Wat is er nieuw

Verhouding Osmose water "afval water"

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mamosaba
  • Startdatum Startdatum
M

Mamosaba

Guest
Beste mede aquarianen,

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van een aqua medic platinum line Osmose apparaat.
Heb deze gekocht vanwege de zeer goed resultaten qua verhouding osmose en "afval" water (1:1/1:1,5)
Echter kom ik niet verder dan een verhouding van 1:2.5.
Mijn vraag is wie heeft dit apparaat ook in zijn bezit en wat is dan de verhouding.(echt gemeten)
Ook slaat de pomp aan terwijl de kraan uit staat, wat ik weer uit kan doen door de drukmeter te bewegen.
Zie graag reacties tegemoet.

Gegroet, Marcel
 
Let er wel op dat een fabrikant de specificaties opgeeft in ideale condities.
Dus daarbij staat vast en zeker een water temperatuur van 25 graden en een waterdruk van 4 bar.

De druk heeft op jou systeem niet zoveel invloed. Want je hebt een boosterpomp.

Maar de water temperatuur is nu absoluut geen 25 graden. Denk een graad pf 5 op dit moment.

Zelf heb ik in de zomer een hogere opbrengst osmosewater dan in de winter. Puur door het koude water.

Dus ik denk dat dit de reden is.
 
De watertemperatuur is van groote invloed zoals Marcel al aangeeft. Overigens betwijfel ik of met één membraan en boosterpomp de verhouding 1/1 gehaald kan worden. Zelf maak ik gebruik van 2 in serie geschakelde Filmtec membranen en haal de 1/1 verhouding wel in de zomer in combinatie met boosterpomp.
 
Ik heb hier ook beduidend minder opbrengst met deze winterse omstandigheden😉
 
Mijn water temperatuur voor de unit is 12-13 graden. Aqua medic geeft als uiterste de verhouding 1:2 op.
Mag ik er dan vanuit gaan dat de verhouding toch minimaal 1:1.5 mag zijn.

Gegroet, Marcel
 
Vind 1:2,5 nog best netjes in het winter seizoen.

weet je zeker dat ze dit uiterste niet opgeven bij 4bar / 25 graden ?
zo doen ze dat namelijk (bijna) allemaal.
 
Volgens aqua medic zou dit apparaat bij 5 bar en 25 graden 1:1 moeten lopen.
Ga binnenkort testen met 20 en 25 graden water.
Ik zal de bevindingen dan melden.

Gegroet, marcel
 
Ik voed mijn osmose systeem dat ook een booster pomp heeft, met water uit de mengkraan die op 25* is afgesteld, en haal zeker 1:1 (gemeten).
En uit diezelfde mengkraan haal ik ook mijn water voor de waterwissels.
Cor
 
Ik voed mijn osmose systeem dat ook een booster pomp heeft, met water uit de mengkraan die op 25* is afgesteld, en haal zeker 1:1 (gemeten).
En uit diezelfde mengkraan haal ik ook mijn water voor de waterwissels.
Cor


Dat scheelt een hoop water want ik heb 1:4. Nu heb ik maar 20 liter per week nodig maar ja dat schelt 60 liter aan afvalwater dus oftewel 3 kuub per jaar.
 
Ik voed mijn osmose systeem dat ook een booster pomp heeft, met water uit de mengkraan die op 25* is afgesteld, en haal zeker 1:1 (gemeten).
En uit diezelfde mengkraan haal ik ook mijn water voor de waterwissels.
Cor

Heb je daar dan een boiler voor staan? Want als ik mijn mengkraan op 25 graden zet, met zo’n slap osmose straaltje. Dan gaat de CV combi niet eens aan.:S
 
Dat scheelt een hoop water want ik heb 1:4. Nu heb ik maar 20 liter per week nodig maar ja dat schelt 60 liter aan afvalwater dus oftewel 3 kuub per jaar.

Als je tijd over hebt, zou je eens uit kunnen rekenen wat het opwarmen van dat water kost. En dat tegen die 3 liter besparing zetten.

Zelfde verhaal heb ik met de stroomkosten van een boosterpomp gedaan.

Uitgaande van 3 liter besparing. En de tijd dat het ding moet draaien.

Bleek goedkoper om het water maar te laten lopen. 1000 liter water voor 1,50 euro.
 
Als je tijd over hebt, zou je eens uit kunnen rekenen wat het opwarmen van dat water kost


Ik warm niets op maar laat het op kamertemperatuur komen en dat gebruik ik om te verversen. Ik ververs 10% dus als dat 3 graden scheelt met de bak dan is het verschil slechts heel gering.
Ik merk wel dat het nu veel minder snel gaat met de lage temperaturen.
 
Als je tijd over hebt, zou je eens uit kunnen rekenen wat het opwarmen van dat water kost. En dat tegen die 3 liter besparing zetten.

Zelfde verhaal heb ik met de stroomkosten van een boosterpomp gedaan.

Uitgaande van 3 liter besparing. En de tijd dat het ding moet draaien.

Bleek goedkoper om het water maar te laten lopen. 1000 liter water voor 1,50 euro.

Deze opmerking miste ik hier nog.

Het verwarmen van het water kost gas/stroom, de boosterpomp kost stroom... is dit het echt waard tegenover de kosten van het extra water wat je anders zou verbruiken.

dit even afgezien van het feit dat het natuurlijk wel waterverspilling is.
 
dit even afgezien van het feit dat het natuurlijk wel waterverspilling is.

Ja waterverspilling wel. Maar ja wat is vervuilender voor het milieu. Onze gitzwarte stroom uit het stopcontact. Of het aardgas van zinkend groningen voor warmwater.

Het enige voordeel wat dergelijke systemen hebben is de tijdwinst. Je vat of jerrycan is een stuk sneller vol.

Maar goed, dat is ook te overzien. Hier staat in het weekeind de osmose aan. 1 dag en het vat is vol.

Op het werk hebben we een demi unit met booster en 1000 liter vat plus ringleiding.
Er draaien 2 vaatwassers op. En op het lab hebben we demi water uit de kraan.
Hier is snelheid van productie noodzakelijk.

Zo ziet dat apparaat eruit.

EABB1624-75C1-443A-9A30-126FD2D668D9.jpeg
 
Ik voed mijn osmose systeem dat ook een booster pomp heeft, met water uit de mengkraan die op 25* is afgesteld, en haal zeker 1:1 (gemeten).
En uit diezelfde mengkraan haal ik ook mijn water voor de waterwissels.
Cor
Heb je daar dan een boiler voor staan? Want als ik mijn mengkraan op 25 graden zet, met zo’n slap osmose straaltje. Dan gaat de CV combi niet eens aan.:S
Ja, ik heb een 80 L boiler op de CV, dus dat is geen probleem.
De aanbeveling om geen boiler te gebruiken gaat hier niet op, omdat die uitgaat van een koperen boiler, en die van mij is van RVS.

En wat een andere opmerking over het stroomgebruik van de boosterpomp betreft, die is vrij klein, en bij een hoog rendement draait hij dus relatief kort.
Maar ik heb ca 150L Osmose water nodig voor een wekelijkse 50% waterwissel van het aquarium, met 50/50 vers en osmose water .
Cor
 
Dat scheelt een hoop water want ik heb 1:4. Nu heb ik maar 20 liter per week nodig maar ja dat schelt 60 liter aan afvalwater dus oftewel 3 kuub per jaar.


Die 3 kuub kost me per jaar rond de 4 euro dus dat is per maand 35 cent oftwel nog geen dubbeltje per week.
 
Hier gaat de kraan ook gewoon op koud op de osmose unit. Waterverversen kost me een avondje voor de 240, heb er weinig problemen mee om het zo te doen. Ja, je hebt wat meer afvalwater, dit gaat weer naar de waterzuivering en word hergebruikt.
Stroom, gas, etc. is allemaal duurder dan water en als ik mijn warmwater kraan de hele avond laat draaien betekent dat geen verwarming 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan