Wat is er nieuw

Verhoogd PO4 gehalte

Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Berichten
286
Leeftijd
46
Hoi,
Ik ben al ff bezig met n "wat" verhoogde fosfaatwaarde want die blijft op de één of andere manier maar enorm hoog.
Zelfs met producten als Seachem Phosguard blijft de waarde op zo'n 10mg/l steken, hoger zelfs maar dan niet meer meetbaar.
Meten doe ik met de test van Sera, ook verdund met demiwater.

Mijn vraagstelling is of deze verhoogde waardes schadelijk zijn voor de vissen.
Maar ook of het door mn hout kan komen. Ik kan me namelijk niets anders meer bedenken.

Zoals je kan zien op de fotos heb ik op mn hout blauwalg zitten en vandaar de vraag of het daaraan kan liggen.

IMG-20230225-WA0008.jpeg
IMG-20230225-WA0012.jpeg
IMG-20230225-WA0014.jpeg
 
Blauwalg krijg je vaak door teveel organische belasting en met name organische stikstof. Heb je de test op de foto verdund?
 
Blauwalg krijg je vaak door teveel organische belasting en met name organische stikstof. Heb je de test op de foto verdund?

Ja idd verdund.. zowel 50/50 als 80/20 kom ik in het donkerste gedeelte van de test.
Als gezegd maken fosfaat absorberende middelen geen indruk. N grote verversing wel maar dat is met n paar dagen weer ongedaan gemaakt. Dus t moet ergens vandaan komen en ik verdenk mn hout nu.

Plausibele verklaring?
 
Wat geef je verder/ voeg je toe? Denk aan vissenvoer, plantenvoeding. Wat voor bodem heb je? Wat voor filtermateriaal?
Hoe oud is je test (houdbaarheidsdatum)?
Waar je ook aan kunt denken, is dat je niet een relatief teveel hebt aan fosfaat (absoluut gezien wel natuurlijk), maar een tekort aan iets anders waardoor je planten niets met het fosfaat kunnen. Hoe zit het met je sporenelementen (een ijzertest kan daar wat info over geven), hoe hoog is je nitraat (NO3)?

Overigens ben ik wel eens aan het zoeken geweest naar de maximale PO4belasting voor vissen en de meningen lopen nogal uiteen. Ik ben tegengekomen dat: Zolang er voldoende aquariumplanten aanwezig zijn in je bak zal het fosfaat gehalte niet snel te hoog zijn voor je vissen. De planten verbruiken deze stof en aquariumvissen zijn veel minder gevoelig dan bijvoorbeeld vissoorten die in open water leven. Er zijn aquaria met een fosfaat gehalte van 10ppm, waarin vissen nooit een reactie hebben laten zien op deze stof. Zelfs de vaak gevoelige garnalen voelde zich hier prima thuis.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat je de test goed uitvoert en dat die nog goed is.
 
Gebruik je
-ph verlagend (fosfor)zuur?
- actieve kool?
-plantenvoeding?
 
hout lijkt me sterk eerder de vissen hun afval en het voer dat je geeft.
 
Wat geef je verder/ voeg je toe? Denk aan vissenvoer, plantenvoeding. Wat voor bodem heb je? Wat voor filtermateriaal?
Hoe oud is je test (houdbaarheidsdatum)?

Ik geef over t algemeen cichlidenpellets van Sera en zo nu en dan gekookt mosselvlees.
Voeren gebeurt gemiddeld om de dag.
Ik heb een zandbodem zonder toevoegingen, planten worden bijgevoed dmv capsules.
Verder basic plantenbemesting en ik voeg zelf nog kno3 toe.

Qua filtermateriaal;
In mijn Biomaster 850 zitten twee mandjes Matrix, en drie mandjes met eheim substrat pro.

Mn po4 test is gloedjenieuw en nog ruimschoots houdbaar. Goede vraag want je ziet zo vaak over datum setjes liggen. Zeg t ook altijd wanneer ik t zie.
 
Weet je zeker dat je de test goed uitvoert en dat die nog goed is.

Ik weet t helemaal zeker en de test is nog ruim binnen zn houdbaarheid.
Ter vergelijk gebruikte ik n over datum setje van Colombo en die deed niks meer.
De Sera test blijft zo blauw uitslaan.
 
Gebruik je
-ph verlagend (fosfor)zuur?
- actieve kool?
-plantenvoeding?
Geen fosforzuur, wel CO2.
Geen kool en wel plantenvoeding, zie reactie hierboven
 
Zit er in je plantenvoeding (extra)PO4?
 
hout lijkt me sterk eerder de vissen hun afval en het voer dat je geeft.

Okee ik snap waar je heen wil. Nou voer ik al puur minder, zo om de dag en geef dan vnml droogvoer. 1x per week diepvries.

Qua bezetting zitten er wel redelijk wat meervallen in, zouden die zo vervuilend zijn?
Trekt mn filter t wellicht niet en heb ik mogelijk n tweede filter nodig of een strakker regime vwb t verversen van water?
Ik ververs wekelijks en heb t allemaal geprobeerd. Alleen n tweede filter (nog) niet. Die staat wel gereed maar nog niet aan toe gekomen. Het enorme stuk hout maakt t maken van n goede circulatie ook lastig, al heb ik t sinds n week of twee wel goed voor elkaar dmv diverse wavemakers.
 
zijn dit osmocote capsules en hoeveel heb je er gebruikt?

Osmocote idd van ons forumlid tuinkabouter. Bij elke plant zit er eentje gestoken, dus n stuk of zes actief momenteel.
 
Ik kan me niet voorstellen dat deze zoveel fosfaat bevatten en 6 van die capsules is niet echt veel en ik neem aan dat ze goed in de bodem zitten.
Ik heb dat soort capsules ook gebruikt en had er veel meer in de bodem van een meterbak.
 
Ja mijn idee.. dus ik kan nu nog wel weer n grote verversing doen maar zolang de oorzaak niet bekend is, is dat n beetje als water naar de zee dragen.
 
Waar je ook aan kunt denken, is dat je niet een relatief teveel hebt aan fosfaat (absoluut gezien wel natuurlijk), maar een tekort aan iets anders waardoor je planten niets met het fosfaat kunnen. Hoe zit het met je sporenelementen (een ijzertest kan daar wat info over geven), hoe hoog is je nitraat (NO3)?
Hoe zit het met de waardes van NO3 en sporenelementen (meten met ijzertest bijv)?
 
NO3 zat vanmiddag tussen 25 en 50mg/l.. te donker voor 25 en te licht voor 50 dus ergens in between. Ik maak me daar geen zorgen over eigenlijk. Maar wil wel graag de oorzaak van de fosfaatwaarde achterhalen.

IJzer kan ik helaas niet meten.
 
Ik vindt ook die no2 waarde flink hoog als je geen EI volgt. Wat voor voeding gebruik je en hoeveel ververs je wekelijks?
 
NO3 bedoel je waarschijnlijk toch?
Ik ververs wekelijks minimaal 10%, max 25 + dat ik mn voorfilter reinig dan.
Periodiek wel n grotere verversing maar niet meer wekelijks. Dat deed ik wel maar juist dan kreeg ik te maken met meer algen als staghorn en de blauwalg zat ook op meer plaatsen toen.
 
O ja sorry natuurlijk want daar sprak je over. Door verversen zou je juist minder staghorn moeten hebben want dat krijg je met een nh3/4 piek en gelet op dat gegeven denk ik dat je bak best flink belast is of de filter te krap want normaliter heb je geen nh3/4 in een bak die meetbaar is.
Zelf zou ik eens minimaal 50% verversen en dan de po4 en no3 meten en dat dagelijks een week monitoren om te kijken of en hoe snel deze stijgen.
Die hoge po4 en ook de no3 wel moet ergens wegkomen als je geen nitraat en fosfaat dmv voeding toedient.
 
Ik voeg als enigste wel wat nitraat toe op de momenten dat ik ververs. Uiteraard wel na meten maar dat heb ik laatste keer met verversen niet gedaan omdat ik deze waardes toen al had.
Maar vind je t ook niet vreemd dat fosfaat absorberende middelen als die Phosguard niets uit halen? Doseer en handel volgens de verpakking maar t haalt niets uit.
 
NO3 bedoel je waarschijnlijk toch?
Ik ververs wekelijks minimaal 10%, max 25 + dat ik mn voorfilter reinig dan.
Periodiek wel n grotere verversing maar niet meer wekelijks. Dat deed ik wel maar juist dan kreeg ik te maken met meer algen als staghorn en de blauwalg zat ook op meer plaatsen toen.
Nu zitten de oorzaken van Staghorn en Blauwalg juist niet in die verversingen. Sterker nog: Beide alg soorten hebben te maken met vervuiling en mogelijke voedingstekorten voor je planten!
En ook bij je fosfaat probleem is waterverversing belangrijk.
 
Ok tnx ja ik ben nu n grote onderhoudsbeurt aan t geven maar vond hier en daar wel zachte plekken in mn hout. OA bij de spot vd blauwalg trok ik zo wat los.
Evenala de achterzijde van t hout is t erg grillig en mogelijk de oorzaak van alle mulm elke keer;

IMG_20230226_131632.jpg


Met n beetje wrijven komt dit er dus vanaf.
Zou t hout echt niet bijdragen aan die verhoogde belasting en dus mn PO4?

16774153106983889105497201422536.jpg
 
Dat daar dan blauwalg zit dat verwonderd me niet want daar is hout aan het vergaan. Of dat de hoge po4 kan verklaren dat durf ik niet te zeggen.
 
Oke en dat stoffige laagje op bv hout en planten n paar dagen na dit soort verschoningen? N gereduceerde flow vanwege t vervuilde voorfilter?
 
Enkele weken grotere waterwissels( eventueel 2x per week ) en dan nog eens meten.
 
Vanmiddag ruim 250 liter ververst en mn no3 op 0 gekregen nu.
PO4 staat nu op 3 en heb gelijk mn kraanwater gemeten op 0,25;

IMG_20230226_205231.jpg


Ik ga ff zien wat t op termijn doet nu maar mn hout zint me niet meer eigenlijk.
 
Als dat hout rot, kan het veel ongewenst stoffen in je bak brengen. Ik vrees dat je moet gaan rondkijken voor een nieuw stuk.
 
Hoge PO4 wordt vaak veroorzaakt door overmatig voeren. Zeker als je het smeltwater van het diepvriesvoer meekiept in je aquarium kan dat een verhoging geven.
Blauwalg vindt het heerlijk: organische belasting en hoge PO4 (tov NO3).
Ik zou iig goed naar het voeren kijken.
In mijn meter bak moet ik zelfs wekelijks PO4 toevoegen, anders zakt die snel naar 0.
 
Zeker als je het smeltwater van het diepvriesvoer meekiept in je aquarium kan dat een verhoging geven.
Nu heb ik begrepen van oud lid Dirk bazuin die het ooit heeft getest dat het vrij weinig po4 bevat en al helemaal als je bak wat groter is. Het was zover ik mij herinner bijna te verwaarlozen.
 
Nu heb ik begrepen van oud lid Dirk bazuin die het ooit heeft getest dat het vrij weinig po4 bevat en al helemaal als je bak wat groter is. Het was zover ik mij herinner bijna te verwaarlozen.
Kan best dat het smeltwater géén PO4 (fosfaat) bevat, maar wel P (fosfor) of fosforverbingen. Bij ontbinding/rotten ontstaat dan alsnog PO4. Ik heb het zelf nooit gemeten moet ik je zeggen.
 
Ik geef nauwelijks van die blokjes diepvries. Ik geef hele, gekookte, mosselen die gewoon uit de supermarkt komen. Hooguit 1x per week.

Maar zal vanavond ff meten en zien wat er na twee dagen gebeurt is.
 
Kan best dat het smeltwater géén PO4 (fosfaat) bevat, maar wel P (fosfor) of fosforverbingen. Bij ontbinding/rotten ontstaat dan alsnog PO4. Ik heb het zelf nooit gemeten moet ik je zeggen.
Ik heb het ook nog nooit gemeten hoor maar eventueel aanwezig fosfor kan dus weer worden omgezet in fosfaat als ik het goed begrijp.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      • Wow
      Waarderingen: Kosmopoliet
      Terug
      Bovenaan