Verhoogde kH en pH waarde. Hoe dit aan te pakken?


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hallo allemaal,







Vandaag heb ik mijn waterwaardes weer eens gemeten. Ten opzichte van eind maart zijn mijn kH en pH waarde omhoog gegaan en ik denk te hoog. De pH is nu 8.5 en de kH is 12 (tov 7.5 en 8 in maart). gH is gedaald van 12 naar 10. nh3, no2 en no3 zijn 0 gebleven, po4 is 0.5 gebleven.







In mijn aquarium leven alleen garnalen. Deze zijn er tijdens de laatste meting in maart in gekomen. In de tussentijd heb ik een keer per maand 2 emmers (~20L) water vervangen en voeg ik iedere week wat All in One plantenvoeding toe.







Sinds ongeveer 2 weken heb ik een hoop kleine garnalen erbij gekregen. Elke dag zie ik er weer meer. Dat lijkt dus wel goed te gaan. Echter zag ik ook 2x een dode oudere garnaal, dit was voor mij de aanleiding weer eens te meten.







Ik voeg geen co2 toe. Heb naast planten wat lava stenen en een stuk hout in het aquarium. Een JBL e902 filter en de bak is 80x35x50cm. Zie hieronder een foto van de situatie.







Wat is er de laatste tijd veranderd?



- het is warmer geworden doordat mijn woonkamer warmer is ivm het weer de laatste dagen



- het is lichter geworden om dezelfde reden. Overdag hang ik een doek voor het aquarium om het effect zoveel mogelijk te verminderen.



-ik heb nieuwe verlichting, van standaard bouwlampen naar nieuwe leds met timer en dimfunctie



- veel kleine garnalen erbij.







Waar ik zelf ook nog aan dacht als mogelijke oorzaak is de hoeveelheid drijfplant, ik haal hier nu dagelijks een deel van weg. Mogelijk heb ik nog steeds te veel?







Nu is het punt dat ik niet goed weet wat slim is om te doen. Op internet staan allerlei tips, maar ik zou graag gericht het probleem aanpakken in plaats van maar iets te proberen en daarmee misschien nog meer te veranderen in de bak. Heeft iemand met meer ervaring tips hoe te beginnen?
 

Bijlagen

  • IMG_20230502_211629.jpg
    IMG_20230502_211629.jpg
    47.5 KB · Weergaven: 56
Je test met strips of druppels.
Ik zie geen reden dat de KH omhoog zou gaan met jouw verhaal.
Lavasteen doet daar niks mee. Plantenvoeding zover ik weet ook niet.

Garnalen zouden wat calcium en magnesium kunnen gebruiken en daardoor zou de gh kunnen zakken zoals je beschrijft. Kunnen ook de planten zijn die GH verlagen.

Lampen en temperatuur doen niks met je kh.

Zijn het echt dode garnalen of gewoon hun jasje wat ze wisselen?
 
pH en/of KH veranderen niet zomaar. Behalve bij het gebruik van kalkhoudende stenen, een aquasoil, dosering met MgSO4, CaSO4 en andere mg/ca houdende stoffen.
Of je leidingwater varieert erg. Maar ik verwacht eerder een fout in de metingen
 
Bedankt voor jullie reactie! Ik heb gemeten met een druppel set van superfish, waar ook groot Colombo op staat.

De garnalen waren echt dood. Ze hadden namelijk nog kleur, niet zoals de witte jasjes bij vervelling. Het kan natuurlijk ook toeval zijn geweest dat deze twee die waren, ik heb de groep al een paar jaar (in maart overgeplaatst naar deze grotere bak).

De stoffen waar Cornelius het over heeft voeg ik niet bewust toe. Misschien dat die met de plantenvoeding mee komt? Maar dan zouden meer mensen hier last van moeten hebben.

Ik zal morgen nog eens de meting opnieuw doen dan, hopelijk is er inderdaad iets mis gegaan. Wat bij mijn set opvalt is dat de maat verhouding op de maatbeker anders is dan op de spuit die erbij hoort.

Is de hoge pH verder ook niet iets om je zorgen over te maken? Mijn kleurenschaal gaat maar tot 9..
 
De maat van de spuit aanhouden. Is een heel topic over het verschil tussen spuit en buisjes te vinden.
 
NO3 is 0,0 en PO4 is 0,5. Weet je zeker dat je de watertest goed uitvoerd? Of klopt de dosering AllinOne niet?
Met AllinOne voeg je o.a. de noodzakelijke voedingsstoffen NO3 en PO4 toe, maar je meet bijna 0,0
 
Gaat de hardheid en ph van water in principe niet langzaam oplopen naargelang je verdampingswater vervangd? De opgeloste kalk in dat verdampte water blijft achter.

Ik zie niets over de grootte of regelmaat van waterwissels. Misschien dat de oorzaak simpel daarbij ligt?

Och, natuurlijk. Deze opstelling is pas nieuw (maart), dan zou zo veel verschil niet moeten kunnen...
 
Bij de test van Colombo in geen geval de maatbekers aanhouden maar de hoeveelheid in de spuit. Die curvettes zijn verre van nauwkeurig.
 
Heb inderdaad de spuit aangehouden, die leek beter te kloppen als ik het vergeleek met een ander bakje.

Een speciale pH meter heb ik nog niet, zal eens kijken wat dat is.

De tests heb ik uitgevoerd zoals in de handleiding, daar kon je weinig aan fout doen. Voor een aantal moest je de kleur vergelijken met die op een kleurenkaart, die was wat lastiger omdat de achtergrond van die kaart blauw is... Dit was bijvoorbeeld bij de pH het geval. De fout is hier niet groter dan 1 vakje, dus 0.5 in het geval van pH. De kH was bijvoorbeeld een test waarbij de kleur van het water na x druppels ineens veranderde, dus hier was het vrij duidelijk.

Een keer per maand vervang ik 2 emmers water, dat is ongeveer 20L. Ik zuig dan ook altijd het vuil wat op de bodem ligt mee. Dit wordt echter iedere keer minder, de laatste keer eigenlijk alleen schoon water hoeven af te tappen.

De hoeveelheid no3 en po4 wist ik niet dat die gelijk moeten zijn. Interessant om te weten. Hierbij goed om te noemen dat de kleurenschaal hier ook per 0.5 was. Dus misschien dat de no3 hier net in de lagere schaal veel een po4 net in de hogere schaal. Zal ook nog eens nagaan of ik iets moet veranderen aan de voeding.


Bedankt voor alle suggesties die al zo snel zijn gekomen!
 
Kleine correctie: je moet ongeveer 10x zoveel NO3 hebben als PO4. Planten hebben 10 x zoveel nitraat nodig als fosfaat. Dat hoeft niet op de komma nauwkeurig, maar de verhouding tussen de 2 moet wel die richting opgaan. een nitraat van 0 en fosfaat van 0,5 betekent dus dat je planten nitraat tekortkomen.
 
Hallo allemaal,







Vandaag heb ik mijn waterwaardes weer eens gemeten. Ten opzichte van eind maart zijn mijn kH en pH waarde omhoog gegaan en ik denk te hoog. De pH is nu 8.5 en de kH is 12 (tov 7.5 en 8 in maart). gH is gedaald van 12 naar 10. nh3, no2 en no3 zijn 0 gebleven, po4 is 0.5 gebleven.







In mijn aquarium leven alleen garnalen. Deze zijn er tijdens de laatste meting in maart in gekomen. In de tussentijd heb ik een keer per maand 2 emmers (~20L) water vervangen en voeg ik iedere week wat All in One plantenvoeding toe.







Sinds ongeveer 2 weken heb ik een hoop kleine garnalen erbij gekregen. Elke dag zie ik er weer meer. Dat lijkt dus wel goed te gaan. Echter zag ik ook 2x een dode oudere garnaal, dit was voor mij de aanleiding weer eens te meten.







Ik voeg geen co2 toe. Heb naast planten wat lava stenen en een stuk hout in het aquarium. Een JBL e902 filter en de bak is 80x35x50cm. Zie hieronder een foto van de situatie.







Wat is er de laatste tijd veranderd?



- het is warmer geworden doordat mijn woonkamer warmer is ivm het weer de laatste dagen



- het is lichter geworden om dezelfde reden. Overdag hang ik een doek voor het aquarium om het effect zoveel mogelijk te verminderen.



-ik heb nieuwe verlichting, van standaard bouwlampen naar nieuwe leds met timer en dimfunctie



- veel kleine garnalen erbij.







Waar ik zelf ook nog aan dacht als mogelijke oorzaak is de hoeveelheid drijfplant, ik haal hier nu dagelijks een deel van weg. Mogelijk heb ik nog steeds te veel?







Nu is het punt dat ik niet goed weet wat slim is om te doen. Op internet staan allerlei tips, maar ik zou graag gericht het probleem aanpakken in plaats van maar iets te proberen en daarmee misschien nog meer te veranderen in de bak. Heeft iemand met meer ervaring tips hoe te beginnen?
All IN One voeding geeft weinig mogelijkheden om je waterwaarden preciezer te houden. Wanneer je dat wilt tenminste, zelf heb ik me daar wat minder over opgewonden. Ik mat weinig maar hield wel een scherp oog op mijn plantengroei. Maar toch kan het zinvol zijn om eens een blik te werpen op de poeders van Aquariumbemesting.nl. Je kan dan veel exacter doseren op afzonderlijke micro en macro waarden. Bovendien zijn de prijzen aanzienlijk lager.
 
Hmm, ik zal dat eens onderzoeken. Tot nog toe vind ik de planten er prima bij staan (al hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat dat niet zo is). Ik had eigenlijk juist all in one gekozen om het mezelf iets makkelijker te maken. :) Op het moment ben ik vooral bezorgd of de garnalen het nog wel fijn hebben. Ook wil ik nog een keer vissen toevoegen, maar daarvoor wil ik ook graag hebben dat de bak qua water kwaliteit in orde is
 
Ik heb vandaag de kH opnieuw gemeten, het is weer hoog, 11dH... Dit lijkt dus wel te kloppen. Moet ik met deze waarde actie ondernemen?
 
In je eerste bericht zeg je dat er alleen garnalen leven in dat aquarium.
Dan lijkt mij een hoge KH en eventueel een hoge GH mij geen probleem.
 
In je eerste bericht zeg je dat er alleen garnalen leven in dat aquarium.
Dan lijkt mij een hoge KH en eventueel een hoge GH mij geen probleem.
Dat klopt, er zitten alleen garnalen in. Op termijn wil ik er wel vissen in doen (ik denk aan paracheirodon simulans) maar ben nog aan het inlezen over de verzorging enzo.
 
Juist : Kardinaal Tetras noemen we die.
Zijn zachtwater vissen.
Denk dat je beter op vork kunt gaan naar een hard water visje.
 

Terug
Bovenaan