sfcmatt

Guest
Hoi Iedereen,

Sinds enkele weken heb ik een goed ingedraaide Crystal Red nano aquarium, met als bedoeling om mee te kweken. De aquarium is ingedraaid op een mengeling van osmosewater met gewoon leidingwater en alle waardes zijn goed (na 6 weken in te draaien 😀).

Enkele feitjes:
Inhoud (netto): 20 liter
PH= 6,4
Totale hardheid was rond de 14 dgH
NO2 en No3 en chloor = 0
watertemperatuur: 22 graden
gestart met: 15 garnaaltjes, voorlopig nog geen kleintjes gezien
inrichting: Javamos, Vallisneria Spirallis en hoornblad.
andere bewoners: enkel was gewone slakken die mee zijn gekomen met de planten, die voeder ik aan mijn helena's van tijd tot tijd in de andere aquarium 🙂.

Nu mijn vraag:

Ik ben begonnen met een gewone binnenfilter met een (ongekleurde) nylonkous erover als filter. Nu is het zo dat ik merk dat door de nylonkous die in de filtergroeven raakt, de filter wat verstopt raakt en er nog heel weinig gefilterd water uit komt. Na de filter uit te pluggen en meteen terug in te pluggen gaat dit weer beter voor enkele uren maar is natuurlijk niet fijn om dit dagelijk 3-4 keer te hoeven doen. Ik was aan het denken om een sponsfilter aan te kopen met 2 sponsen (blijkbaar beter voor onderhoud, blijven de bacteri�n altijd in 1 van de twee zitten). Nu is mijn vraag: Hoe lang zou deze sponsfilter moeten indraaien in mijn bak met twee filters? Ik heb hier geen ervaring mee.

Groetjes
Matt

Neem wat grover gaas,, horregaas plastic, kunnen de kleintjes ook niet door.

Laat deze er dan nog in.
en hang de andere er gewoon bij.

Hoef je spons niet uit te knijpen,die je met het binnenfilter.

Dank je bertus, maar hoelang zou de gewone filter er dan nog in moeten?
In een 20 liter bak is dat natuurlijk vervelend om lang 2 filters te hebben, begrijp je?

Zeker tot de sponzen aangeslagen zijn ,dus een weekje.
Neem kleine sponzen, zo 6-7 cm.

Heb het meerdere malen gedaan in garnalenbakkies.. laat de 2 filters samen draaien, 2 weken, soms langer.. te lang? Beter dat, dan te kort.

Dank je Kellemes en Bertus.
Ik ga vandaag nog eens kijken bij mijn aquarium winkel om te zien of ze het op voorraad hebben.

In het geval van een nieuw met een oud filter mee laten draaien is 2 weken toch wel aan te raden idd.
Welk binnenfilter heb je nu dan?

De verschillende soorten sponsfilters die ik had , hadden het nadeel dat ze allen na een tijd gingen verstoppen en dat ik ze dan om de drie weken moest uitknijpen. Ik werk nu alleen nog met HMF de meeste filters werken met een pompje, en 2 filters werken met lucht. Geen verschil in kweekresultaten bij de kweekbakken ( zonder CO2).
Deze filters zijn jaren onderhoudsvrij en geven dus een zeer stabiel klimaat.

Heb het zelf niet zo op sponsfilters en gebruik bij de nanobakjes met garnalen gewoon de Aquaflow100 en onder het dekseltje een stukje panty zodat de kleintjes er daat niet in kunnen gaan.

Ik spoel dat stukje panty om de paar weken even uit.

Ik heb deze filter ge�nstalleerd sinds enkele dagen:
http://www.ebay.com/itm/Biochemical-Bio ... Swv0tVLyu5

Nu draaien de twee filters samen en dit zal zo blijven voor twee weken. daarna haal ik de andere filter er gewoon uit. Ik had momenteel zo iets er in zitten maar dan zonder "regensysteem" en met grotere groeven:
http://www.ebay.com/itm/Aquarium-Intern ... 1173456837

Dank je voor jullie uitleg en hulp, heeft me heel goed geholpen.
ik zie nu trouwens ook dat de garnalen veel actiever zijn en de mannetjes door het aquarium zwemmen als gekken hopelijk een teken dat een vrouwtje wil paren? 😉

groetjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan