Wat is er nieuw

Verbouwing Juwel 800, beplantingsadvies gevraagd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
E

Eremetaal

Guest
Hallo,

Aangezien ik volgens vele een te grove bodem heb in mijn aquarium (grote kans op bodemrot) en ik zelf niet tevreden ben met de beplanting heb ik er voor gekozen om deze maand het aquarium te gaan verbouwen.

Maar om nu niet weer voor verrassingen te komen staan wil ik dit stap voor stap doen en met (hopelijk) advies van jullie.

Situatie zoals die nu is :

sSAOqte4hPY9qaLBuruVMU20hW6Nw7dB.jpeg


Wat ik in ieder geval ga hergebruiken is de tijgerlotus, de javavaren op het kienhout (mooi om de filter te camoufleren.
De echinodorus argentinensis krijgt denk ik ook weer een nieuw plaatsje.
En het spiderwood in het midden wil ik ook graag hergebruiken. De overige gezonde planten(cryptocoryne wendtii, staurogyne porto velho en drijfplantje Limnobium laevigatum) twijfel ik nog over.
De rest is gaat eruit omdat ze niet meer mooi/gezond zijn.

Graag ontvang ik wat (beplantings)advies/meningen hoe jullie het zouden inrichten (welke planten,bodem, beplantingsplan) Alles is welkom. 😉

Overigens geef ik iedere dag 3 ml easycarbo en wekelijks 10 ml profito. Verder geen co2 toevoeging. PH is meestal net (onder) 8, zo komt het hier uit de kraan.
 
Hier wat aan?
aquariumbaplantings schema ... op google.



plantenschema's - Heems sinds 1822 - www.heems.nl -


Beplantingsadvies voor een aquarium van 60 x 30 cm. Pakket nr. 1 ...
Beplantingsadvies voor een aquarium van 80 x 40 cm. Pakket nr. 2 ...
www.heems.nl/plantschema.htm
 
Dank Bertus, daar kan ik wel wat inspiratie uit halen.
 
Bodem ben ik wel over uit, zwart 1-2 mm grind zonder voedingsbodem. Waarschijnlijk ga ik het spiderwood verdelen in meerdere stukken omdat het zo toch iets te kolossaal is.

Nu nog eens kijken naar mijn beplantingsplan, wil een volle plantenbak maar vraag me of dat wel gaat lukken zonder co2 en een pH van 8...
 
Is een bodemvervanging een te grote aanslag op de bacteriecultuur waardoor de vissen niet meteen terug kunnen ?
 
Zoveel mogelijk huidig aquarium water bewaren en daar je vissen (met eventueel wat planten erbij) tijdelijk in en je filter laten draaien erbij.

Oud grind eruit, bak met lauw water schoonmaken. Nieuwe grind erin, nadat je deze uitgespoeld hebt. Plantjes en wat water dat je bewaard hebt. (zorg dat het meeste op temperatuur blijft) filter aansluiten en je vissen er weer.

Als je zoveel mogelijk water bewaard en je filter laat draaien, kun je gerust de bodem vervangen.
 
Filter zit vast in het aquarium, heb nog wel een losse filter maar daar heb ik alleen nog van die filterpads met kool voor.
 
En hoeveel % van het water moet ik minimaal hergebruiken ?
 
Zoveel mogelijk. Ik zie niet in waarom je de bak met lauw water zou moeten schoonmaken? Ziet er goed uit. Vissen onderbrengen in een emmer of andere bak met aquariumwater. Dan met een netje al het grind wegscheppen. Even tot rust laten komen en al het vuil laten bezinken. Vuil afhevelen en dat water weggooien natuurlijk. Nieuw grind (eerst wassen natuurlijk) toevoegen. Planten en hout plaatsen. Vissen uit de oude bak terugplaatsen en het water weer toevoegen. Dan het aquarium aanvullen met kraanwater en klaar is kees.
 
Ik zou niet het water bewaren waarin je met dat netje hebt zitten rommelen vanwege de ammoniak die vrijkomt uit de bodem. Eerst zoveel mogelijk water + de vissen eruit halen, daarna de bodem doen en het water dat er dan nog in zit weggooien.
 
Ok bedankt voor de tips.

Ik ga voor fijn (1-2mm)grind zwart of bruin en voor het eerst zonder voedingsbodem maar vraag me af wat ik dan verder moet toevoegen aan voeding.
Geef nu alleen profito en volgens mij is dat niet voldoende. Wat er iig aan planten in gaat komen: Sterrekruid, cognacplant, javavaren, tijgerlotus,cryptocoryne wendtii,Rotala Rotundifolia. Werken met bolletjes of tabletten voor in de bodem aan te raden ?
 
ccVsIqgtLd8zptajam-wZmyrq_CDip0U.jpeg

Klein begin gemaakt met een plattegrond/beplantingsplan, ben geen Bob Ross. 😉
Naast de filter wil ik graag plantjes die geen moeite hebben met stroming aangezien daar de uitstroom van de filter is,iemand tips ?

1) Javavaren op spiderwood
2) Rode Lotus
3) Sterrekruid
 
bolbitus heudelotti houd van stroming en staat het liefst voor de filter, is dat misschien wat voor je? Die moet je wel even op een stukje hout of steen of de achterwand zetten.
 
Even opgezocht en dat is zeker een optie. Volgens mij wel een wat lastiger plantje, maar bedankt voor de tip. Meer tips zijn altijd welkom.
 
Nee hoor, heeft niet zoveel nodig qua licht en voeding.
 
Ok, maar zover ik kan vinden een pH van 6,0 - 6,8 maar dat gaat wel lukken. Weet alleen niet of het mooi staat aangezien er naast/voor ook al een varen staat. Al ziet het blad er wel heel anders uit, alleen de kleur kan ik niet echt inschatten.
 
Iets donkerder dan een javavaren 🙂

Varens zijn bij mijn weten sowieso iets 'primitievere' planten en daarmee vaak wat minder eisend. Van de bolbitis is inderdaad wel bekend inderdaad dat wat zacht en zurig water hem goed doet.

~ Ivo
 
Mooi dan is dat denk ik het plantje wat het dichtst bij de uitstroom komt te staan. Morgen weer verder werken aan het beplantingsplan.
 
X1MfpWk8_i-4sa_prH08_IDmE-xqyKth.jpeg


Alweer wat verder, al weet ik niet zeker of alles mooi past/staat bij elkaar. Maar dat zal zich wel uitwijzen als ik de plantjes heb kan ik dan nog schuiven.

1. Javavaren op Spiderwood
2. Rode Lotus
3. Sterrekruid
4. Bolbitus Heudelotii
5. Cognacplant
6. Pogestom Helferi
7. Ambulia ??
8. Hygrophila pinnatifida
9. Lysimachia nummularia "aurea"
10. Crypto Walkeri
11. Crypto wendtti

Voor de rest nog even geen inspiratie/idee, tips of opmerking h��l graag.
Heb ook nog een gezonde Echinodorus argentinensis in mijn huidige bak maar weet eigenlijk niet of/waar ik die kwijt kan en wat daar voor en/of achter moet staan om hem op zijn mooist te zien.
 
eJrNahdMik0JlyIgo9dkQLSIrMCr7bXX.jpeg

1. Javavaren op Spiderwood
2. Rode Lotus
3. Sterrekruid
4. Bolbitus Heudelotii
5. Cognacplant
6. Pogestom Helferi
7. Cabomba aquatica
8. Hygrophila pinnatifida
9. Lysimachia nummularia "aurea"
10. Crypto Walkeri
11. Crypto wendtti
12. Micranthemum micranthemoides
13. Rotala rotundifolia
14. Echinodorus argentinensis

Ik ben er wel uit wat betreft planten alleen weet ik nu al dat de plattegrond niet gaat kloppen.


Ik heb nog enkele vragen :

1. In mijn aquarium heb ik 2x Juwel Daylight 18 watt, is dit voldoende ?
2. Wel/geen voedingsbodem ? Eventueel bolletjes/tabletten ?
3. Ik voeg wekelijks 10 ml. profito toe, is dit voldoende of moet ik nog andere dingen toevoegen ?
 
Je hebt wel veeeeeel planten nu voor een 800. Mijn idee is dat het toch rustiger oogt met minder planten en grotere groepen.
Maar misschien wordt het wel mooi hoor, het is immers gewoon een kwestie van smaak. Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken hoe alles een beetje past.
Misschien kun je zo langzaamaan wat planten van leden opscharrelen, dan ben je ook niet een smak geld kwijt.

Voedingsbodem zou ik niet nemen, geeft alleen maar troep in de bak. Kleibolletjes zijn goed, doe je dan bij de planten die dat nodig hebben (zoals bijv. de echinodoris en de cryptocorines)
Voor de rest weet ik niet zoveel van lampen en bemesting aangezien ik zelf altijd weinig eisende planten heb 😉
 
Je hebt een mooi plantenschema gemaakt. Ik heb wel een paar kleine opmerkingen of tips. Je moet zelf maar kijken of je er iets mee doet.

Allereerst vind ik dat je best veel planten soorten in je bak wilt. Je bak is neem ik aan 80 cm breed. Ik denk dat 14 planten niet gaat passen, of te rommelig wordt. Nou hou ik wel een beetje van rommelig, maar ik denk dat dit te veel is. Ik zou je dus willen adviseren om te beginnen met 10 soorten en dit eventueel later uit te breiden.

De meeste echinodorussen worden erg groot en volgens mij is de argentinensis daar geen uitzonder op. Op je schema staat deze in een klein hoekje, als je echinodorus gaat groeien gebruikt de ze waarschijnlijk de ruimte van 14, 13, 7 ,9 en een deel van 12. Verder wel een mooie plant.

De twee crypto's zou ik niet naast elkaar zetten.

Je co2-flipper staat volgens mij bij de filterinlaat getekend. Ik ben bang dat dan je co2 je filter ingezogen wordt en via de uitstroom snel uit je aquarium verdwijnt. Ik zou je flipper plaatsen op plaats 14 in het hoekje.

Wat je vragen betreft:
1 lijkt mij genoeg, maar ik heb verder geen verstand van lichten. Je kan eventueel de lichtopbrengst vergroten met reflectoren.
2 Zou geen voedingsbodem doen. De meeste planten hebben dit niet nodig. Door googlen kom je er vanzelf achter welke wel een bolletje of tabletje willen (de lotus en de echinodorus. Dan steek je daar wat bij.
3 10ml profito lijkt me erg weinig. Zou dit denk wel 2x in de week geven. Daarnaast zal je zeker in het begin je nitraat en fosfaat moeten meten en dit aanvullen tot zo'n 10 ppm voor nittraat en 1 ppm voor fosfaat. De waarde mogen in iedergeval niet 0 zijn.
 
Bedankt beide voor de nuttige tips.

Was gisteren ook al aan het denken dat het misschien wat te veel plantjes waren. Zal vandaag eens kijken wat ik ga weglaten.

Verder is mijn co2 reactor nogal lelijk opvallend dus als ik deze in de hoek plaats moet ik er in iedergeval een plantje voorzetten dat snel en dicht groeit zodat die niet meer opvalt.

Zal dus beginnen met wat minder planten en dan eens zien hoe het allemaal staat en groeit.
 
Zojuist de plantjes, voedingsbolletjes en po4 en no3 druppeltests besteld. 🙂
Normaal gesproken ontvang ik het deze week nog en dan kunnen we gaan beginnen, alleen nog even grind kopen.
 
dat is mooi 🙂

Wat voor vissen wil/heb je? denk wel dat sommige vissen graag zand hebben, of in ieder geval afgerond grind.
 
Ik heb :

Kegelvlekbarbelen x4
Kardinaaltetra's x8
Vijfstreepbarbeel x5
Platy's 2 groot 1x mini (nog altijd levend van mijn allereerste bak.)
Ancistrus 1x
 
darter zei:
Allereerst vind ik dat je best veel planten soorten in je bak wilt. Je bak is neem ik aan 80 cm breed. Ik denk dat 14 planten niet gaat passen, of te rommelig wordt. Nou hou ik wel een beetje van rommelig, maar ik denk dat dit te veel is. Ik zou je dus willen adviseren om te beginnen met 10 soorten en dit eventueel later uit te breiden.
Eens!

darter zei:
De meeste echinodorussen worden erg groot en volgens mij is de argentinensis daar geen uitzonder op. Op je schema staat deze in een klein hoekje, als je echinodorus gaat groeien gebruikt de ze waarschijnlijk de ruimte van 14, 13, 7 ,9 en een deel van 12. Verder wel een mooie plant.
Klopt, dat worden joekels. en sterker nog: ik vind ze uberhaupt te groot voor een 80cm bak. Misschien is een ozelot een betere keuze.
Javavarens worden trouwens ook joekels als je ze de tijd geeft. Geldt dus een beetje dezelfde beschrijving als jij hier geeft voor.

~ Ivo
 
Javavaren heb ik vandaag helemaal uitgedund en op een stuk spiderwood bevestigd, zoals hij nu is vind ik hem perfect (camoufleert mooi de filter). Mocht hij uiteindelijk toch echt te groot worden vervang ik hem dan wel. Die Argentinensis heb ik nog in mijn huidige bak staan maar of die mee overgaat weet ik niet, vooralsnog is die in 3 maanden tijd niet heel veel groter geworden. Even kijken hoe alles straks staat en als er dan geen plaats is moet er misschien iemand anders mee blij maken.

Bedankt voor het meedenken. 🙂
 
De verbouwing is gestart!

Oude bodem is eruit en de nieuwe zit erin met 60 � 70 liter water, morgen nog het water erbij waar de vissen nu nog inzitten. Morgen komen ook de plantjes en dan (even) alles inrichten en dan kunnen normaal gesproken (eerst testen) de vissen weer terug.

Zal ook maar eens een fotoalbum aanmaken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan