Verbruik gedimde LED-strips en verlichtingsschema.

lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Sinds gisteren heb ik mijn T8-verlichting vervangen door LED-strips met een tc420 controller. Ik heb al heel veel gelezen (oa hier) over LED-verlichting maar ik ben nog niet zo wijs als ik zou willen zijn.

Verbruik
Ik vraag mij bijvoorbeeld af wat het verbruik van een gedimde LED-strip is. Stel je hebt een strip die 10W verbruikt. Als je deze dan 50% dimt, verbruikt hij dan maar 5W of werkt het ingewikkelder?

Verlichtingsschema
Verder heb ik al aardig wat gelezen over verlichtingsschema's maar de gouden tip zat er nog niet tussen. Nu ik alles helemaal naar wens kan aanpassen moet ik opeens een hoop keuzes maken. Ik snap dat het voor een deel experimenteren is met intensiteit maar misschien heeft iemand wijze raad.

Ik heb niet onwijs veel planten in mijn bak en ook geen soorten die om een hoge lichtintensiteit vragen. Van mij hoeft het schema niet per se natuurgetrouw te zijn (dus niet 12 uur licht zoals in de amazone). Ik heb geen CO2-systeem en voeg geen nitraat/fosfaat toe. Het is voor mij vooral van belang dat er geen algen in de bak komen.

Wat ik me afvraag:
- Klopt het dat de kans op alg kleiner wordt als je korter belicht?
- Als ik 1 strip op 10% (heeeel zwak) heb staan, geldt dit dan ook als 'belichtingsduur' of kan ik dit (bij wijze van spreken) 24/7 aan laten staan omdat daar toch geen planten/algen van groeien?
- Hoe veel uur per dag moet/kan ik de verlichting redelijk fel laten branden? Zit daar een minimum aan of kan ik de strips ook 5 uur 'maximaal' (niet 100% maar het felst dat ik wil) laten branden en de rest van de dag een soort schemerverlichting gebruiken?
- Heeft het zin om een korte piek te programmeren (dus 2 uur heel fel)?

Veel vragen, maar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
 
Je dimt na het netstroom,in mijn beleving bespaar je zo niks.
 
Mondeo zei:
Je dimt na het netstroom,in mijn beleving bespaar je zo niks.

Dus ik verbruik sowieso het wattage dat ik aan LEDS aangesloten heb, ongeacht de mate van dimmen? Doet het wattage van de adapter er nog toe?
 
De wattage van de adapter verbruik je,ongeacht wat je erna dimt.
 
lars. zei:
Mondeo zei:
Je dimt na het netstroom,in mijn beleving bespaar je zo niks.

Dus ik verbruik sowieso het wattage dat ik aan LEDS aangesloten heb, ongeacht de mate van dimmen? Doet het wattage van de adapter er nog toe?

Deze aannames zijn niet juist, LEDs verbruiken daadwerkelijk minder als ze niet op volledige intensiteit branden, ik weet niet of je zomaar kan aannemen dat 50% ook 50% van het maximale vermogen betekend.

Het vermogen van de adapter geeft het maximale vermogen aan dat de adapter kan leveren, als je op een 10A adapter totaal voor 5A aan LEDs aansluit dan zal de adapter ook maar 5A gebruiken.
Het vermogen (aantal Watt) dat de adapter gebruikt is dus afhankelijk van het vermogen dat er gevraagd wordt.
 
Verder heb ik gemerkt dat de totale tijd dat de verlichting aan staat en de intensiteit van invloed zijn op de algen groei.
Het is voor de levensverwachting van de LEDs beter om ze maximaal op 90% te laten branden.

Ik heb zelf de verlichting in de morgen redelijk zwak, onder de middag heel zwak (bijna uit) en rond 2u wordt het fel.
 
lbakker zei:
Deze aannames zijn niet juist, LEDs verbruiken daadwerkelijk minder als ze niet op volledige intensiteit branden, ik weet niet of je zomaar kan aannemen dat 50% ook 50% van het maximale vermogen betekend.

Dat was mijn eerste gedachte ook inderdaad.

Qua verlichtingsduur. Enig idee wat aan te raden is? Beginnen met acht uur ofzo?
 
Terug
Bovenaan