Wat is er nieuw

Verbod op reptilen beurzen

frog

Well-known member
Lid geworden
9 september 2023
Leeftijd
71
Voor wie het nog niet vernomen heeft de tweede Kamer in Maart 2026 een motie aangenomen voor een verbod op Reptielenbeurzen die ja zeg maar voornamelijk in Houten ( Utrecht) plaatsvonden.Bron AD nieuws via internet.
Voor verdere info google maar even op Reptilen beurzen verboden.
Erg jammer deze beslissing, was zelf jaren lang een fervent bezoeker, weer een inkrimping van de hobby,,Whats next.

Ik hoorde het ja. Het is wel een drastische maatregel zeg. 🤔 Ik ben helemaal vóór strenge regels om het dierenwelzijn op orde te houden (bijv bij Vivarium vind ik het achterlijk dat sommige verkopers de vissen in zakjes op een tafel leggen... waarom mag dat?) maar het lijkt wel of ze geen zin hadden in tussenstappen en een verbod makkelijker vonden. Niet goed voor de hobby.

Heb me er ff in verdiept ook, komt vanuit PVV Martin Graus en de PvdD. Maar ja, het is natuurlijk ook wel een beetje de schuld vd handelaren als je met slangen en andere grotere dieren in kleine bakjes aankomt. Ben er zelf 1x geweest in houden op een DN dag, en daar zitten de kikkertjes ook vaak in kleine bakjes, al hebben die wel meer bewegingsruimte dan bijv. een slang.
En wat krijg je als ze het gaan verbieden? Dan wordt het waarschijnlijk in schuurtjes of andere plekken verhandelt.
Verbieden ia niet de oplossing denk ik, maar regels geven mbt huisvesting. Vogels en pluimvee mag ook niet meer in te kleine hokken tentoongesteld worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Albert ik denk niet dat dit schuurtjes werk wordt, voor elke verhandelde kikker heb je een overdracht formulier nodig, deze hobby sterft langzaam uit.Ook met de reptilen.
En daarbij ook weer veel handelaren die Palludaria bouwen en aanverwante artikelen verkopen gaan stoppen.Een keer per Jaar was er een grote beurs in houten maar dat is sinds kort verleden tijd.
Gaan weer wat arbeids plaatsen verdwijnen en bijbehorende winkels.

De volgende zet is ( let maar op) dat zee-water vissen en levende toebehoren ook een klap gaan krijgen er hoeft zomaar een import verbod te komen en dan ligt dit ook weer stil, over het zoetwater gebeuren maar effe te zwijgen, wij hebben met zijn allen een langzaam uitstervende hobby.

Over 20 jaar weet niemand meer dat aquariumvissen en reptilen/ kikkers houden ooit een hobby was.

Sorry voor mijn donker vermoeden, let maar op.

Albert ik denk niet dat dit schuurtjes werk wordt, voor elke verhandelde kikker heb je een overdracht formulier nodig, deze hobby sterft langzaam uit.Ook met de reptilen.
En daarbij ook weer veel handelaren die Palludaria bouwen en aanverwante artikelen verkopen gaan stoppen.Een keer per Jaar was er een grote beurs in houten maar dat is sinds kort verleden tijd.
Gaan weer wat arbeids plaatsen verdwijnen en bijbehorende winkels.

De volgende zet is ( let maar op) dat zee-water vissen en levende toebehoren ook een klap gaan krijgen er hoeft zomaar een import verbod te komen en dan ligt dit ook weer stil, over het zoetwater gebeuren maar effe te zwijgen, wij hebben met zijn allen een langzaam uitstervende hobby.

Over 20 jaar weet niemand meer dat aquariumvissen en reptilen/ kikkers houden ooit een hobby was.

Sorry voor mijn donker vermoeden, let maar op.
Eens en herkenbaar als oud agrariër is het verhaal precies hetzelfde als ik denk aan vroeger, de gezelligheid in de Brabanthallen van toen.

Nu zijn het de reptielen en amfibieën, zometeen de vissen, dan de overige huisdieren met haren en veren. Over de bamibakjes, als jij met jouw kat of ander klein formaat huisdier naar de dierenarts gaat, stop je die ook tijdelijk in een klein vervoerskistje. Het wordt problematisch als zo’n dier zijn hele leven in een te kleine ruimte doorbrengt. Wie slangen gehouden heeft weet dat ze grotendeels van de dag opgerold in een schuilplaats liggen, helemaal zichzelf ingeklemd. Blijkbaar voelen ze zich prettig in een kleine, donkere ruimte. Op zo’n beurs is het wel klein, maar niet donker. Ik denk dat dat laatste meer stress geeft dan dat bakje op zich.
Punt is: hoe meer we weten over dieren hoe meer ons geweten ons in de weg gaat zitten (bij velen dan). Soms is het makkelijker om niet teveel te weten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan