Wat is er nieuw

Verhoogde nitriet en nitraat waarde

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl1990
  • Startdatum Startdatum
S

Syl1990

Guest
Nu heb ik dus gisteren me plantenvoeding binnen gekregen en meteen toegepast ze zaten al 2 weken zonder
En heb net me waardes gemeten
En nu zie ik dat
Nitriet waarde 1 is
En nitraat waarde rond de 75 ligt

Gisteren waren die waardes velen malen lager
En heb de dosering toegepast zoals vermeld staat

Moet ik nu een waterwissel doen of wachten

Bijlagen

• 4A554A02-0F4D-4DB6-8014-D127AC89672D.jpeg
    4A554A02-0F4D-4DB6-8014-D127AC89672D.jpeg
    82.3 KB · Weergaven: 116
Ik zou flink verversen maar ik denk niet dat die waarden door de voeding komen en in elk geval de nitriet niet Syl. Hoelang draait je bak en zitten er al bewoners in? Zonder bewoners is verversen niet noodzakelijk.

Ik zou flink verversen maar ik denk niet dat die waarden door de voeding komen en in elk geval de nitriet niet Syl. Hoelang draait je bak en zitten er al bewoners in? Zonder bewoners is verversen niet noodzakelijk.
Draait nu sinds eind augustus
Had wel van de week me pomp te goed schoon gemaakt waardoor er een witte waas in zat
Die is inmiddels bijna helemaal weg
En in de plantenvoeding zit nitraat en fosfaat

En er zitten bewoners in
3 gourami
10 kardinaal
2 modderkruipers
En 4 slakken

Draait nu sinds eind augustus
Had wel van de week me pomp te goed schoon gemaakt waardoor er een witte waas in zat
Die is inmiddels bijna helemaal weg
En in de plantenvoeding zit nitraat en fosfaat
Waarom denk je dat er nitraat en fosfaat in de voeding zit? Op de fles op je foto staat namelijk: "Apart van macro geven." (Nitraat en fosfaat is macro voeding)

Waarom denk je dat er nitraat en fosfaat in de voeding zit? Op de fles op je foto staat namelijk: "Apart van macro geven." (Nitraat en fosfaat is macro voeding)
Ja dat klopt die heb ik ook

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    135 KB · Weergaven: 103
kan het geen nitriet piek zijn doordat je de filter schoon hebt gemaakt? dat je net even de balans hebt verstoord.

Ja dat klopt die heb ik ook

Toch is dit een raar etiket! Er staat op Macro-Mix maar tot mijn verbazing staat er weer onder: "Apart van macro geven." Wat is het nu; wel of geen macro? Dit, althans die etiketten, kloppen niet! Wat moet ik nu denken van het product? Dit vertrouw ik dan weer niet... Kennelijk hebben ze ook andere flessen waar het wél goed opstaat:
micromacro1.jpg

Toch is dit een raar etiket! Er staat op Macro-Mix maar tot mijn verbazing staat er weer onder: "Apart van macro geven." Wat is het nu; wel of geen macro? Dit, althans die etiketten, kloppen niet! Wat moet ik nu denken van het product? Dit vertrouw ik dan weer niet... Kennelijk hebben ze ook andere flessen waar het wél goed opstaat:
Bekijk bijlage 282476

Bijlagen

• 1183C2D6-29FE-4FF4-9EDE-CDB86A18E6C3.jpeg
    1183C2D6-29FE-4FF4-9EDE-CDB86A18E6C3.jpeg
    135.1 KB · Weergaven: 110
  • 4915A13D-FE26-44A2-B34D-525E16A8B8D8.jpeg
    4915A13D-FE26-44A2-B34D-525E16A8B8D8.jpeg
    82.3 KB · Weergaven: 108
kan het geen nitriet piek zijn doordat je de filter schoon hebt gemaakt? dat je net even de balans hebt verstoord.

Dat gaat ook door mijn hoofd
Maar nu noch die hoge nitraat waarde

Als je wil testen of het door de voeding komt: emmer vullen met 10 liter water, daar de hoeveelheid voeding voor 10 liter aan toevoegen en meten. Als je daarin geen verhoging meet, dan ligt het ergens aanders aan.
Weet je ook de nitraat waarde van je kraanwater? Als daar namelijk al behoorlijk nitraat inzit, stijgt het alleen maar verder door de macro toevoeging.

Als je wil testen of het door de voeding komt: emmer vullen met 10 liter water, daar de hoeveelheid voeding voor 10 liter aan toevoegen en meten. Als je daarin geen verhoging meet, dan ligt het ergens aanders aan.
Weet je ook de nitraat waarde van je kraanwater? Als daar namelijk al behoorlijk nitraat inzit, stijgt het alleen maar verder door de macro toevoeging.
Ga het zo direct testen

Misschien zijn ze beter in voeding maken dan in etiketten 😀

Haha, de macro niet gelijk met de macro geven 😀 😀. Beetje erg slordig zeg en dan mag je inderdaad hopen dat ze dit soort fouten niet met de voeding maken.

misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe heb je gemeten? druppel of strips, dat kan ook een boel betekenen

Ja, je hebt nog geluk dat het van beide 10ml op 100 liter is anders had je daar misschien ook nog problemen mee gekregen...

Maar dat verklaart toch niet direct je verhoogde nitriet....
Nitraat zakt vanzelf, paar snelgroeiers er in, en dat komt in orde. Of een mosselplantje.

misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe heb je gemeten? druppel of strips, dat kan ook een boel betekenen
Beide maar strips die haal ik nooit meer
Want
Heb wel een nitriet druppel test maar geen nitraat druppel test
Heb net weer de test gedaan met strip en toen was de nitraat ineens prima 20-30

heb inmiddels ook een grotere waterwissel gedaan van zo’n 60 %
En morgen haal ik de druppel test voor nitraat en fosfaat

Ik zou de test met de strips ook met een korreltje zou nemen en afwachten wat de druppeltest gaat aangeven voor de nitraat.

Ik zou de test met de strips ook met een korreltje zou nemen en afwachten wat de druppeltest gaat aangeven voor de nitraat.
Ik gebruikte de strip ook alleen als indicatie
Voor het midden van de week om te kijken of alle waardes nog een beetje goed waren

mat tussen de eerste en tweede test vandaag zat
Gewoon iets van 50 punten verschil

dat is voor mij genoeg reden om ze nooit meer te halen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan