Wat is er nieuw

Verhuizen

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik moet binnenkort verhuizen en zit dus met het probleem hoe je je aquarium het beste kunt verhuizen zonder dat alle vissen sterven. Naast verhuizen wil ik namelijk ook meteen de inrichting van mijn aquarium aanpassen. Ik zat te denken aan:

- een weekend voor het verhuizen planten eruit en zoveel mogelijk leeghalen, maar vissen/garnalen er nog wel in laten met zoveel mogelijk drijfplanten voor schuilplaatsen
- dag van de verhuizing: garnalen en vissen er uit halen (leeg aquarium, dus zou redelijk makkelijk moeten gaan)
- vissen en garnalen in de zakken in een thermobox
- aquarium leeghalen, maar wel zoveel mogelijk water behouden
- pomp zo lang mogelijk aanhouden in een emmer water
- alles in auto en anderhalf uur rijden naar nieuw adres
- pomp zo snel mogelijk aansluiten
- nieuwe scape erin en water erin
- vissen en garnalen overwennen
- daarna wel goed waterwissels doen ivm afvalstoffen van nieuwe bodem

Wat vinden jullie van dit stappenplan? Hebben jullie nog tips?

Groetjes,
Anke

Het water behouden heeft niet zo veel zin, je filters blijven goed dus deze gaan hun werk wel doen, en ik neem aan dat je zeker de eerste maand 2x per week gaat verversen, aannemende dat er een nieuwe bodem in gaat, anders alleen goed blijven monitoren.

Hier onder een link van mijn verhuizing een jaar geleden.
https://aquaforum.nl/threads/akva-200-60-60-van-tonhageraats.92312/post-2073177

Ook niet veel aan toe te voegen inderdaad; zou ook geen water meezeulen anders dan het water waarin je je vissen/garnalen vervoert. Als je al eerder daar aanwezig bent op je nieuwe adres dan dat je vissen over gaan - kijk of je vast kan weten wat de waterwaarden uit de kraan daar zijn, dan weet je of er grote verschillen zitten met je huidige water.

Het water behouden heeft niet zo veel zin, je filters blijven goed dus deze gaan hun werk wel doen, en ik neem aan dat je zeker de eerste maand 2x per week gaat verversen, aannemende dat er een nieuwe bodem in gaat, anders alleen goed blijven monitoren.

Hier onder een link van mijn verhuizing een jaar geleden.
https://aquaforum.nl/threads/akva-200-60-60-van-tonhageraats.92312/post-2073177
Bedankt! Ik ga de eerste maand om de dag het water verversen en dat langzaam afbouwen, of in ieder geval elke dag testen.

Is een filter anderhalf uur uit laten staan niet te lang? Of zou dat wel meevallen?

Ik ga je linkje even doornemen!

Ook niet veel aan toe te voegen inderdaad; zou ook geen water meezeulen anders dan het water waarin je je vissen/garnalen vervoert. Als je al eerder daar aanwezig bent op je nieuwe adres dan dat je vissen over gaan - kijk of je vast kan weten wat de waterwaarden uit de kraan daar zijn, dan weet je of er grote verschillen zitten met je huidige water.
Goed idee! Dat kan ik zeker even doen!

Ik ben al paar keer verhuisd met mijn bak en heb het altijd in een keer gedaan. Dan hebben ze ook niet meerdere dagen stress ervan. Vroeg opstaan, gewoon alles in een keer eruit. Voor de vissen bestaan speciale emmers zonder scherpe randen en met deksel dus ik zou die gebruiken als het kan. Dan gewoon de vissen in hetzelfde water houden en als het kan wat jerrycans met water meenemen zodat de schommeling niet zo sterk is. Huppa alles in de auto, alles neerzetten en klaar. Kan je in een paar uurtjes gedaan hebben. Het scheelt wel als je iemand hebt die helpt met verhuizen en vullen enzo natuurlijk.

Je nieuwe bodem zou ik al wel de dag ervoor schoonspoelen zodat je alles echt alleen hoeft neer te zetten en te vullen.

In dat geval zou ik een paar speciekuipen op het nieuwe adres neerzetten waarin je de vissen kan zetten een dag voor de verhuizing van het aquarium.
Met een luchtpomp erop en een verwarming.

Bedankt voor de tips.

Nog een ander idee, ik heb ook nog een kleine Cube van 30 liter ingedraaid staan. Mijn huidige aquarium is een 60 liter. Ik kan ook de vissen tijdelijk daar in over zetten, zodat ik rustig het andere aquarium weer kan opbouwen. Maar dan heb ik wel het probleem dat je iets van 40 CRs, 20 Boraras Brigittae en 10 Oto's in te klein aquarium hebt.

Dus wat is beter, vissen in huidige aquarium terug zetten met het risico op een nitriet piek door nieuwe bodem of eerst in een kleiner aquarium zetten met de kans dat ze daar ook een nitriet piek krijgen vanwege fikse overbevolking..

Dilemma's..

Ik zou het aquarium gevuld laten met een laagje water en de meeste vissen (misschien de boraras eruit halen). En in nieuwe woning weer vullen en laten draaien. En als je er eenmaal woont en gesetteld bent dan rustig de bak ombouwen.

Ik zou het aquarium gevuld laten met een laagje water en de meeste vissen (misschien de boraras eruit halen). En in nieuwe woning weer vullen en laten draaien. En als je er eenmaal woont en gesetteld bent dan rustig de bak ombouwen.
Maar dan moet ik ze nog een keer uitvangen en moet ik alsnog de nieuwe bodem e.d. indraaien. Is het niet handiger om dan alle stress maar op één dag te doen?

Maar dan moet ik ze nog een keer uitvangen en moet ik alsnog de nieuwe bodem e.d. indraaien. Is het niet handiger om dan alle stress maar op één dag te doen?
Kan ook hoor. Maar verhuizen opzich geeft al genoeg stress vandaar deze optie. Maar als jou het makkelijker lijkt om dit op dezelfde dag te doen, gewoon doen.

Kan ook hoor. Maar verhuizen opzich geeft al genoeg stress vandaar deze optie. Maar als jou het makkelijker lijkt om dit op dezelfde dag te doen, gewoon doen.
Ja, ik twijfel heel erg haha. Misschien dat ik wel gewoon ga voor alles overzetten in de 30L Cube, maar dan met tijdelijke overbevolking. En daar gewoon om de paar dagen een water wissel te doen.

Als het een 60 liter bak is; waarom laat je de inrichting niet gewoon zitten, laag water erin laten en visbestand en dan gewoon verhuizen 'as is'? Dat is desnoods met 2 man toch nog wel te tillen? Mijn 30 liter heb ik laatst ook zo gedaan, die kon ik zelf nog wel naar boven tillen ook.

Zo doe ik het ook: bak zoveel mogelijk water eruit en opvullen met 'bubbeltjesplastic'.
Beetje voorzichtig zijn met transport dan gaat het in de regel wel prima
Precies ja; mijn scape kon makkelijk omvallen dus alles opgevuld met bubbeltjesplastic. Desnoods nog een handoek erover als je bang bent dat er water gaat klotsen.

Nitrietpiek door een nieuwe bodem zal heus wel meevallen hoor. Je neemt toch gewoon je oude filter mee? De bacteriën daarin die vangen die piek gewoon op. Je hoeft je alleen echt zorgen te maken om nitriet als je ook een nieuw filter installeert. Die beesten in een klein bakje stoppen geeft juist alleen maar meer kans dat je de chemie van je kleine bakje overhoop gooit en dat je dan daar teveel vervuiling in krijgt. En daarnaast, een 60L bakje heb je echt wel binnen een paar uurtjes helemaal opgezet dus om het nou over meerdere dagen te gaan verspreiden geeft, naar mijn mening, alleen maar langdurige stress voor je dieren.

Neem een emmer mee met een deel van je oude bodem en gebruik die als basis. De oude bodem zit bomvol bacteriën. Als de bodem vochtig blijft blijft dat makkelijk een dag goed.

Ik ga gewoon voor de optie om alles op één dag te verhuizen. Wel nieuwe scape er in te doen, maar een deel van de oude bodem mee te nemen om die als opvulling te gebruiken. Moet het toch flink ophogen aan de achterkant, dus kan dat daar mooi voor gebruiken. Dan laagje voedingsbodem en soil erop. Filter gewoon zo snel mogelijk aansluiten en vissen er zo snel mogelijk weer in. Moet wel goed komen denk ik, en zal het sowieso goed in de gaten houden.

Bedankt voor de tips allemaal!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan