Verbetering co2 opstelling


Stap 1.

Controleren dmv onderdompelen of er niets lek is. Ik heb een lekke bellenteller gehad. Helft CO2 weg.

Stap 2.

Controleren of je volledige oplossing hebt van de CO2.

Stap 3.

KH verlagen tot 3à4. Dit omdat het grootste deel van je CO2 nu in pH verlaging gaat zitten. En pas als de pH laag genoeg is, gaat het CO2 gehalte toenemen. Bij hogere pH (dus KH) heb je minder CO2 in het water. En meer HCO3.

Zie

AD7942A6-EA9E-4DF9-B041-604751A2D464.jpeg



Doorgaans hebben de meeste bellentellers wel ongeveer dezelfde belgrootte in water welteverstaan.
Dit heeft met de opwaartse druk te maken. De bel zal pas loslaten, als er ongeveer eveveel CO2 in de bel zit.

Echter in glycerine of minerale olie is dit heel anders. Daar heb je ongeveer 1,5 tot 2x minder bellen nodig.
De bel heeft meer opwaartse druk nodig om los te komen, dus er zit meer CO2 in iedere bel.

Tevens heeft de tegendruk van een atomizer ook invloed op de bellen. Niet zozeer op het aantal bellen, maar meer op het gewicht van iedere bel.
Het aantal gram CO2 per volume eenheid (inhoud bel) is rechtstreeks evenredig met de druk in het systeem.

Een gascylinder van 2 liter. Bevat bij 10 bar dus 10x20 liter aan gas.
En als dit gas vloeibaar wordt boven de 55 bar. Dan wordt de inhoud nog groter.

Dit even ter aanvulling.
 
Dus je kan stellen dat er in elke bel die wij gebruiken evenveel co2 zit ongeacht het formaat van de bel. Bij zowel een inline diffuser als een flipper zal er in elke bel dus zo n beetje evenveel co2 zitten.
 
@biljoenblik onderdompelen wordt moeilijk maar van mijn co2 lekt er niets dat weet ik zeker. Enkel zou miss wel de darm aansluiting kunnen van mijn inline diffusor. Maar dan zou er ook water moeten lekken dus denk dat het uitgesloten is nietwaar?

Stap 2 is natuurlijk wel een feit niet alle bellen worden opgelost en een groot deel gaan rechstreeks aan het oppervlakte hangen. Miss omdat ik er juist teveel bellen door sas? Heb de slang al 2x zolang gemaakt om langere oplostijd. Geen idee hoe ik de bellen volledig kan laten oplossen. (Voor mijn filter plaatsen ben ik geen voorstander van) kh verlagen kan ik ook proberen Gwn met nog wat extra osmose zou hij ook alweer wat moeten dalen.


Bedankt voor je hulp! Ik ga vandaag eens proberen terug naar 100 bellen te gaan miss als ik er minder doorjaag ze wel volledig oplossen en terug groen wordt
 

Terug
Bovenaan