Wat is er nieuw

Verdrietig Rio 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yv0nne
  • Startdatum Startdatum
Y

Yv0nne

Guest
Wij hadden een super aquarium van Juwel 60 cm, alles ging perfect.
Omdat alles zo goed ging besloten we een groter aquarium te nemen.
Voor onze begrippen veel centen ingestoken.

Alleen nu lukt het ons niet om bepaalde dingen goed te krijgen.
Het is zelfs zo erg dat mijn man hem weer weg wilt doen. En ik ben er verdrietig van.

Waar lopen we tegen aan...
De indeling, de Drijfplanten, hoe moet het pijpje van de uitstoom moet staan deze stond omhoog, alg op de planten, stroming is volgens mij niet goed... en achterwand en 1 kegelvlek met een soort witte alg. Onze kegelvlek zwemt als een tierelier zo al een week zo rond.

We hebben het water laten testen, bij diebo Nieuwegein, beter water konden we niet hebben, fosfaat en nitraat wat laag maar niet zorgelijk, we kregen het advies carbo te gaan gebruiken. Netjes de eerste 2weken 2,5 en nu 5 ml.

Wat nu?

IMG_0023.JPG

Dus eigenlijk een probleem met je water waarden, ik zal dit topic ook daar heen verplaatsen.
Mogelijk kan je vast even al je waterwaarden opzoeken en wat meer informatie geven, zoals filtering en vis bestand.

Filters zijn standaard van Juwel 3 blauwe 1 groene 1 zwarte en een witte.

De vissen:
Neon tetra
Kardinaal tetra
Zwarte keizer tetra
Roze tetra
Chinese danio
Algeneter
Stelletje bob en Truus, kepvis
Kegelvlek
En garnalen

De waterwaarden ph 7 nitriet 0,5
En de rest weet ik niet meer. Maar als hun zeggen dat het niet beter kan geloof ik dat toch.

Bedankt voor het verplaatsen

De waterwaarden ph 7 nitriet 0,5
En de rest weet ik niet meer. Maar als hun zeggen dat het niet beter kan geloof ik dat toch.

Bedankt voor het verplaatsen

Het nitriet is <0.3 geel

Tja, de kleine bakjes hebben vaak erg weinig verlichting. Dus de vraag naar voeding blijft dan laag.
Met wat simpele planten heb je snel een mooi geheel.

De grotere bak, heeft meer licht, dus de planten hebben meer behoefte aan voeding.
Daar hoort CO2 ook bij.

Tevens is een grote bak uiteindelijk wel stabieler, maar het duurd ook zeker 6 maanden eer die stabiliteit is bereikt.

Probeer goed te opserveren en niet teveel tegelijk te veranderen.

De eerste aanzet ziet er leuk uit. Cryptos zijn best makkelijk, maar ook die moeten best wel even wennen.

Achterin rechts oogt wat kaal. De crypto blijft laag. Dus beter een grotere soort plaatsen.

Tja, de kleine bakjes hebben vaak erg weinig verlichting. Dus de vraag naar voeding blijft dan laag.

De grotere bak, heeft meer licht, dus de planten hebben meer behoefte aan voeding.
Daar hoort CO2 ook bij.

Tevens is een grote bak uiteindelijk wel stabieler, maar het duurd ook zeker 6 maanden eer die stabiliteit is bereikt.

De eerste aanzet ziet er leuk uit. Cryptos zijn best makkelijk, maar ook die moeten best wel even wennen.

Achterin rechts oogt wat kaal. De crypto blijft laag. Dus beter een grotere soort plaatsen.
CO2 is iets waar planten behoefte aan hebben. Het is wel mogelijk om een bak te hebben zonder CO2 voeding. Maar dit vraagt oom aanpassing van ondermeer verlichting en de keuze van de planten.
In dit geval zou ik eerst zorgen voor stabiliteit in de bak. Dit heeft, zoals biljoenblik al opmerkt, tijd nodig. Nitriet gehalte moet naar beneden. Er moet een goede bacterie leefgemeenschap opgebouwd worden. Bij een goede Lfs kan je je water laten meten, probeer er achter te komen wat je waarden zijn en plaats die hier, zo volledig mogelijk. Er zijn hier veel mensen met veel kennis die je beslist gaan helpen! De waardes van: NO3 en PO4, waterhardheden en zuurgraad zijn de belangrijkste zaken waar je achter zou moeten komen.
Jullie Kegelvlek barbeel kan een schimmel infectie hebben, het is geen alg. Kijk hier eens naar, maar ook op andere plaatsen is informatie met plaatjes te vinden met daarbij hoe te handelen.
http://www.aquariumfans.nl/visziekten-herkennen-oplossen/
Tenslotte geef de moed niet op, dit gaat goed komen. Hier krijg je hulp, ik ben er zeker van!

Daar hoort CO2 ook bij.

Heb je nog ideeen? Voor de rechter hoek

CO2 is iets waar planten behoefte aan hebben. Het is wel mogelijk om een bak te hebben zonder CO2 voeding. Maar dit vraagt oom aanpassing van ondermeer verlichting en de keuze van de planten.
In dit geval zou ik eerst zorgen voor stabiliteit in de bak. Dit heeft, zoals biljoenblik al opmerkt, tijd nodig. Nitriet gehalte moet naar beneden. Er moet een goede bacterie leefgemeenschap opgebouwd worden. Bij een goede Lfs kan je je water laten meten, probeer er achter te komen wat je waarden zijn en plaats die hier, zo volledig mogelijk. Er zijn hier veel mensen met veel kennis die je beslist gaan helpen! De waardes van: NO3 en PO4, waterhardheden en zuurgraad zijn de belangrijkste zaken waar je achter zou moeten komen.
Jullie Kegelvlek barbeel kan een schimmel infectie hebben, het is geen alg. Kijk hier eens naar, maar ook op andere plaatsen is informatie met plaatjes te vinden met daarbij hoe te handelen.
Tenslotte geef de moed niet op, dit gaat goed komen. Hier krijg je hulp, ik ben er zeker van!

Bedankt voor je bericht. Heb idd wel wat peptalk nodig....
oké ga nog wel even de waardes na. Nitriet is wat ik test echt goed. Ik heb druppeltjes en geler kan echt niet dat is het minst wat ik kan hebben.
Mijn man leest nu dat als het groene alg is we een gezonde bak hebben.
Geduld is ook niet mijn sterkste kant en mijn heeft het nog minder.
Wel of niet doorgaan met de easycarbo? En elke dag 1 emmer verversen?

Welke test set kan ik het beste nemen, om alle waardes zelf te kunnen meten?
Hier heb ik nu alleen tetra No2 van merk tetra
Maar wil dus de andere ook hebben, zijn die kan goed van tetra of een ander merk?

Bij online webshops worden de planten vaak ingedeeld in achtergrond midden en voor grond planten.
Bij de goede staat er dan ook nog bij of de planten veel lichte etc. nodig heeft.

Ga daar eens kijken en maak een lijstje van wat je wel wat lijkt en post dat hier.
Dan kunnen we aan de hand daarvan advies geven.

Je ben nu een stap verder gegaan in deze mooie hobby dus moet je ook weer nieuwe dingen leren.
Voordeel je hebt dit forum gevonden dus je kan van onze fouten leren.

Maar als hun zeggen dat het niet beter kan geloof ik dat toch

Toch ben ik altijd voorzichtig met dit soort opmerkingen want men kent de bak vaak niet en weet niet wat er nodig is. Dan is het wel heel makkelijk om te roepen dat alles ok is denk ik😉

Wat voor mij altijd het 'omgekeerde' gevoel is is wanneer de hoge planten aan de andere zijden van de bak staan dan de filteruitlaat. Zou je noet bijvoorbeeld vallisneria's voor het filter kunnen plaatsen? En dan zó inrichten dat alles zegmaar afloopt naar een lager stuk, een schuine lijn omlaag zo.

Welke test set kan ik het beste nemen, om alle waardes zelf te kunnen meten?
Hier heb ik nu alleen tetra No2 van merk tetra
Maar wil dus de andere ook hebben, zijn die kan goed van tetra of een ander merk?
Een Colombo testkoffer is een prima ding en bevat de noodzakelijke test middelen.
https://www.a2koi.nl/colombo-testla...MItbTJzof11gIVhwrTCh22ewQ4EAQYASABEgI4hvD_BwE
Probeer zo veel mogelijk planten te kopen die dezelfde basisbehoeftes hebben passend in de mogelijkheden van je bak. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om rode, lichtbehoeftige, planten aan te schaffen als je niet de lichtintensiteit mogelijkheden hebt om deze behoefte te vervullen. Probeer ook plantjes die graag op een minder licht plekje staan zo'n plaats aan te bieden. Zo plantje kan Anubias zijn, deze staat graag op een wat beschaduwde plaats. Daarom deze tip; kijk eens op het internet welke plant je leuk vindt en wat vervolgens de basisbehoeftes van dat plantje zijn. Ga dan pas naar je Lfs om iets te kopen. Op zo'n manier ontstaat min of meer vanzelf een aquarium met een goede indeling die bovendien gezond blijkt te zijn of in ieder geval gemakkelijker te worden. Dit gaat je lukken, veel succes!

Toch ben ik altijd voorzichtig met dit soort opmerkingen want men kent de bak vaak niet en weet niet wat er nodig is. Dan is het wel heel makkelijk om te roepen dat alles ok is denk ik😉

Ik word zo wel goed wakker geschud.
Bedankt voor de reacties, ik denk wel dat we hier wat mee kunnen.

Ik ben nog steeds ziek, ik kom er later nog op terug.
Want heb moeite om de letters te lezen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties tot nu toe

Ik zou je in het begin ook vooral niet te druk maken. Een bak heeft nu eenmaal even tijd nodig om stabiel te worden. Dat duurt soms een paar maanden en helaas hoort daar in het begin vaak (bruin)alg bij. Zorg zelf voor een stabiel ritme qua plantenvoeding, verversen etc. Dan trekt het uiteindelijk vanzelf weg.

Voor de drijfplanten. Zelf ben ik erachter gekomen dat sommige soorten het gewoon echt niet doen in bepaalde aquaria. Waarom geen idee, misschien iets met licht en waterwaarden. Bij mij deed bijvoorbeeld Salvinia het heel erg slecht, maar Limnobium juist heel goed. Op de foto ziet de rest van je planten er goed uit, dus misschien eens een andere soort proberen.

Ik snap dat het niet leuk is om tegen een nog niet stabiel aquarium aan te kijken, maar heb geduld en geef niet op.

Oké dus ik heb plantjes nodig die minder CO2 nodig hebben. Hoe weet ik welke dat zijn of waar kan ik dat terug vinden? Want ik heb geen idee welke soorten er nu in zitten (deze planten gebruiken nu TE veel CO2?) of welke soorten zou ik kunnen vervangen voor minder CO2

Ik zou je in het begin ook vooral niet te druk maken. Een bak heeft nu eenmaal even tijd nodig om stabiel te worden. Dat duurt soms een paar maanden en helaas hoort daar in het begin vaak (bruin)alg bij. Zorg zelf voor een stabiel ritme qua plantenvoeding, verversen etc. Dan trekt het uiteindelijk vanzelf weg.

Voor de drijfplanten. Zelf ben ik erachter gekomen dat sommige soorten het gewoon echt niet doen in bepaalde aquaria. Waarom geen idee, misschien iets met licht en waterwaarden. Bij mij deed bijvoorbeeld Salvinia het heel erg slecht, maar Limnobium juist heel goed. Op de foto ziet de rest van je planten er goed uit, dus misschien eens een andere soort proberen.

Ik snap dat het niet leuk is om tegen een nog niet stabiel aquarium aan te kijken, maar heb geduld en geef niet op.

De drijfplantjes doen het wel alleen gaan ze steeds voor de instroom van de pomp, ben nu met rietje aan de gang.
Wel hebben groene alg ( aanslag ) op de achterwand en op 2 plantjes donker groene pluisjes mos baardalg????

Oké dus ik heb plantjes nodig die minder CO2 nodig hebben. Hoe weet ik welke dat zijn of waar kan ik dat terug vinden? Want ik heb geen idee welke soorten er nu in zitten (deze planten gebruiken nu TE veel CO2?) of welke soorten zou ik kunnen vervangen voor minder CO2
De conclusie die je trekt n.a.v. mijn verhaal is niet helemaal, ehh..., helemaal niet juist... Door weinig licht boven je bak te hebben zorg je ervoor dat planten veel minder snel groeien. Planten die minder snel groeien hebben ook minder bemesting maar ook minder CO2 nodig. Dát is de conclusie die je zou moeten trekken uit mijn voorgaande verhaal. Maar een bak houden zonder CO2 is naar mijn mening niet altijd eenvoudiger!
Het is in ieder geval nodig om dan te kijken naar je bewoners maar vooral ook naar geschikte planten. Verder moet je lichtsysteem een behoorlijk lage licht intensiteit gedurende zo'n 7 á 8 uur uit kunnen voeren.
Misschien is het makkelijker te begrijpen wanneer je dit verhaal eens leest?

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

De conclusie die je trekt n.a.v. mijn verhaal is niet helemaal, ehh..., helemaal niet juist... Door weinig licht boven je bak te hebben zorg je ervoor dat planten veel minder snel groeien. Planten die minder snel groeien hebben ook minder bemesting maar ook minder CO2 nodig. Dát is de conclusie die je zou moeten trekken uit mijn voorgaande verhaal. Maar een bak houden zonder CO2 is naar mijn mening niet altijd eenvoudiger!
Het is in ieder geval nodig om dan te kijken naar je bewoners maar vooral ook naar geschikte planten. Verder moet je lichtsysteem een behoorlijk lage licht intensiteit gedurende zo'n 7 á 8 uur uit kunnen voeren.
Misschien is het makkelijker te begrijpen wanneer je dit verhaal eens leest?

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het zo lezen.
Het licht staat 7 uur aan en heeft de standaard lampen day light en nature light. LED

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het zo lezen.
Het licht staat 7 uur aan en heeft de standaard lampen day light en nature light. LED
Ik zie dat jullie een Juwel Aquarium hebben. Is dit een Rio 125 of misschien een 180?
Standaard ledbuizen(?) is qua licht intensiteit voor een bak zonder CO2 toevoeging denkelijk wel te hoog. Maar ik weet natuurlijk ook niet of je die kant uit wilt?

Ik zie dat jullie een Juwel Aquarium hebben. Is dit een Rio 125 of misschien een 180?
Standaard ledbuizen(?) is qua licht intensiteit voor een bak zonder CO2 toevoeging denkelijk wel te hoog. Maar ik weet natuurlijk ook niet of je die kant uit wilt?

Dit is een Rio 240

De testen zijn gedaan en hebben de waardes

Ph 7,5
Kh 6 druppels op deze test zou het 6/8 druppels moeten hebben
Gh 6 druppels moet op deze test tussen 8/12 zijn, is dus net te laag.
Nh3/Nh4 0
No2 0
No3 0
Po4 0

Dus No3 en Po4 is te laag.
Heb ik dan aan plantenvoeding toevoegen genoeg? Om mijn algjes te laten verdwijnen?
Zo ja, welke heb ik dan nodig?
We voegen nu alleen de easylife easycarbo toe.

Vallisneria (en waterpest) schijnt (vooral bij zachter water en volgens de Easy-Life-website) niet altijd goed op de aanbevolen dosis Easycarbo te reageren. ProFito van Easy-Life is (eventueel in combinatie met Easycarbo) prima vloeibare plantenvoeding. Wel goed schudden voor gebruik! 😉

Dan zal je, als het zonder CO2 moet worden, moeten dimmen!

Eens. Je moet natuurlijk niks 😀, maar wat mij betreft absoluut een aanbeveling. Dit kan je bijvoorbeeld bewerkstelligen door zo'n grijs PVC-buisje (bouwmarkt) in stukken te zagen en deze om de lampen heen te schuiven.

Vallisneria (en waterpest) schijnt (vooral bij zachter water en volgens de Easy-Life-website) niet altijd goed op de aanbevolen dosis Easycarbo te reageren. ProFito van Easy-Life is (eventueel in combinatie met Easycarbo) prima vloeibare plantenvoeding. Wel goed schudden voor gebruik! 😉

Eens. Je moet natuurlijk niks 😀, maar wat mij betreft absoluut een aanbeveling. Dit kan je bijvoorbeeld bewerkstelligen door zo'n grijs PVC-buisje (bouwmarkt) in stukken te zagen en deze om de lampen heen te schuiven.

Schudden staat niet op de fles of ik moet eroverheen gelezen hebben. Zal het goed schudden :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan