Verandering west-Afrika verzameling in 80cm


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
Mijn bakje met Afrika-verzameling (80 cm uit handtekening) begint volwassen te worden, maar ik ben niet echt blij met het vissenbestand.

De lichtoogjes heb ik eergisteren geevacueerd toen ik er weer 1 met missend oog zag die kort daarop door een australe dame werd afgemaakt. Dit is eerder gebeurt, dus die combi lukt niet in mijn bak (het is ook wel een enorme dame voor een australe!)
Verder vindt ik het bestand toch wat rommlig ogen en dat komt deels doordat de visjes wat klein zijn in verhouding tot de bakmaat. Ik vond het een mooier geheel in de vorige (60 cm) versie. Vandaar dat ik nu voor de 80 cm aan het denken ben aan een andere setup met minder, maar wel grotere vissen.

Ik ben al een poos zeer gecharmeerd van de Fundulopanchax sjoestedti. Ik was zelf huiverig om deze in 80 cm te plaatsen (discussie van een paar weken geleden), maar daar kwam ook de zeer uitgebreide en goed gedocumenteerde ervaring van Zeebaars naar voren die met veel plezier o.a. 2 koppels in zo'n 110L bak hield.

Ik zou vooral ook willen weten of er andere west-Afrikaanse bewoners bij de bedenken zijn. De spagaat zal zijn dat in 80cm niet te grote soorten kunnen, terwijl de Sjo's behoorlijk vraatzuchtig zijn. Pelvicachromis pulcher komen dan boven, maar die wil ik niet ivm de oncontroleerbare kweek. De Pelvicachromis taeniatus zijn eerder genoemd, maar hebben volgens mij een iets grotere bak nodig?
 
Nanochromis, Enigmatochromis zijn net zo leuk in iets kleinere dan wel minder agressieve verpakking.
 
Even wat rondgebladerd, maar de Enigmatochromis is alleen de Enigmatochromis lucansi? Volgens Fishbase wordt die maar 4.5 cm, klopt dat? Want in dat geval is die te klein en zal als levend voer eindigen.

Ik ben nog door de Nanochromis familie aan het bladeren. De eerste die geschikt leek is de Nanochromis parilus: 7-8cm groot zou ze uit de bek van Sjo's moeten houden? SF beschrijft dat 60cm genoeg is voor een koppel, dus dat kan in elk geval in mijn 80cm. Ik zoek nog even verder :)
 
Lucanusi wordt wel groter hoor. Kleine 6cm (m) SL en 4,5cm (v) SL zo ongeveer.
 
Maar is een vrouwtje van 4.5 cm niet te klein voor bij Sjo's?
 
Dat zou je misschien Zeebaars moeten vragen.
Maar is wellicht ook wel wat veel van het goede want deze cichliden zijn klieder geval bodemgericht en ook sjo's komen daar graag toch?
 
Is er een grotere killi die niet met ze kruist? Ringbandjes zijn zeker te klein, Dageti's lijken me ook niet veel over te houden. Aan de andere kant kwam ik een beschrijving tegen van iemand die wel heel veel weet te combineren met Sjo's: https://www.ukaps.org/forum/threads/giant-tank-for-killis.21368/page-4. Dat topic gaat wel over een grotere en zeer dichtbegroeide bak, maar hij combineert ze zelfs met de Aphyosemion splendopleure die ik zelf ook sinds kort heb.
 
Hoi Peter,

Ik zou sjo alleen in een speciaal aquarium houden zeker in een 80 cm. Alle vis die door de laadklep van de sjo gaat wordt opgegeten.
Hou er ook rekening mee dat ze veel en grof levend voer willen.
P3094509.jpg

Vis van 12 cm...

Heb je al eens gekeken naar Fundulupanchax deltaensis, prima combinatie met kleine Afrikaanse cichliden.

Groetjes John.
 
Van de deltaensis is minder info beschikbaar. Ik lees dat ze zo'n 8 cm worden en dat is ook beter in verhouding tot de bakmaat (beter dan het kleine grut wat ik heb, en ook beter dan de Sjo's). Ik kan niet echt vinden in elke laag ze het meest vertoeven, maar aangezien het bodemleggers zijn, zal het wel onder en midden zijn? Ook moet ik nog even kijken waar ik ze vandaan kan halen. In welke samenstelling kunnen ze in 80cm? Is een groepje mogelijk?

Hier zouden de Enigmatochromis lucanusi waarschijnlijk goed bij kunnen? Ook een klein groepje om natuurlijke paarvorming mogelijk te maken?

Verder lijkt me de bovenste laag aan het wateroppervlak nog vrij, maar zijn met name ringband dames misschien wat te klein in deze samenstelling? Zou de dageti een alternatief aan het oppervlak zijn?
 
Na wat rondgelezen te hebben, denk ik nu aan de volgende soorten:

Epiplatys Dageti Harbel (Bovenlaag, verkrijgbaar via kweker)
Fundulupanchax deltaensis (Midden/onder? Leverbaar bij Ruinemans. 1 paar? Of 2?)
Enigmatochromis lucanusi (onder/bodem, waar leverbaar? welke aantallen?)

Eventueel heb ik dan nog:
Chromaphyosemion splendopleure (midden/boven, al 1 paar in de bak, maar kan ook naar een andere bak.)
 
Is bovenstaande een goed plan?

Mbt de Enigmatochromis: Is die wel verkrijgbaar?
Ik kan de Pelvicachromis taeniatus wel bij een LFS krijgen. Volgens Seriously fish zou dat ook wel moeten kunnen?

Algemene vraag; Kweken met een ciclide lijkt me wel leuk voor een keertje, maar is kweek bij deze soorten wel te voorkomen? (Ik heb geen zin in bakken vol door ongecontroleerde kweek ;-)
 
Kan Frits die eventueel niet bestellen voor je?
Misschien wel, maar Ruinemans heeft ze bijvoorbeeld niet. Ik heb de vraag uitgezet bij Fremabo.

Is het volgende bestand geschikt:
Epiplatys Dageti Harbel (Bovenlaag, verkrijgbaar via kweker)
Fundulupanchax deltaensis (Midden/onder? Leverbaar bij Ruinemans. 1 paar? Of 2?)
Enigmatochromis lucanusi (onder/bodem, waar leverbaar? welke aantallen? Kan de Pelvicachromis taeniatus ook? Zo ja, in welke samenstelling?)

Eventueel heb ik nog een paar Chromaphyosemion splendopleure (midden/boven), maar die verhuis ik desnoods nog wel naar een andere bak.
 
Volgens mij kun je bij Frits ook vissen van Jaranthana bestellen:
http://www.jarathana.nl/vissen/
Je bent altijd afhankelijk van wat ze nu net op voorraad hebben.

Dank je! Die kende ik niet. Ze hebben (op dit moment) niet de Enigmatochromis lucanusi, maar wel de 2 mooiste varianten van de Pelvicachromis taeniatus (moliwe en kienke)!
 
De belangrijk deel van de oorspronkelijke vraag is een beetje verloren gegaan:

Is het volgende bestand geschikt:
Epiplatys Dageti Harbel (Bovenlaag, verkrijgbaar via kweker)
Fundulupanchax deltaensis (Midden/onder? Leverbaar bij Ruinemans. 1 paar? Of 2?)
Enigmatochromis lucanusi (onder/bodem, waar leverbaar? welke aantallen? Kan de Pelvicachromis taeniatus ook? Zo ja, in welke samenstelling?)

Eventueel heb ik nog een paar Chromaphyosemion splendopleure (midden/boven), maar die verhuis ik desnoods nog wel naar een andere bak.

Wie roept?
 
Iemand? Met name de cicliden hoop ik echt nog meer over te horen.
 
Reageert hier niemand meer?
 
Hoi Peter,

Alleen de Epiplatys en de deltaense heb ik wel eens zien zwemmen, nooit gehouden.
De cichliden heb ik volgens mij zelfs nog nooit gezien.
Geen hulp van mij dus:p.

Groetjes John.
 
Dank je John voor je reactie :).
Ik denk dat ik het cicliden deel dan maar even doorzet naar het cicliden sub-forum.
 
Ik zit hier een beetje vast. De Pelvicachromis kribensis "Kienke" zijn binnen en hebben het erg naar de zin (elders meer daarover :)

Echter, wat rondvragen levert op dat de deltaensis een probleem is. Hij is vrijwel niet (meer) verkrijgbaar omdat het kwekers niet lijkt te lukken deze soort in kweek te houden. Het cynische toeval is dat er 3 weken geleden wel een aanbod op Aquabid was van een kweker uit Glasgow (ongecheckte kokos waar eitjes in zouden kunnen zitten, dus niet een mooi aanbod), op het moment dat ik voor werk in Glasgow was. Maar huidige veiligheidsregels rond handbagage maken het onmogelijk zoiets op een gewoon ticket mee te nemen :-(

Op dit moment zie ik niet waar ik hem vandaan zou kunnen halen. Ik wil nog uitzoeken er wellicht nog Duitse kwekers zijn die hem nog hebben en dan toch een poging doen. Zouden er eventueel nog alternatieven zijn die ook 7-10 cm worden?
 
Callopanchax occidentalis

Groetjes John.
 
Dank! Zijn inderdaad ook mooi, precies de juiste afmeting en ook nog verkrijgbaar, zowel als vis (via een bekend adres) en als eitjes (Aquabid).

Als ik de info van de AKA lees is de kweek behoorlijk uitdagend. In de info van killi-data.org is een beschrijving van de kweek opgenomen die ik wel zie zitten (lijkt erg op de Nematolebias whitei waar ik wel succes mee heb.) Het feit dat het een jaarlijkse killi is, is niet iets wat ik voor deze bak zocht, maar is misschien toch wel leuk. Moet ik eens even over nadenken.

Heb je zelf ervaring met deze soort?


Inmiddels heb ik via de verkoper van de whitei eitjes (Duitsland) geinformeerd naar de deltaensis en hij dacht dat het zou moeten lukken om ze te vinden onder de leden van de DKG. Wellicht dus toch nog mogelijkheden daar!
 
Nog even navraag gedaan naar de Callopanchax occidentalis, maar die blijkt te schuw voor een gezelschapsaquarium?
 
In dat geval zou ik wachten op deltaense. Ik zou ook informeren of hij nog aan een mooie epiplaty zou kunnen komen.

De poropanchax scheeli van mij komen ook voor waar jouw pelmatochromis vandaan komen. Kienke

Groetjes John.
 
En toen stuitte ik ineens op een Duitse webshop: Bitter Exotics.

Hier hebben ze de deltaensis op voorraad, alsmede een grotere Epiplatys soort: Epiplatys olbrechtsi. Nog mooier: Ze zitten vlak over de grens bij Emmen, dus is een uurtje rijden.

Nu kan ik van de "Epiplatys olbrechtsi" niet veel vinden. Alleen de AKA geeft info, en noemt onder de synoniemen Epiplatys fasciolatus, met en zonder de toevoeging "olbrechtsi". Interpreteer ik het goed dat de info over Epiplatys fasciolatus (zonder toevoeging) dus ook van toepassing is? (Op die pagina van seriously fish staat "olbrechtsi" niet bij de synoniemen.)
Als dat klopt, dan is het volgens mij een prachtige Epiplatys om het geheel compleet te maken!
 
Olbrechtsi hoort tot de fasciolatus groep.
Een wat grotere en kleurrijke Epiplaty.
Deze groep epiplatys komen meer richting de kust voor net als de vissen uit het gebied kienke.

Groetjes John.
 
Dan denk ik dat ik van de deltaensis 2 koppels ga halen. Gezien de problemen die men met de deltaensis ondervindt, kan ik maar beter direkt proberen te kweken. Dat kan dan mooi om-en-om.

Hoe zijn de olbrechtsi wat groepsgedrag betreft? Ik heb de kleine broertjes (ringbandsnoekjes) als 3m/3v en als 4m/4v gehad en mij viel op dat de grotere groep het veel beter doet met minder aggressie. Echter, de olbrechtsi zijn wel 2x zo groot. Ik denk dat ik ivm de kosten ook maar begin met 2 koppels en daar ook eerst mee ga kweken. Dan zie ik gaandeweg wel wat er in de gezelschapsbak past.
 
Hoi Peter,

Ik zou twee mannen en drie vrouwen epiplaty kopen.De annulatus vind ik de agressiefste.

John.
 
De verkoper werkt per paar, dus ik kijk wel even hoe dat uitpakt.

Ik heb nog even geinformeerd maar de herkomst van de deltaensis. De dieren die hij verkoopt zijn nakomelingen uit een lijn die al heel lang loopt bij de DKG. Hij zegt dat er op dit moment ook nieuwe import in kweek is en dat hij wel kijken of daar aan te komen is.

Wat is het verstandigst? Een oude lijn waarvan de kweek loopt en de eigenaardigheden goed bekend zijn? Of frisse import die mogelijk sterker is, maar ook voor verrassingen kan zorgen?
 
Gisteren heft er een grote verandering plaatsgehad. Het grotere alternatief voor de Epiplatys annulatus is de Epiplatys olbrechtsi geworden. Deze wordt 8-10 cm groot. Ik was op zoek naar de Fundulopanchax deltaensis, maar die waren lastig te krijgen. Gisteren was ik op bezoek bij een kweker waar ik ze bested had. Echter, wat wil het (on)geval: die heeft eergisteren al zijn deltaensis in een ongeluk bij het verschonen van zijn deltaensis verloren :-(

Hij drong (niet voor het eerst) aan om toch ook de Fundulopanchax sjostedti te overwegen. Hij bleek een variant te hebben die net wat kleiner blijft en naar zijn mening wel zou moeten passen. (Hij maakte zich meer zorgen om de agressie van de kribensis.) Hij was daar zo van overtuigd dat ik een kweekpaar voor niets meekreeg. Het is de Loé variant en ik moet zeggen dat ze zich erg schuw zijn. Verder zijn de andere vissen dusdanig groot dat de Sjo's ze ook niet in de bek zullen kunnen krijgen. Mocht het toch lastig worden, dan gaan ze naar zolder. Ik vind ze er namelijk wel fantastisch uit zien!

Ik zal zo nog een paar snelle shots van de smartphone posten in mijn fototopic.
 

Terug
Bovenaan