Wat is er nieuw

Verhuizen van aquaria...

pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Berichten
278
Leeftijd
36
Goedemorgen allen,

Binnenkort zit er een verhuis aan te komen 🙁

Maar hoe zou ik dit het beste aanpakken ?
Men 2 kleine nano's zijn normaal geen probleem...
Het gaat over mijn 80cm bak, deze komt van aqualife op maat gemaakt.
Deze staat op een stalen frame op een stevige houten plaat.
Er staat een redelijke plantmassa in en veel garnaaltjes, enkele otto's, en wat hockeystick barbeeltjes (zie onderschrift voor filmpjes 🙂 )
Alle planten moeten er uit voor dat ik al die japonica's zal vinden denkik zo...
Lukt dat om bv 80% van het water eruit te halen en alles lekker te laten staan?
Dan de boel opheffen met de plank eronder te verhuizen ?

Graag jullie advies 😉
 
Ik volg, mijn 80 cm bak moet volgende maand verhuizen
 
Alles is een beetje afhankelijk van de situatie en de afstand, een kleine verhuizing zonder een trap is zoveel mogelijk leeg halen van water vaak wel genoeg, maar als je een lastige trap af of op moet en een lange reis afstand word het een ander verhaal.

Edit,
In mijn topic van de akva staat een verhuisverslag van september misschien heb je daar nog wat aan als tips, deze heb ik toen helemaal leeg gehaald.
 
Ok het is met een trap en 45min rijden minimum... ik zal kijken voor een tijdelijk aquarium ofzo... heb geen zin om diertjes te laten afzien en zeker die arme ottotjes...
Ik zal uw topic eens zoeken en zien wat ik zal doen..


Bedankt!
 
Probleem bij transport is het klotsen van water. Planten die er nog in liggen dempen dat wel een beetje, maar leuk is het niet voor de vissen.
Een garnaal zal daar wel tegen kunnen als er nog wat mos of plantjes zijn waaraan ze zich kunnen vast houden.

Om het voor de vissen zo stressvrij te laten verlopen is het best dat ze in het donker zitten.
Een emmer met deksel kan uitkomst bieden, en die zou ik dan zeker voor 3/4 vullen.
 
Hier destijds een 60 cm verhuist met nog wat water erin en alle bewoners. Moest 4 trappen af. Reistijd was wel heel kort.
Maar jou bak is groter en dus zwaarder, weet niet af dat veilig is.

zal kijken voor een tijdelijk aquarium ofzo
Speciekuip kan ook.
 
Bedankt voor alle nuttige info!

Ik ga alles beginnen plannen 🙂
 
Heb het enige tijd geleden gedaan, weliswaar met een 30liter bakje. Stevige plank op dezelfde hoogte als 't meubel, zoveel mogelijk water eruit en dan overschuiven. Die plank met aquarium de trap af, de auto in. 45-60 minuten voorzichtig rijden naar nieuwe woning. Plank+bak uit de auto gehaald, 3 verdiepingen omhoog en daar neergezet op de nieuwe plek.
Vrij zwaar, best lastig om het geheel waterpas te houden, maar het is te doen.
 
Mijn vorige bak (100x40x50) is totaal 4 keer verhuisd. Telkens liet ik alle planten en levende have in de bak zitten met een minimum aan water. Dit is eigenlijk altijd goed gegaan. Wel had ik weinig trappen op de route, slechts eenmaal een drietal treden 😀
 
Hehe, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zou de planten willen laten staan, met als gevolg dat de garnaaltjes er ook in blijven... en men otto's... eeuh 🙂
 
Hehe, ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zou de planten willen laten staan, met als gevolg dat de garnaaltjes er ook in blijven... en men otto's... eeuh 🙂
Als je 't doet zoals ik en MarcelK gedaan hebben, kan dat best. Als je oto's koopt in de winkel, krijg je ze ook in een klein zakje met wat water, niet in een compleet aquarium 🙂
 
en men otto's.
Deze had ik er ook in zitten en dus tijdens de verhuizing gewoon in het aquarium gelaten. Zijn zulke stresskipjes dat ze in het aquarium laten zitten misschien nog wel beter is dan ze eruit vangen.
 
Om het klotsen te beperken doe je er een stuk piepschuim in. Werkt perfect
 
Nogmaals iedereen bedankt voor de tips 🙂 ik ben er bijna uit qua planning 🙂
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Friesian: taiwan bee garnalen :DD 1 m. Ik dacht aan een bak, merk.
      • Haha
      Waarderingen: BlupGup
      Terug
      Bovenaan