Verbouwing aanpassen i.f.v. aquarium?


J

Joooke

Guest
Binnenkort starten we hier met uitbreiding/ verbouwing van de woning.
Daarna komt er (eindelijk!) een nieuwe bak.
Afmetingen ongeveer 250 x 50x 40.
Ik blijf echter twijfelen over het volgende:
Een afvoer voorzien op de plaats waar de bak zal komen OF opnieuw verversen door afhevelen naar een uitgietbak die in de ruimte ernaast zal zijn (5,5 m te overbruggen)
Idem voor aanvoer vers water.


Wat zijn volgens jullie voordelen/ nadelen?
Aan wie aanvoer/ afvoer bij de bak heeft geplaatst: Op welke hoogte zit die? Werken jullie dan via de buizen van het filtersystem of op een andere manier?
 
Zou met een bioloog gaan werken en dan de afvoer naar het riool via de bioloog doen
 
Een kraan naast of boven de bak is wel heel erg handig voor verversen. Afvoer hetzelfde verhaal.

Wel even bedenken of er geen water vanauit het riool terug kan de bak ik. In de praktijk moet het dus niet de laagste afvoer in de buurt zijn.

Voor je kraan wil je niet dat er bij verlies van druk water in de leiding gezogen kan worden. Dus als je met een slang werkt dan er een gat in boven de waterlijn.
 
Heb bij de 250 een verbinding gemaakt naar het riool afsluitbaar via kogelkraan
vullen gaat via een 25 mm pvc buis die via een thermostaatkraan bij de cv ketel Boven geplaatst is
heb wel een bak doorvoer in de bak zitten voor het riool en inlaat filter gebeuren.
1616361030133.png
zou niet ander meer willen
 
Wat Nicolientje al zegt: als je een bioloog zou gaan gebruiken, is het ideaal om zo'n ding te combineren met een lage afvoer. Mits je er (inderdaad) op let dat er geen water in die pijp kan komen afkomstig van een andere bron, zoals je vaatwasser... Dankzij wasmiddelen blinkend schone vissen hebben is ook weer zoiets.... ;)

Je hebt wel een fijne positie in de zin van dat je nu alles nog kan verbouwen/aanpassen naar wens. Ik zou je dan zeker aanraden om die aan- en afvoer in te bouwen. Scheelt je tijd en hernia's met verversen.

Zelf heb ik geen huis waaraan veel verbouwd kan/mag worden. Ik heb wel een washok dat grenst aan de aquariumkamer. In de muur ertussen heb ik gaten geboord op +- 75 cm hoogte. Zowel vóór de muur als in het stuk erna (washok) is er een aardig verval in de waterstroom, voor het aansluit op de open afvoerbuis van de wasmachine. Op die manier geen kans op inmenging van zeepwater.

De afvoer zelf bestaat uit PVC. De ene bak loost er water in via het bioloog (de aansluiting links op foto 1) en de andere bak heeft een directe horizontale doorvoer met een slang eraan.

Hoe je e.e.a. inricht ligt maar net aan je doelen. Wil je enkel afhevelen, of wil je echt partijen water kunnen wisselen met het opendraaien van een afvoerkraan...

Hier foto aquariumkant, en foto aansluiting washok. Schoonheidsprijzen verwacht ik er niet mee te winnen. xD

20210321_215941.jpg


20210321_220247.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie maar 1 nadeel in aan/afvoer bij je bak...
Je kan niet zomaar je bak ergens anders zetten 😁
Die kan je toch al niet tillen, voor een bakje van 30 liter ga je geen voorzieningen maken lijkt mij maar een bak van twee meter levert het je een hoop tijd op als je het wel doet.

Een bak verplaatsen is toch al heel veel werk en de muur die er achter vandaan komt moet je waarschijnlijk toch al opknappen. Die afvoer en waterleiding buiten zicht weer afdoppen en de gaten dichtsmeren is niet ongelooflijk veel extra werk.
 
Denk toch wel dat de riool aansluiting en de thermostaat kraan onder m’n aquarium een van de beste upgrades zijn geweest..
500L verversen was met 1,25-1,5 uur gedaan.
Ik zou nooit meer anders willen, ook niet met kleinere bakken..
Als een 50% wissel al meer word dan 4 emmers ben ik er klaar mee XD
 
Voorlopig denk ik niet om er een bioloog onder te zetten...
Stel dat ik dat wel zou willen, is een of andere vorm van terugslagklep een optie? (om te voorkomen dat rioolwater in de bak kan terechtkomen)

De afvoer zou idd zowel voor afhevelen als voor grote waterwissel zijn. Maar qua installatie zal dat pas moeten uitgewerkt worden in de kast onder mijn bak, en nu nog niet denk ik?

Thermostaatkraan klinkt ook wel interessant. Maar dat is dan zowel koud als warmwaterleidingen trekken...
Aan de achterkant van de muur komt de wasmachine, dus leidingen liggen niet al te ver weg, enkel misschien ook warm water tot daar leggen.

Mag die aanvoer onder de bak zitten, of niet?
 
Voorlopig denk ik niet om er een bioloog onder te zetten...
Stel dat ik dat wel zou willen, is een of andere vorm van terugslagklep een optie? (om te voorkomen dat rioolwater in de bak kan terechtkomen)

De afvoer zou idd zowel voor afhevelen als voor grote waterwissel zijn. Maar qua installatie zal dat pas moeten uitgewerkt worden in de kast onder mijn bak, en nu nog niet denk ik?

Thermostaatkraan klinkt ook wel interessant. Maar dat is dan zowel koud als warmwaterleidingen trekken...
Aan de achterkant van de muur komt de wasmachine, dus leidingen liggen niet al te ver weg, enkel misschien ook warm water tot daar leggen.

Mag die aanvoer onder de bak zitten, of niet?
Aanvoer kan onder de bak, vanaf je thermostaatkraan kan je dan vullen via je bioloog of met een slang je bak in.

je riool zou niet zomaar terug moeten kunnen lopen in je aquarium.
Maar een terugslagklep kan, dan vervang je te veer voor een pingpong balletje en dan drijft de klep dus op het water wat in de leiding staat
 
Aanvoer kan onder de bak, vanaf je thermostaatkraan kan je dan vullen via je bioloog of met een slang je bak in.

je riool zou niet zomaar terug moeten kunnen lopen in je aquarium.
Maar een terugslagklep kan, dan vervang je te veer voor een pingpong balletje en dan drijft de klep dus op het water wat in de leiding staat
Ga je dan niet beter voor een open verbinding? Zo'n terugslagklep zie ik niet lang goed afsluiten in deze omstandigheden.
 
Ga je dan niet beter voor een open verbinding? Zo'n terugslagklep zie ik niet lang goed afsluiten in deze omstandigheden.
Normaliter ga je voor een sifon en afschot in de leiding.
Dat is vaak wel voldoende, maar als je gemoedsrust wil kan je een terugslagklep plaatsen in een staande leiding
 
Voorlopig denk ik niet om er een bioloog onder te zetten... (...)

De afvoer zou idd zowel voor afhevelen als voor grote waterwissel zijn. Maar qua installatie zal dat pas moeten uitgewerkt worden in de kast onder mijn bak, en nu nog niet denk ik?
Wordt de bak die je binnenkort krijgt, op maat gemaakt? Want dan kan je de maker evt vragen er een gat voor je in te boren. Ik zou dat dan in de zij- of achterkant laten doen. Afvoer eraan met een kraantje ertussen en klaar. 🙃 (Ja, en een roostertje ervoor zodat niet alles erdoor kan.)
 
Een open verbinding is wel het mooiste. Echter heb ik een vaste afvoer in de bak. Die afvoer is (veruit) de hoogste op de hele verdieping en de eerste vier meter zijn exclusief voor het aquarium. Wil daar ooit water door terug stromen moet er wel heel erg veel tegelijk mis gaan.

Achteraf had ik er ook wel warm water willen hebben, met een waterwissel in de winter komt er wel erg veel koud water de bak in. Sinds ik continue wissel met de kraan op een kiertje is dat kou probleem wel over maar het kost vrij veel stroom om dat wisselwater op temperatuur te krijgen.
 
Een open verbinding is wel het mooiste. Echter heb ik een vaste afvoer in de bak. Die afvoer is (veruit) de hoogste op de hele verdieping en de eerste vier meter zijn exclusief voor het aquarium. Wil daar ooit water door terug stromen moet er wel heel erg veel tegelijk mis gaan.

Achteraf had ik er ook wel warm water willen hebben, met een waterwissel in de winter komt er wel erg veel koud water de bak in. Sinds ik continue wissel met de kraan op een kiertje is dat kou probleem wel over maar het kost vrij veel stroom om dat wisselwater op temperatuur te krijgen.
In m'n opgroeiruimte had ik ook eerst continu verversing. Dat had 2 problemen.
Door het lage debiet ging de gasboiler niet aan en kwam er dus enkel koud water uit de kraan. En daar het koudwater vissen zijn staan die bakken op kamertemperatuur.Maar door dat koude water bleef de bak een graad of 4 lager... wat niet goed is voor de opgroeiende vissen.

Het probleem heb ik opgelost door er een besproeiingsmodule tussen te steken.
Nu wordt er 2x daags, gedurende 1u, aan een hoger debier ververst met water die de kamertemperatuur benaderd.
 
Die een a twee liter per uur kan de temperatuur niet echt laten zakken denk ik maar ik heb dan ook wel bodem verwarming die de zaak rond de twintig graden weet te houden.
 
Die een a twee liter per uur kan de temperatuur niet echt laten zakken denk ik maar ik heb dan ook wel bodem verwarming die de zaak rond de twintig graden weet te houden.
Hier ging er 150ml per minuut in, 9 liter per uur. Maar dat wel op een 800l bak.
 
Heb me ondertussen beseft dat al ons warme water geen kraantjeswater is, maar water uit een steenput in de tuin.
Dat zal niet goed zijn voor het aquarium... Ik ga dus enkel met koud water kunnen vullen
Maar ik denk wel een tweede leiding (voor warm water) te leggen. Wie weet dat er in de komende jaren iets veranderd qua watergebruik, dan kan ik nog altijd kiezen om met een mengkraan te werken.
Een leidingetje meer of min maakt geen groot verschil, en wie weet dat ik die in de toekomst toch nog kan gebruiken.
De exacte maten van de bak weet ik nog niet, ook niet of ik hem zal laten maken of dit samen met mijn man probeer...
Verbouwingen gaan, gok ik, een jaartje duren. Daarna zal er nog wel wat ander werk zijn. De bak zelf zal nog even moeten wachten (en ik afkicken dus)

Bedankt voor de tips, we passen het bouwplan nog een klein beetje aan en hopen er binnen een week of 6 aan te kunnen beginnen.
 
Hoezo zou dat water onbruikbaar zijn?
 
Ik heb gewoon een afvoerput in de vloer op 1,5 meter van de bak .
Is meer aangelegd mocht de bak ook lek slagen , dat het meeste water daar direct in verdwijnt .
Met een 25 tot 40mm slang kan je snel water dumpen .
Gebruik het echter niet veel . Ik ben niet zo een ververser .
 
Gewoon als gat de kruipruimte in? Of daaronder aangesloten op een leiding?
 
je kan ook rimma een schroefdop op de riool aansluiting zetten.
en die openen als het nodig is.
 
Aan en afvoer van water is onze beste investering ooit.

Wat betreft de bak zelf. Bewuste keuze voor maar 40cm hoog? 2.5 meter is een hele mooie lengte maar door de geringe hoogte sluit je namelijk wel veel grotere cichliden als maanvissen of discus (naar de toekomst toe) uit.
 
Hoezo zou dat water onbruikbaar zijn?
Ik ken het labo-verslag niet meer vanbuiten, maar ik weet nog dat het water meerdere "vervuilingen" heeft die wijzen op ofwel overvloedig bemestende boeren als buren ofwel een lekke beerput in de buurt.


Aan en afvoer van water is onze beste investering ooit.

Wat betreft de bak zelf. Bewuste keuze voor maar 40cm hoog? 2.5 meter is een hele mooie lengte maar door de geringe hoogte sluit je namelijk wel veel grotere cichliden als maanvissen of discus (naar de toekomst toe) uit.
Idd bewuste keuze voor maar 40cm hoog. Mijn huidige bak heeft dezelfde hoogte en diepte. Ikzelf ben niet van de grootste, en met deze maten kan ik nipt nog werken op de bodem tegen de achterwand (staand op een bankje).
Ik vrees dat ik de achterste strook van de bak anders niet deftig zal kunnen onderhouden in geval van nood aan afhevelen of snoeien/ herplanten
 
Ik ken het labo-verslag niet meer vanbuiten, maar ik weet nog dat het water meerdere "vervuilingen" heeft die wijzen op ofwel overvloedig bemestende boeren als buren ofwel een lekke beerput in de buurt.
Ahha, dat maakt het dus ook meteen ongeschikt als drinkwater?
 
idd.
Zelfs niet ok om aardappeltjes in de koken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan