Verbouwing/herinrichting, makkelijkere planten


E

Eremetaal

Guest
Ik ben inmiddels langzaam gestart met een nieuw beplantingsplan te maken. De bedoeling is om vooral voor wat sterkere/minder moeilijke planten te gaan. Inspiratie haal ik voornamelijk uit starterspakketten van aquaplantsonline. Helaas heb ik zelf nogal wat moeite met het inbeelden hoe iets eruit gaat zien, dus advies is van harte welkom.

Planten die ik er in ieder geval in wil/ga zetten :

- Ludwigia mullertii
- Alternanthera reinecki
- Anubias nana mini
- Hygrophila polysperma
- Ceratopteris thalictroides
- Lobelia cardinalis

Huidige situatie :

h-xVZBFOXv5yVK1hNvDLIhAccRSUECAd.jpeg

(Staat momenteel nog ietsje meer in maar die gaan eruit omdat die ook dermate zijn aangetast dat ze het niet gaan redden.) Verder heb ik nog een Riccia achterwand en de Echinodorus altberger die volgens mij nog aan het transformeren is naar zijn submerse vorm. Met de planten die er staan wil ik bij het opnieuw planten ook nog schuiven, maar daarin zit nu weer juist het probleem ik heb weinig talent/oog voor hoe, wat, waar. Dus graag tips.
 
Eremetaal zei:
- Alternanthera reinecki
- Anubias nana mini
De eerste houdt van veel licht. Zet die dus pal onder een lamp indien mogelijk.
Anubias houdt juist niet van veel licht. Zoek er een schaduwplek voor.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Eremetaal zei:
- Alternanthera reinecki
- Anubias nana mini
De eerste houdt van veel licht. Zet die dus pal onder een lamp indien mogelijk.
Anubias houdt juist niet van veel licht. Zoek er een schaduwplek voor.

~ Ivo

Ok, het is de bedoeling om met de anubias een straatje te maken dus moet ik zorgen voor een plant die daar als soort van dak boven gaat hangen, tips ?
 
ik ben groot fan van vallisneria wat betreft makkelijke planten die overhangen. Het zijn lange slierten die met de stroom meehangen, dus als je tussen je uitstroom en de anubias daar wat van plant hangen ze vanzelf snel genoeg eroverheen.

Waar ga je de anubias opzetten, als je er een straatje van wilt maken?
 
Eigenlijk ben ik van plan het gewoon in het fijne grind te zetten maar als dat niet geschikt genoeg is heb ik nog wel een mooie houtstronk om ze op vast te maken.
 
De wortelstok moet in ieder geval boven de bodem uitkomen, anders gaan er dingen rotten.
 
Mascha&Ivo zei:
De wortelstok moet in ieder geval boven de bodem uitkomen, anders gaan er dingen rotten.

Precies, daarom vroeg ik het. Anubiassen (anubii?) zijn geweldige plantjes, maar ik zou ze niet zo hop in het grind zetten. Ze komen ook mooier uit als ze ietsie hoger staan zodat het blad wat kan hangen vind ik. Je zou gewoon wat lage takken kunnen neerleggen en het daar op zetten? Heb je meteen geweldige verstopplekken voor eventuele bodembeestjes die je hebt. En je kan er mooi diepte mee creeren als je voor de look van een straatje wilt gaan.
 
Klein opzetje gemaakt (in paint :p ) om mezelf en jullie een idee te geven :

LvzdsNYQto6ztTq5jMqdRmsLIeOK4yap.jpeg
 
Lijkt me leuk. Ik ben zelf alleen huiverig voor rode planten omdat die nogal wat licht schijnen te willen. Je schrijft dat je vooral voor 'makkelijk' wilt gaan, maar die definitie is natuurlijk voor iedereen anders (ik vind CO2 al een lastige toestand waar ik nog niet aan durf ;) ).
 
Astilaroth zei:
Lijkt me leuk. Ik ben zelf alleen huiverig voor rode planten omdat die nogal wat licht schijnen te willen. Je schrijft dat je vooral voor 'makkelijk' wilt gaan, maar die definitie is natuurlijk voor iedereen anders (ik vind CO2 al een lastige toestand waar ik nog niet aan durf ;) ).

Die lotus heb ik denk ik al een half jaar en is al meerdere malen verplaatst en was zelfs ooit na een flinke snoeibeurt geen blaadje meer te zien maar hij komt keer op keer weer terug, erg sterk plantje. Dus daar maak ik me niet echt zorgen over.
 
Oh fijn! Lijkt me een mooie plant. Ben benieuwd :)
 
741136intercooler_0_82_plantenschema.jpg


Plantenschema's zijn altijd leuk om te maken :)
 
Leuk dat je de moeite hebt genomen om zo'n schema voor me te maken. Daar kom ik alweer heel wat verder mee. De Helferi gaat het helaas niet worden voor mij, ik heb hem nu maar krijgt op de voorgrond te weinig licht. En welke plant is het tussen de stricta en sterkruid/vaantjesplant ?
 
Ik heb wel wat op- en aanmerkingen:
- Vallisneria gigantea in een 80cm bak? Lijkt me niet werken of zit ik er ver naast? Vond zelf het Braz. klimop een erg goed idee op die plek.
- Hou er verder rekening mee dat een beetje lotus veel meer ruimte claimt dan ik in alle opzetjes getekend zie.
- Denk ik dat 5 soorten planten op de achtergrond te druk wordt en dus te veel is, zeker omdat er ook nog de filterbehuizing zit. Wij hebben hier op de achtergrond drie aoorten planten en ik heb al moeite met het idee van een vierde.
- De NBAT hanteert als stelregel (max.) ��n soort plant per 10 centimeter voorruit. Natuurlijk zal daar iets op aan te merken zijn, zeker door de gevorderden. Maar waarom niet dit eens als uitgangspunt nemen om vervolgens stukje bij beetje te schaven. En ook al is die regel niet heilig, er is een goede achtergrond voor (die zal zijn: de rust bewaren).

Denk al met al eens na over:
- 3 soorten op de achtergrond
- 2 soorten op de voorgrond (Crypto en Anubias)
- 2 soorten in het midden, op de sterke punten (gulden snede), de rode Lotus en de Echinodorus die je al had.

~ Ivo
 
Hoe groot is de voorruit van een 110l aquarium, wist dat niet uit me hoofd. Is dus een 80cm.

Die andere plant linksboven is gewoon de stricta, had wel wat meer me best mogen doen om de kleuren te matchen:p

Heb de ervaring dat de gigantea veel makkelijker is als de spiralis. Die verslijmde bij mij altijd. En de valliniseria is altijd heel erg makkelijk snoeien, dus leek mij het beste. Maar als de spiralis het gewoon goed doet in je bak hier zeker niets aan veranderen :)

Braziliaanse klimop ben ik persoonlijk niet zon fan van, die werden bij mij nooit een volle bos, maar elke bak is in deze anders, dus gewoon proberen.

Die stelregel van NBAT vind is een hele mooie ivo, ooit inderdaad wel eens gelezen, maar al weer vergeten, geeft zeker stof tot nadenken!
 
Terwijl ik het schreef dacht ik er aan onze 'plantenbak' eens te bekijken. Hoewel zeker geen standaard hollandse plantenbak - 'rimboe', what's in a name ;-) - toch aardig.

Mascha&Ivo zei:
Flora
Microsorum pteropus
Ludwigia sp. 'mini super red'
Vallisneria spiralis
Anubias barteri var. 'nana'
Nymphaea lotus var. 'red'
Cryptocoryne retrospiralis
Vesicularia montagnei
Helanthium tenellum
Pistia stratiotes
9 soorten, 'officieel' dus eentje te veel. MAAR: ik denk dat ik er voor mezelf uit bent dat drijfplanten (bij ons Pistia) en een plukje mos her en der opgebonden (Vesicularia montagnei) niet mee zouden moeten tellen bij deze regel.

Intercooler zei:
Heb de ervaring dat de gigantea veel makkelijker is als de spiralis. Die verslijmde bij mij altijd. En de valliniseria is altijd heel erg makkelijk snoeien, dus leek mij het beste.
Ik doelde vooral op de grootte van de gigantea en de giganteastische bladeren die zomaar meer dan een meter of zelfs anderhalve meter lengte kunnen bereiken. Op welke manier bedoelde jij het snoeien? Wij hebben hier geen problemen met de spiralis in twee verschillende bakken.
 
Met deze tips kan ik al aardig vooruit.
Denken jullie overigens dat ik niet teveel hetzelfde groen heb (achterwand is een volledige riccia wand) weet niet of alles mooi afsteekt/diepte werking ? Verder wil ik links in de hoek een dichtbegroeide plant die tot het wateroppervlak groeit aangezien het mos daar niet echt groeit en er een co2 diffusor hangt.
 
De Limnophila aquatica en Pogostemon helferi eisen wel ietsje meer. Beter vervangen voor Limnophila sessiliflora en Echinodorus tenellus.
 
Ik heb weer even zitten denken over de inrichting en mij ook eens wat meer verdiept in de Gulden Snede theorie (Na de tip van Mascha&Ivo).
Deze wil ik graag gaan toepassen in mijn aquarium. Nu heb ik in mijn plattegrond even de lijnen getrokken waar de punten zullen zijn in mijn aquarium. Zelf zat ik te denken om bij het linkse punt de Echinodorus Altberger te planten, en bij het andere punt misschien een straatje naar achteren laten lopen met Lobelia Cardinalis ?

bIPxUIpo0qEEYdgRfe5HZ5ZviU_2AET9.jpeg
 
De lotus kan ook goed op een van de sterke punten. Altberger op het andere punt. Lobelia straatje ook.

Ik had een schetsje gemaakt, maar nog niet geplaatst:
Untitled_zps30abe704.jpg


Achterin drie van de achtergrondplanten, voorin de Crypto en een Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus) en dan de twee blikvangers.

~ Ivo
 
Maar mijn lotus is maar een cm. of 5 hoog, altijd al geweest en gebleven (inmiddels 6 maanden in het aquarium) dus ik vraag me of die nu zo geschikt is als blikvanger. En als ik de Altberger links zet lijkt het me wat te saai qua kleuren aan die kant, of eventueel daar achter een roodbladerige plant ?

En het Lobelia straatje evt. tussen de twee lijnen schuin naar achteren laten lopen richting het andere sterke punt ?
 
Ik heb weer wat zitten schuiven met de inrichting maar kom er eigenlijk niet uit.

Op het sterke punt links komt in ieder geval de E. Altberger en dan wil ik een straatje van Cardinalis schuin naar achteren laten lopen naar het andere 'sterke punt'. Maar ik weet zo snel niet wat ik of hoe ik dat punt het beste kan benutten.

Verder heb ik nog de stricta die ik waarschijnlijk achter de Altberger en het Cardinalis straatje plaats.

En dan nog een plant voor achter de Lotus/naast filter. Maar eigenlijk zijn het dan weer teveel planten voor een relatief kleine bak. :oops:

Yg6NRrRQ1OVTxtRFnxDqDISTVb4sDCq-.jpeg
 
Eremetaal zei:
Maar eigenlijk zijn het dan weer teveel planten voor een relatief kleine bak. :oops:
Dat 'te veel' is dus relatief he, zoals ik al probeerde aan te geven.

Als je nu inderdaad de stricta daar in de open ruimte achter altbergen en cardinalis plaatst, en je laat de braz.klimop ook nog een stukje doorlopen tot links van het filter, dan zit de bak toch mooi gevuld? Kun je van daaruit stukje bij beetje aanpassingen doen, indien gewenst.

Want, goed inlezen, informeren en nadenken van tevoren is niets mis mee, maar mijn ervaring leert dat je gaandeweg toch ook gaat aanpassen. Niet te veel inlezen, informeren en nadenken ;)

~ Ivo
 
Ja daar heb je ook wel gelijk in, misschien is het teveel en te strikt nalopen van 'regels' ook weer niet goed. Aangezien je nooit 1005 weet hoe iets staat of groeit.

Wat betreft de klimop houd ik die liever aan de voorkant van de filter. Het liefst heb ik op de open plek achter de lotus een donkergroene plant die ook mooi afsteekt tegen de riccia achterwand. Ik heb nagedacht over Vallisneria maar daar hoor ik toch wel erg veel mensen over verslijming klagen. Daar nog maar eens over nadanken, ik heb de tijd. Zal nog wel enkele weken duren voordat ik ga herinrichten aangezien de riccia-achterwand nu het wat leger in de bak is wat meer licht vangt en dus beter aanslaat.
 
Ben zelf meer van op gevoel werken.
Als je teveel volgens regels gaat werken, komt het er meestal heel gemaakt uit te zien...
Hou die gulden snede in je achterhoofd en zet ze er gewoon in. Ik heb in het begin ook van zulke schetsen gemaakt en het kwam eigenlijk pas goed als ik dat los liet en op mijn gevoel verder ging..
 
Ga ik doen, het voordeel is dat ik vanwege het laten groeien van de achterwand de achtergrond nog niet kan/mag beplanten. Maar ik kan wel al de voorgrond en het midden incl. het straatje gaan planten. Misschien dat als ik dat heb gedaan ik alweer andere idee�n/inzichten krijg.
 
Helaas is de Riccia achterwand gesneuveld tijdens het onderhoud.
Toch teveel geknommel/ergernis, beter nu verwijderen dan straks als de bak helemaal vernieuwd is, jammer maar helaas. :(

Met het beplantingsplan wat ik nu heb is daar co2 voor nodig of kan ik dit ook opvangen met easycarbo ?
 
Wat betreft planten ben ik er wel uit, even op een rijtje :
(Zou goed kunnen dat er hier en daar nog wat afvalt maar dat moet ik te zijner tijd nog zien.)

- Ceratopteris thalictroides
- Rotala rotundifolia
- Elodea densa
- Lobelia cardinalis mini
- Hygrophila polysperma
- Echinodorus tenellus
- Crypto Walkeri
- Stricta
- Rode Lotus
- E. Altberger

Nu ben ik me eigenlijk meer aan het ori�nteren op de verzorging en de ideale omstandigheden voor de planten.

- PH is hier normaal gesproken rond de 8, moet ik die verlagen door bijv. tefilteren over turf ? (Co2 is geen optie)

- No3 :10 Po4; 1 goed of bij deze planten niet zo belangrijk ?

- Verder voeg ik normaal gesproken 2 ml Profito en 2 ml Easy Carbo per dag toe, is dat voldoende ?

- Verlichting : Daglicht van 9.00 tot 21.00 en van 7.00 tot 9.00 en van 21.00 tot 23.00 heb ik nog nacht/maan verlichting (blauwe leds)
Zelf heb ik het idee dat dit misschien wat teveel is, ik zou bijv. ook iets kunnen aanpassen aan de leds, zijn in kleur te verstellen.
Zodat ik die bijv. op wit/geel licht zet van 9.00 tot 10.00 en daarna volledige verlichting aan en s'avonds van 20.00 tot 21.00 de leds als zijnde schemer ?

Misschien wat veel vragen maar ik heb bij vorige 'nieuwe starts' door onwetendheid fouten gemaakt die uiteindelijk behoorlijk wat geld en grijze haren hebben gekost, dus ik wil het dit keer graag in een keer zo goed mogelijk doen. ;)
 

Terug
Bovenaan