Wat is er nieuw

Verhuizen Nieuwe Bak

EllisWL

Member
Lid geworden
1 augustus 2024
Leeftijd
22
Hoi! Ik heb een lastig probleem waar ik graag hulp bij wil. Ik ben een startende aquarium-fan… ik heb nu al een poosje een kleine bak draaien ~30/40L. Ik ga eind september (27e) verhuizen, en wil dan direct over op een 60L bak. Op 1 oktober is er geen stroom meer thuis ivm overzetten van adres etc.
Mijn vraag is; hoe kan ik in 3/4 dagen een bak zo goed mogelijk overzetten naar het nieuwe huis? Aangezien ik de bak geen 3 weken kan laten indraaien. Ik zat te kijken naar een liquid starter maar heb daar mijn twijfels bij. Ik kan er echt pas vanaf 27e in, niet eerder helaas.
Alvast bedankt!

Je oude filter zou ik laten meedraaien en heel zuinig voeren en goed de waterwaarden meten.

Heb je in je nieuwe huis wel stroom? Ik zou dan 27, 28, 29 of 30 september het water uit je 30/40L aquarium halen en bewaren, je vissen in een emmer water doen, en het aquarium zo leeg mogelijk pompen (dat tilt makkelijker). Het filter zou ik in een bak aquariumwater doen en dan direct naar je nieuwe huis rijden, water er weer in, filter er weer in, vissen er weer in, dan is alles vrij snel gepiept lijkt mij.

Zo verhuisde ik mijn kleine bakje ook wel eens voor vakanties.

Je zou ook je bodem in je nieuwe 60L kunnen doen, oud water erbij, aanvullen met kraanwater, oud 30/40L filter er in en de vissen er in. Eerste paar dagen niet voeren en de waterwaardes goed in de gaten houden, als je NH4 of NO2 waarneemt gelijk water wisselen.

Mocht het kunnen dan zou ik je aanraden om voor de eerste optie te gaan, en niet direct over te gaan naar de 60L. Dat scheelt veel gedoe met een aquarium inrichten enzo tijdens je verhuizing. Ik heb dat wel gedaan en dat viel me vies tegen hahah. Zeker zo'n 30L aquarium is makkelijk even onder de arm te vervoeren en weer ergens neer te zetten en te installeren.

Ik ben het eens met nilo: water eruit, filtertje in een emmer vervoeren en op het nieuwe adres alles er weer in en draaien die hap. Inrichten pas later doen als je je tandenborstel en beddengoed weer terug gevonden hebt en weer wat ruimte in je hoofd hebt.

Heb je in je nieuwe huis wel stroom? Ik zou dan 27, 28, 29 of 30 september het water uit je 30/40L aquarium halen en bewaren, je vissen in een emmer water doen, en het aquarium zo leeg mogelijk pompen (dat tilt makkelijker). Het filter zou ik in een bak aquariumwater doen en dan direct naar je nieuwe huis rijden, water er weer in, filter er weer in, vissen er weer in, dan is alles vrij snel gepiept lijkt mij.

Zo verhuisde ik mijn kleine bakje ook wel eens voor vakanties.

Je zou ook je bodem in je nieuwe 60L kunnen doen, oud water erbij, aanvullen met kraanwater, oud 30/40L filter er in en de vissen er in. Eerste paar dagen niet voeren en de waterwaardes goed in de gaten houden, als je NH4 of NO2 waarneemt gelijk water wisselen.

Mocht het kunnen dan zou ik je aanraden om voor de eerste optie te gaan, en niet direct over te gaan naar de 60L. Dat scheelt veel gedoe met een aquarium inrichten enzo tijdens je verhuizing. Ik heb dat wel gedaan en dat viel me vies tegen hahah. Zeker zo'n 30L aquarium is makkelijk even onder de arm te vervoeren en weer ergens neer te zetten en te installeren.
Ah bedankt! Ja zeker als starter zie je soms niet de meest simpele opties🫣

Dus in principe de guppen (voornamelijk molly’s) in een losse emmer met hun eigen water uit bak?
Vervolgens bak zelf verhuizen, en evt zoveel mogelijk oud water weer terug gooien.

Hoelang kunnen guppen/molly’s zonder voer? Moet ik hier bijvoorbeeld dag van te voren al mee stoppen of..?

Hoeveel visjes heb je er in en wat voor filter heb je? Ik vermoed dat je vrij veel vis hebt op 30L water (afgezien van de ruimte die de visjes hebben gaat het nu dan vooral om de belasting op de waterkwaliteit)

Doe niet te veel water in de emmer met vissen, of zorg in ieder geval voor voldoende lucht boven het water. Het is belangrijker dat er zuurstof in de lucht in de emmer zit dan dat de vissen meer zwemruimte hebben. Je kan bij de snackbar even om een paar lege mayonaise emmers vragen, die sluiten goed af, krijg je vaak gratis mee en zijn voedselveilig.

Ik zou de dag voor de verhuizing niet voeren en de 2 dagen erna ofzo, denk dat het niet veel uitmaakt, belangrijkste is om de waterkwaliteit in de gaten te houden (meten is weten) en wanneer nodig water te verwisselen.

De emmer doe je het beste halfvol en wat drijfplanten erin waarderen ze voor het gevoel van veiligheid. Ik zou het reiswater niet hergebruiken. Dat vervuilt behoorlijk en geeft een extra belasting aan de bak die het filter dan ook nog moet wegwerken.

In de bodem en in het filter zitten veruit de meeste bacteriën en die zijn dan ook het meest noodzakelijk voor een vlotte doorstart.
Verder zou ik één of twee dagen vóór de verhuizing een forse waterwissel doen, dan gaan de vissen zo 'schoon' mogelijk op reis.
Je haalt uit het aquarium eventuele stenen, de bodem en de planten laat je zitten. Het water haal je er zoveel mogelijk uit en een deel daarvan gebruik je voor de reisemmer van de vissen, aangevuld met vers water.

Extra verwarming hoef je niet te voorzien met deze temperaturen.

Hoeveel visjes heb je er in en wat voor filter heb je? Ik vermoed dat je vrij veel vis hebt op 30L water (afgezien van de ruimte die de visjes hebben gaat het nu dan vooral om de belasting op de waterkwaliteit)

Doe niet te veel water in de emmer met vissen, of zorg in ieder geval voor voldoende lucht boven het water. Het is belangrijker dat er zuurstof in de lucht in de emmer zit dan dat de vissen meer zwemruimte hebben. Je kan bij de snackbar even om een paar lege mayonaise emmers vragen, die sluiten goed af, krijg je vaak gratis mee en zijn voedselveilig.

Ik zou de dag voor de verhuizing niet voeren en de 2 dagen erna ofzo, denk dat het niet veel uitmaakt, belangrijkste is om de waterkwaliteit in de gaten te houden (meten is weten) en wanneer nodig water te verwisselen.
Door een recente babyboom heb ik circa 12-15 visjes in de bak. Heb ‘m toen van een bekende overgenomen uit nood aangezien die de bak niet op orde had. Daarom wil ik na de verhuizing groter, zodat ze meer ruimte hebben.

Voor de verhuizing iets van 50% water wisselen ongeveer? En neem aan dat een emmer die afsluit noodzakelijk is? Heb eventueel wel normale emmers staan die gloednieuw zijn, nog nooit gebruikt.

Bedankt voor de hulp zover

Afsluitende emmer is niet noodzakelijk maar wel verdomd handig, van die verkeersdrempels enzo laten het water altijd flink klotsen

Aah oke! Dan hoop ik dat alles goed gaat… heb helaas wel een bak met alles nep dus geen natuurlijke regeling van alle waardes etc. Dat is nog een reden dat ik groter wil, dan kan ik starten met echte plantjes etc 🙂

Kan het kwaad om evt wanneer de bak draait in het nieuwe huis, met oude bodem/filter, bijvoorbeeld bacterie starter toe te voegen? Voor de extra boost? Of is dat nutteloos?
Ondanks dat ik geen bijzondere vissen heb zijn ze toch wel belangrijk voor me, vind ze zo leuk😂

Bacteriestarter uit een LFS is in 99% van de gevallen vooral goed om de portemonnee van de winkel te starten. (99% aangezien ik niet volledig wil uitsluiten dat er ergens per ongeluk een wél werkende bacteriestarter op de markt is.....)

Wat je tijdens de reis wél zou kunnen doen, is 0,1gr NaCl per liter (zeezout of keukenzout zonder jodium) aan het reiswater van je vissen toevoegen. Dat stimuleert de slijmproductie van de huid en beschermt zodoende tegen wondjes. Bovendien spaart het ze energie doordat hun interne waarden (zout- en watergehalte in hun bloed en etc) wat makkelijker gehandhaafd kunnen worden.

Bacteriestarter uit een LFS is in 99% van de gevallen vooral goed om de portemonnee van de winkel te starten. (99% aangezien ik niet volledig wil uitsluiten dat er ergens per ongeluk een wél werkende bacteriestarter op de markt is.....)

Wat je tijdens de reis wél zou kunnen doen, is 0,1gr NaCl per liter (zeezout of keukenzout zonder jodium) aan het reiswater van je vissen toevoegen. Dat stimuleert de slijmproductie van de huid en beschermt zodoende tegen wondjes. Bovendien spaart het ze energie doordat hun interne waarden (zout- en watergehalte in hun bloed en etc) wat makkelijker gehandhaafd kunnen worden.
Wat leer ik hier veel zeg, wist ik dus niet! Gewoon een snufje zout toevoegen dus? Kan het altijd proberen. Ik zal sowieso een bericht plaatsen als de verhuizing gelukt is 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan