Vergelijking van de ontwikkeling van 2 L-nummer soorten


M

MarlonnekeW

Guest
Voor een fotografieproject over de ontwikkeling van dieren in de eerste weken van hun leven, heb ik de afgelopen maanden 2 L-nummer soorten gefotografeerd, de Hypancistrus L201 en de Ancistrus L159.
Ik liep al langer met het idee rond om deze twee series eens tegen elkaar af te zetten en dat heb ik deze week gedaan. Dit is het resultaat:

45119772121_a4eb863be3_b.jpg


Beide soorten zijn om de 5 dagen gefotografeerd en de verhoudingen van de foto's heb ik kloppend gemaakt, zodat je kunt zien hoe groot ze tov elkaar zijn. Wat ik zelf erg opvallend vind, is dat de L201 vooral in de eerste weken hard groeit en daarna juist langzaam. De L159 groeit veel regelmatiger en gaat uiteindelijk de L201 is formaat voorbij. Beide soorten zijn als volwassen dieren ongeveer even groot en ze zijn beide in hetzelfde aquarium onder gelijke omstandigheden opgegroeid.

Ik zou graag nog meer van dit soort series willen maken en soorten willen vergelijken. Tot nu toe heb ik soorten gefotografeerd die ik zelf gekweekt heb, maar op die manier kun je niet echt lekker doorwerken en het begint me ook best wel tegen te staan om elke keer, zodra ze gekweekt hebben, een kweekgroep weer weg te doen om verder te gaan met een volgende soort.
Daarom vroeg ik me af of er hier misschien mensen zijn (bij voorkeur enigszins in de buurt (max 30-45 min rijden)van mijn woonplaats Nieuwerkerk a/d IJssel) die zouden willen helpen door mij bv eitjes te lenen. Dat kan in principe alles zijn, behalve de bovenstaande soorten. Natuurlijk kom ik de jonge vissen als ik klaar ben met de serie weer netjes terug brengen en is er een mooie afdruk als bedankje voor de hulp.
 
Mooi hoor! Vind het prachtig dat je zo de vissen hebt gefotografeerd. Duidelijk te zien dat ancistrus-soorten inderdaad veel sneller groeien dan hypancistrus.
 
Bedankt allemaal!

Zelf wil ik nog wel een beetje voorzichtig zijn met conclusies. Het is nu duidelijk dat deze Hypancistrus soort langzamer groeit dan deze Ancistrus soort, maar ik betwijfel of dat voor alle soorten geldt. Daarom zou ik ook graag nog andere series willen maken zodat ik kan onderzoeken hoe bijvoorbeeld een 'gewone' Ancistrus groeit of een andere Hypancistrus soort zoals de L66. Groeien de soorten binnen een bepaald geslacht allemaal op dezelfde manier of zitten er daar ook verschillen tussen? Het zou helemaal leuk zijn om hetzelfde met 1 of meerdere Panaqolus en Peckotia soorten te doen...
 
Heb je dit nu telkens gedaan met 2 dezelfde vissen? of telkens een andere vis uit de groep gepakt?
 
Heb je dit nu telkens gedaan met 2 dezelfde vissen? of telkens een andere vis uit de groep gepakt?

Het is de bedoeling om echt de groei van een bepaald dier te laten zien. De foto's zijn dus op 8 verschillende momenten genomen, steeds met vaste tussenposes van, bijvoorbeeld in dit geval 5 dagen. Daarbij geldt natuurlijk wel dat je bij een hond, kat of kanarie veel gemakkelijker de dieren uit elkaar kunt houden dan bij bijvoorbeeld vissen. Ik heb heel erg mijn best gedaan om steeds dezelfde vis te fotograferen en ik denk dat dit ook wel gelukt is.
 
Het is de bedoeling om echt de groei van een bepaald dier te laten zien. De foto's zijn dus op 8 verschillende momenten genomen, steeds met vaste tussenposes van, bijvoorbeeld in dit geval 5 dagen. Daarbij geldt natuurlijk wel dat je bij een hond, kat of kanarie veel gemakkelijker de dieren uit elkaar kunt houden dan bij bijvoorbeeld vissen. Ik heb heel erg mijn best gedaan om steeds dezelfde vis te fotograferen en ik denk dat dit ook wel gelukt is.

Daar duidde ik ook een beetje op :) ook tussen broers & zussen kan er een (flink) groeiverschil zitten.
 
Daar duidde ik ook een beetje op :) ook tussen broers & zussen kan er een (flink) groeiverschil zitten.

Klopt. Maar het waren relatief kleine nesten en als je elke dag met ze bezig bent, ga je die verschillen ook wel zien.

Daarom blijf ik ook relatief voorzichtig met conclusies trekken. Dit is wat dat betreft geen wetenschap waarbij het altijd zo is. Het blijft een momentopname met bepaalde variabelen (bv temperatuur, waterwaardes, voedsel enz. enz.). Maar het geeft wel een beeld. Zeker omdat dit soort dingen (zover ik weet) nog nooit op deze manier in beeld gebracht zijn.
 

Terug
Bovenaan