Wat is er nieuw

Verbergen heater

HJ Boerman

Well-known member
Lid geworden
25 augustus 2008
Leeftijd
44
Beste medehobbyisten,

Ik zou graag mijn heater willen verbergen. Kan ik deze in een zwarte pvc pijp doen en dan als geheel samen met de filterinlaat maken? Of is dit een slecht idee... Of misschien door een T-stuk een oppervlakte afzuiger maken en hierin de heater stoppen?

Hobbygroet,

Henk-Jan

Dag Henk-Jan,

Je moet ook altijd opletten dat de heater nog goed kan functioneren, en echt doen waarvoor dat ie dient. Als je hem wilt gaan afsluiten, dan moet je hem inderdaad net voor de instroom, of aan de uitstroom van je filter plaatsen. Anders is je filter te veel geïmmobiliseerd, en kan die ook het water niet meer verwarmen zoals dat moet. Zo kan je bijvoorbeeld kijken naar Juwel aquariums, die hebben dat ook ingebouwd in hun filters, zodat deze ook mooi weggewerkt is.
Zij gaan ook van het principe uit dat al het water langs de instroom binnenkomt, eerst langs de heater voorbijstroomt en dan gefiltert wordt. Zo is de temperatuur die uit de uitstroom komt de correcte temperatuur, en is er in het algemeen een contstantere/stabielere temperatuur in je bak.
Is het dit wat je bedoelt?

Je kan met wat pvc ook je heater extern opstellen.
Althans neem aan dat het hier over een inlaat van een extern filter gaat?

Met wat geknutsel moet de filter inderdaad best weg te werken zijn in de instroom van een extern filter, of zoals wouter al zegt kan je de heater dan ook helemaal extern plaatsen. Het liefst doe je dat dan in-line met de uitstroom van je externe filter.

Hieronder een topic van gebruiker Akwarium die dit zelf gedaan heeft en de stappen beschreven:
https://aquaforum.nl/threads/diy-externe-inline-verwarming.165139/

Tja, ik heb t topic van de inline heater al voorbij zien komen, maar ik zou m toch liever in het aquarium houden ivm lekkage en dergelijke....

Tja, ik heb t topic van de inline heater al voorbij zien komen, maar ik zou m toch liever in het aquarium houden ivm lekkage en dergelijke....

Dan kan je ook nog denken aan een cover.

https://www.zoomalia.nl/dierenwinkel/superfish-heater-cover-voor-verwarmingselement-p-46085.html
Wanneer je het ding in een PVC pijp zou zetten en die koppelen aan de filteruitstroom dan heeft dat ook weer nadelen voor je waterdistributie en debiet. Daarbij zou de PVC buis zo dik moeten zijn dat de stroming er omheen valt wat het geheel er ook niet mooier op maakt. Wanneer ik de keuze zou moeten maken dan zou ik de heater of extern hebben of met een de een of andere cover verbergen.

Ik heb in mijn Rio 180 een verwarmingselement hangen. Deze heb ik rechts achterin geplaatst en is nu niet meer zichtbaar door alle beplanting die er voor is gegroeid. Op deze manier kun je hem ook wegwerken natuurlijk.

Bij beide oplossingen is natuurlijk de vraag hoe wordt de stroming rond het element beïnvloed.
In de aangedragen oplossing van wouter is deze denk ik beter of het idee na de uitlaat van het filter plaatsen zo voorkom je vervuiling van het element gebeuren vermoed ik.

Ik heb het element rechts achterin onderin de bak gehangen vlak naast de inlaat van het filter. Als het warme water opstijgt naar boven wordt het daar weer door de filter uitlaat rondgepompt door de bak. Aan de overkant (links) zit weer de spraybar die het water op een hoek van ongeveer 30-40 graden naar beneden drukt.
Mijn verwarmingselement heb ik sinds de opstart, toch al weer flink wat maanden, nog niet schoon hoeven maken, die ziet er helemaal schoon uit nog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan