Verhuizen van 60L naar 140L


shutnoshut

Active member
Lid geworden
2 augustus 2020
Berichten
39
Locatie
Terra Firma
Dag mensen! Ik ben hier helemaal nieuw. Al een jaar of 3 eigenaar van een mooie 60L bak en sinds deze week staat z'n vervanger van 140L (Akvastobil) ernaast. De nieuwe bak is reeds gevuld met water en een nieuwe zandbodem die grondig is gespoeld. Daarnaast staat er een oude filter in en pomp ik wat lucht in de bak voor circulatie.

Maar ik zit enorm de vechten met de planning. Hoe pak ik het nu verder aan? Voor mezelf heb ik onderstaande stappen in beeld, maar alle opmerkingen en tips zijn van harte welkom:

- Nieuwe bak 20L aftappen en aanvullen met 20L uit de oude bak. Het idee erachter is om de nieuwe bak te enten met al het goeds van de oude bak.
- In de nieuwe bak komt een groot stuk kienhout, dat heb ik alvast 24 uur laten weken in een emmer.
- Alvast nieuwe planten erin, weet nog niet precies wat, maar wil kijken of zaken beginnen te groeien.
- Het verhuizen van het CO2 systeem van de oude naar de nieuwe bak
- Water behandelen met aqua tan en nitrivec
- meststoffen toevoegen

Vervolgens zou ik de nieuwe bak een paar dagen willen laten draaien. Mede ook omdat het me niet verstandig lijkt om tijdens een hittegolf vissen over te zetten. Tijdens deze time-out periode zou ik de waterwaarden in de gaten houden. Vervolgens:

- Waterwissel van 50L doen in nieuwe bak. Aanvullen met 30L leidingwater en 20L water uit de oude bak.
- Filtersysteem ombouwen van oud naar nieuw.
- Zoveel mogelijk planten overzetten van oud naar nieuw
- Vissen overzetten
- Resterende planten en inrichting overzetten.


Is dit een goed plan? Zoals hierboven beschreven, aanvullingen, opmerkingen en tips van harte welkom.
 
het 'enten' van je nieuwe aquarium is een goed plan, maar overhevelen van water doet dat niet echt. De gewenste bacteriën zitten je filter en bodem
Het verplaatsen van het filter heeft wel zin. Wat voor nieuw filter heb je. Zit er biologisch materiaal in je oude?. Kan je je nieuwe filter al in je oude aquarium doen?
 
het 'enten' van je nieuwe aquarium is een goed plan, maar overhevelen van water doet dat niet echt. De gewenste bacteriën zitten je filter en bodem
Het verplaatsen van het filter heeft wel zin. Wat voor nieuw filter heb je. Zit er biologisch materiaal in je oude?. Kan je je nieuwe filter al in je oude aquarium doen?


Het filter uit de oude bak verhuist mee naar de nieuwe. Het betreft een Eheim 2211 die het volume van de nieuwe bak zou moeten aankunnen. Dit filter draait dus al een tijdje en wil ik overzetten wanneer de vissen de verhuis maken. In de nieuwe bak draait nu de voorganger van de 2211, die gaat daar waarschijnlijk niet veel doen maar had het er toch in geplaatst tbc circulatie en misschien wat aangroei van bacterien
 
niet moeilijker maken dan het moet zijn.
Bak opzetten, filters overzetten, vissen overwennenaan nieuw water, net zoals ze uit de winkel zouden komen, alle oude water uit de nieuwe bak weg houden.
De eerst 2 weken spaarzaam voeren, geen nieuwe vissen bijzetten en 2-3x per week 50%verversen.
Simpel en efficiënt.
 

Terug
Bovenaan